صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | چند استفتاء در مورد محرم و عزاداری محرم از محضر حضرت آیت الله صانعی
بازدید این صفحه: 4650          تاریخ انتشار: 1393/8/7 ساعت: 00:56:07
چند استفتاء در مورد محرم و عزاداری محرم از محضر حضرت آیت الله صانعی

افراط در عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) و ايجاد مزاحمت براي مردم به وسيله راه اندازي دسته‌هاي عزاداري در خيابان چه حكمي دارد؟ آيا شركت در چنين مراسمي جايز است؟...

موضوع: استفتائات

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

 

افراط در عزاداري براي ائمه(عليهم السلام)
افراط در عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) و ايجاد مزاحمت براي مردم به وسيله راه اندازي دسته‌هاي عزاداري در خيابان چه حكمي دارد؟ آيا شركت در چنين مراسمي جايز است؟
گرچه ايجاد مزاحمت براي افراد، صحيح نمي‌باشد، امّا نبايد مراسم عزاداري ائمه(عليهم السلام) را به بهانه‌هاي مختلف كم رنگ نمود، بلكه بايد هر چه باشكوه تر برگزار كرد كه از شعاير اسلامي مي‌باشد و ثواب زياد دارد و تعظيم شعاير لازم است و برگزاري مراسم مذهبي و حتي ملي در تمام دنيا همراه با تجمع و عبور از خيابان‌ها مي‌باشد كه گاهي موجب سدّ معبر هم مي‌شود و عقلاي عالم براي مصلحت عمومي و اقوي، اين‌گونه مزاحمت‌ها را قبيح نمي‌دانند.

 

پوشيدن لباس سياه در عزاداری سيدالشهداء
س- آيا پوشيدن پيراهن سياه در ايّام عزاداري امام حسين(عليه السلام) كراهت دارد؟ در فرض عدم كراهت، آيا استحباب نيز دارد؟
ج- مكروه نيست، چرا كه كراهت لباس سياه با مصلحتي زيادتر كه همان عزاداري سيّدالشهدا است، مرتفع مي گردد; كه با عزاداري سيّدالشهداست كه اسلام زنده نگه داشته شده است.

 

علت قیام حضرت امام حسین علیه السلام
س) قيام امام حسين و عدم صلح را در چند جمله بفرماييد.

ج ـ چنان كه از جملات خودِ آن حضرت برداشت مى شود قيام آن حضرت براى اصلاح در امت رسول اللّه(صلى الله عليه وآله) و رشد و هدايت مردم بوده است. «انى لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وانما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدّي»، و همچنين آن حضرت با شهادت خود مردم را از جهل و نادانى و ضلالت گمراهى نجات داد چنان كه در زيارت اربعين وارد شده، كه: و بذل مهجته فيك لِيستنقذ عبادك من الجهالة وحيرة الضلالة» يعنى «و حسين(عليه السلام)جانش را فدا كرد در راه تو،تا اين كه بندگان از نادانى و سرگردانى و گمراهى نجات يابند.»

 

گريه برای سيد الشهداء
س- گفته مي شود اگر پلك چشمت رطوبتي پيدا كرد خداوند خطاب مي كند: اي بنده من، تمام گناهان تو را بخشيدم; اگر رطوبت به مژه هايش رسيد، خطاب مي شود تمام حاجات تو را برآوردم; اگر از مژه رطوبت يا اشك خارج شد، مي گويد بنده من گناهانت را بخشيدم و حاجاتت را برآوردم، فرداي قيامت عدّه اي گناه كار را به تو بخشيدم. اگر اين طور است كه با رطوبتي خداوند همه گناهان را مي بخشد، ديگر چرا مردم زحمت نماز و روزه بكشند؟
ج- روايات وارده در رابطه با عزاداري و اشك و ثواب آن ـ كه بهشت است ـ فراوان است، ليكن مراد از گريه اين نيست كه به خاطر حسرت و تحت تأثير احساسات گريه كند، بلكه مراد گريه اي است كه به عنوان يك نوع برخورد و جنگ با دشمنان راه حسين(عليه السلام) و يك نوع تبليغ و ترويج مكتب انسان ساز آن حضرت به حساب بيايد و در واقع گريه اي ثواب دارد كه براي مظلوميت حسين(عليه السلام) و تأثر از اين كه چرا بايد انسان ها او را درك نكنند و براي زنده نگه داشتن مرام حسين(عليه السلام)باشد.

 

چرا به امام حسين(ع) ثاراللّه مى گويند؟
چرا به امام حسين(عليه السلام) ثاراللّه مى گويند؟
معنى ثار حق قصاص و استيفاى عوض خون مقتول است و فقره ديگر زيارت عاشورا (وان يرزقنى طلب ثاركم مع امام منصور) شاهد آن است و مراد از ثارالله اين است كه صاحب اين حق خداوند است و خداوند اين حق را طلب مى كند و معنى اين فقره اين است كه سيدالشهداء مقتولى است كه كسى نيست به غيراز خداوند كه عوض خون او را بگيرد.

 

استفاده از طبل و سنج
لطفاً نظر خويش را در باره طبل و سنج هيئتهاى مذهبى و شبيه خوانى بيان فرماييد.
نبايد از چنين سنّتهايى جلوگيرى نمود، و اين گونه اعمال كه در عزاداريها به عنوان وسيله ابكاء و بُكاء و شور دادن به عزاداريها استفاده مى شود، نمى توان گفت حرام است.


کد خبر: 139387301920
1393/8/7

Share

آخرین مطالب
1393/8/5: عیادت سید حسن خمینی از حضرت آیت الله صانعی
1393/8/5: عیادت رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر بهداشت از حضرت آیت الله صانعی
1393/8/3: پیرو تماسهای مکرر و مراجعات حضوری مردم متدین و علاقمندان به ساحت فقاهت و مرجعیت و ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی حضرت آیت الله صانعی
1393/8/3: گزارش تصویری عیادت آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضرت آیت الله صانعی
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن