صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا / محمد هادی یوسفی غروی  
بازدید این صفحه: 5684          تاریخ انتشار: 1392/9/21 ساعت: 07:58:15
بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا / محمد هادی یوسفی غروی  

طبری معروف که صاحب تاریخ و تفسیر است در تاریخ خود که به شیوه سالشماری آن را تدوین کرده، عمده اخبار حوادث کربلا را از کتاب هشام کلبی نقل می کند

موضوع: اندیشه
نویسنده: آیت الله محمد هادی یوسفی غروی

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از فهیم؛

یکصد و نود و پنجمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 16آذرماه ـ با موضوع "بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا"  با سخنرانی «آیت الله محمد هادی یوسفی غروی» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: علما در کتابهای متعددی تذکر داده اند که اولین کسی که اخبار عاشورا را تدوین کرد «لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف» معروف به ابی مخنف در کتاب مقتل ابی مخنف بود.

 این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تاریخ وفات ابی مخنف را 157 یا 158 ذکر کرده اند ولی تاریخ ولادت وی معلوم نیست. به گمان من ولادت وی در سال هشتاد باشد و 20 سال بعد از عاشورا به دنیا آمده باشد.

ابومخنف اولین کسی بود که اخبار عاشورا را تدوین کرد

وی ادامه داد: ابی مخنف در سن 20 سالگی در کوفه در زادگاه خویش احساس کرد که نشانه هایی برای جمع آوری اخبار حوادث عاشورا وجود دارد چون در کوفیان برای امام حسین(ع) بیعت گرفتند، قیام توابین و مختار در این شهر اتفاق افتاده بود.

آیت الله غروی با بیان اینکه کسانی دوست دارند بدانند در شهری که به آن انتساب دارند چه اتفاقاتی افتاده در ادامه گفت: ابومخنف 20 ساله است و 40 سال از جریان عاشورا می گذرد کسانی که در جریان عاشورا حضور داشتند و زنده مانده اند اکنون به سن پیری رسیده اند، و کسانی نیز هستند که در کربلا حاضر نبودند ولی افرادی که در کربلا بودند را درک کرده اند.

 وی با اشاره به اینکه ابومخنف از قبیله "ازد" از قبایل یمنی ساکن کوفه بود خاطر نشان کرد: "غامدی ها" که شاخه ای از قبیله ازد هستند با قبیله ازد در کربلا حضور داشتند. ابومخنف که دید زمینه وجود دارد و اگر اخبار راجع به کربلا را جمع نکند فرصت از دست می رود قلم به دست گرفت و از 57 نفر مصاحبه کرد و مشاهدات آنها را نوشت و آنها را تلفیق کرد و هر خبری را که می شنید با استناد دقیق یادداشت می کرد.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: اکثر اخبار ابی مخنف دو واسطه دارد و بعضی اخبار با یک واسطه نقل می شود.

وی گفت: ابی مخنف امامت امام سجاد(ع) را ده سال درک کرده است ولی از امام سجاد(ع)  به خاطر اینکه ابی مخنف سن و سال کمی داشته حدیثی نقل نکرده است ولی از امام باقر(ع)، امام صادق و امام کاظم(ع) روایاتی نقل کرده و اخبار وی از امام باقر(ع)  بدون واسطه است.

آیت الله غروی با بیان اینکه هیچ دلیلی بر شیعه بودن ابی مخنف نداریم افزود: ابن ابی الحدید نیز بر این مطلب تاکید می کند که وی شیعه نیست و محدث بوده است، ابومخنف شیعه به معنای عام کلمه یعنی محب اهل بیت(ع) بوده ولی شیعه به معنای خاص ـ که به نص و عصمت اعتقاد داشته باشد ـ نبود. نجاشی نیز روایات وی را تحسین، مدح و توثیق می کند و نمی گوید که وی شیعه بود.

وی در مورد تالیفات ابی مخنف می گوید: لیست کتابهای وی به 70 اثر می رسد از جمله معتبرترین کتابهای وی "مقتل عثمان" است و تنها کتابی است که به صورت اختصاصی حوادث قتل خلیفه سوم را ذکر می کند.

هشام کلبی روایت کننده مقتل ابی مخنف

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: "هشام کلبی" که شیعی مذهب است و 200 کتاب و رساله دارد از روایت کنندگان روایات ابی مخنف و واسطه نقل مقتل ابی مخنف بود. خمیرمایه اصلی، کتاب ابی مخنف بود اما هشام کلبی اخبار تکمیلی را افزود.

طبری و شیخ مفید تاریخ حوادث کربلا را از روی نسخه کتاب هشام کلبی نوشتند

وی ادامه داد: طبری معروف که صاحب تاریخ و تفسیر است در تاریخ خود که به شیوه سالشماری آن را تدوین کرده، عمده اخبار حوادث کربلا را از کتاب هشام کلبی نقل می کند. وی هشام کلبی را درک نکرد ولی این اخبار را از روی نسخه کتاب هشام کلبی که صحت این کتاب نزد وی توثیق شده بود نقل کرده است.

آیت الله غروی در ادامه در مورد سیر تدوین مقتل نگاری عاشورا گفت: صد سال بعد از تدوین کتاب تاریخ طبری، شیخ مفید نه به واسطه طبری بلکه از نسخه ای که طبری از کتاب هشام کلبی نقل کرده حوادث کربلا را در کتاب ارشاد خود می آورد.

وی با اشاره به اینکه شیخ مفید تصریح می کند که من اخبار کربلا را از مدائنی و کلبی نقل می کنم افزود: مرحوم شیخ مفید دو کار کرد اول اینکه فکر می کرد کتاب هشام کلبی خواهد ماند و اگر هم از بین رود کتاب طبری وجود دارد، به همین خاطر اخبار را بدون ذکر سلسله سند در کتاب خود می آورد. و اکنون تنها کتابی که سلسله اسناد اخبار کربلا وجود دارد کتاب تاریخ طبری است. دومین کاری که شیخ مفید کرد این بود که بعضی جاها اخبار را به صورت خلاصه بیان می کند.

مقتلی که به ابی مخنف منسوب است غلط های زیادی دارد

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه مقتل خوانی از روی نسخه ابی مخنف در میان اعراب جنوب ایران و عراق در عصر تاسوعا و روز عاشورا تبدیل به سنت شده است افزود: این مقتل بازاری که به نام ابومخنف است تحریف است، غلط های زیادی در این کتاب وجود دارد و نیاز به تصحیح دارد چون به نام ابی مخنف بوده هر کس حواشی ای بر آن اضافه کرده است. و صحیح آن در تاریخ طبری است.

وی با بیان اینکه من تحقیق کردم در کتاب مقتل ابی مخنف بیشتر از 20 غلط وجود دارد، در بیان یکی از غلط های مقتل محرف بازاری گفت: در این کتاب در یکی از نقل ها، ابی مخنف از شیخ کلینی نقل می کند در حالی که کلینی هم عصر ابی مخنف نیست و سالها بعد متولد شده است.

پرسش و پاسخ

آیت الله غروی در پاسخ به پرسشی در مورد حضور حضرت رقیه(س) در کربلا گفت: کهن ترین کتابی که جریان دخترکی از خاندان امام حسین(ع) را نقل می کند که شب هنگام در کاخ یزید بهانه پدر را می گرفت و یزید دستور داد سر پدر را برایش ببرند و وی به محض دیدن سر پدر، وحشت کرد، رنجور و بیمار شد و دو یا سه روز بعد به خاطر بیماری از دنیا رفت، "عمادالدین طبری" در کتاب "کامل بهایی" است.  وی در این کتاب به نام دختر اشاره ای نکرده است.

وی افزود: اهل بیت(ع) شب را در قصر یزید ماندند و خرابه ای در کار نبود اسم مکانی که اسرا شب در آنجا بودند "محلة الخراب" بود نه خرابه، خبر اسکان اسرا در قصر یزید از مسلمات است. بعضی نقل ها شهرت مجالسی دارند نه شهرت منابعی.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد نحوه شهادت علی اصغر در روز عاشورا گفت: اینکه امام حسین(ع) طفل را در جلو لشگر دشمن روی دستان خود گرفت و این طفل به وسیله تیر حرمله به شهادت رسید این نقل درست نیست. بنا به روایتی از امام باقر(ع)، در "خیمه گاه" هنگامی که امام حسین(ع) می خواست طفل را ببوسد تیری از حرمله به طفل اصابت می کند و این طفل به شهادت می رسد.

کد خبر: 13929214110
1392/9/21

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن