صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حجت الاسلام والمسلمین رهامی: فقه باید پاسخگوی مردم زمانش باشد
بازدید این صفحه: 3368          تاریخ انتشار: 1397/9/11 ساعت: 13:16:11
حجت الاسلام والمسلمین رهامی: فقه باید پاسخگوی مردم زمانش باشد

موضوع: اخبار

 

دومین نشست از سلسله نشست های فقه پژوهی با عنوان «چالش های حقوق زنان در فقه»، روز گذشته(پنجشنبه هشتم آذر ماه 97) توسط مؤسسه فقه الثقلین با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه و فعالان حقوق زنان، در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد. موسسه فقه الثقلین، یکی از موسسات فقهی قم است که زیر نظر دفتر آیت الله العظمی صانعی، از مراجع تقلید فعالیت می‌کند.

 

 

 

به گزارش مرجع ما به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی نیز در این نشست گفت: ما بر اساس اصل چهار قانون اساسی محدودیت هایی داریم که بر اساس این اصل تمامی قوانین باید با اصول فقهی تطبیق داده شود و همان قانون تشخیص این امر را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. راه حلش این است که مبانی اجتهاد را به اصل چهار ببریم و تبیین کنیم و بگوییم فقه باید پاسخگوی مردم زمانش باشد. اگر قانون پاسخگوی زمان نباشد، ممکن است قانون فقط یک کتاب باشد و منجر به عدم مشروعیت اجتماعی و لغو قانون می شود.

ما چالش های جدی در فقه داریم

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما چالش های جدی در فقه داریم که باید راه حل جواهری برای آنها پیدا کنیم. من فکر می کنم یک بازنگری جدی در مبانی فقه باید ارائه کنیم. آیا فرهنگ در صدور فتوای فقها و آرای ائمه(ع) تأثیر داشته یا نداشته است؟ آیا ائمه(ع) در چهارچوب زمان روایتی را بیان کرده اند؟ آیا تمام آرای فقهی ائمه(ع) برای همه زمان ها و مکان ها بوده یا ائمه(ع) به عنوان عقلای زمان برای زمان خودشان راه حل ارائه کرده اند؟ حتی احکام قرآن مجید ناظر بر فرهنگ مخاطبین بوده یا نبوده است؟ امام صادق(ع) مسأله های زمان خودش را حل کرده و ما در آن چهارچوب باید مسأله های زمان خودمان را حل کنیم.

کد خبر: 1397911305432
1397/9/11

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن