در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در نهج البلاغه در مورد زنان دارد که نمی تواند متعلق به امام علی (ع) باشد / موسوی بجنوردی
در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است...
موضوع: اندیشه
نویسنده: آیت الله موسوی بجنوردی
در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است که بسیاری از مراجع و فقیهان برای استفتائات خود به نهج البلاغه استناد نمی کنند. در برخی از روایات نهج البلاغه آمده است که زنان عقل و دینشان ناقص است و توجیهاتی را هم که در اثبات مدعا آورده است هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ مستندات قرآنی درست نیست، لذا هرگز نمی تواند از امام علی(ع) باشند.
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از جماران؛
در برنامه ای که به مناسبت سالروز نفی خشونت علیه زنان از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با عنوان "منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق" برگزارشد، آیت الله موسوی بجنوردی، صادق آیینه وند، محمدرضا اسفنانی، هما داوودی سخنرانی کردند.
در بخش دوم برنامه آیت الله موسوی بجنوردی به نگاه فقهی اسلام نسبت به مساله زنان پرداخت و اشاره کرد: مساله خشونت علیه زنان مساله ای است که متاسفانه در جوامع دینی هم مشاهده می شود و از همه ناراحت کننده تر نسبت دادن این خشونت به ادیان است. انسان موجودی است که خداوند خلق کرده و انسان بر طبیعت و خلقت مدنی است. یعنی موجودی است که اصلا بر حسب فطرت اولیه اش نمی تواند طرف خشونت برود و همیشه طرف رحمت و و عدالت و نیکویی است. انسان موجودی دو قطبی است که نفس ناطقه دارد و هم بدن حیوانی. مولوی بر همین اساس می گوید:
ای برادر تو همه اندیشه ای
ما بقی تو استخوان و ریشه ای
وی افزود: قرآن هم می گوید؛ ما انسان را از عالی ترین سرشت آفریدیم. این انسان که قرآن می گوید، جنسیت در آن مطرح نیست. این مربوط به نقس ناطفه انسان است. مساله جنسیت مربوط به بخش حیوانیت انسانهاست. لذا ما نمی توانیم بگوییم مرد از زن افضل است یا زن از مرد الا به تعبیر قرآن در تقوا و علم. این تنها تقوی و دانش است که موجب برتری می شود. حقیقت انسان همان نفس ناطقه است که هویت ما را شکل می دهد.
وی با اشاره به اینکه زنان بزرگی در اسلام به عنوان الگوی انسان کامل معرفی شده اند که نشان می دهد اسلام نگاه جنسیتی به انسان ندارد و تبعیض جنسیتی نمی شناسد، اضافه کرد: اسلام در بحث فضیلت انسانی دنبال جنسیت نیست. اگر سراغ جنسیت هم برویم در اسلام داریم اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود و روایت صحیح داریم که پیامبر فرمودند: هر بار جبرییل که حامل وحی بود بر من نازل شد حامل سلام خداوند برای خدیجه بود. این مقام بسیار والایی برای یک انسان است. در حدیث شریف کسا که برخی بر ضعیف بودن آن سخن می گویند در حالی که یکی از معتبرترین احادیت است؛ از نظر من حضرت زهرا(س) به عنوان قطب عالم وجود معرفی می شود. زن بزرگ دیگری که در قرآن از او یاد سده و یک سوره به نام اوست حضرت مریم است که از او عیسی مسیح متولد می شود و در قرآن آمده است که از غذای بهشتی ارتزاق می کرد. بانوی بزرگ دیگر که در ایام صفر هم هستیم می توان به بزرگی ایشان اشاره کرد حضرت زینب (س) هستند که به اذعان همه مورخان و علمای اسلام اگر پیام آوری ایشان نبود کربلا در کربلا می ماند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نادرست بودن برخی روایات در مورد زن در کتاب نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است که بسیاری از مراجع و فقیهان برای استفتائات خود به نهج البلاغه استناد نمی کنند. در برخی از روایات نهج البلاغه آمده است که زنان عقل و دینشان ناقص است و توجیهاتی را هم که در اثبات مدعا آورده است هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ مستندات قرآنی درست نیست. لذا هرگز نمی تواند از امام علی(ع) باشند.
وی در سخنان خود با اشاره دوبرابر بودن ارث برای مردان در اسلام بی ارتباط با شأنیت مرد و زن و برتری یکی بر دیگری دانست و توضیح داد: اسلام نفقه را بر عهده مرد گذاشته است. پس وقتی که مسئولیت اقتصادی خانواده با مرد است، طبیعی است که باید به او دو برابر ارث برسد تا این امر کمکی باشد برای تامین معاش خانواده اش، اما این امر اصلا دلیل بر برتری مرد بر زن یا فضیلت او نیست.