صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | روزه بر چه کسانی واجب نیست؟/ فتوای حضرت آیت الله نوری همدانی
بازدید این صفحه: 2060          تاریخ انتشار: 1401/1/15 ساعت: 09:03:58
روزه بر چه کسانی واجب نیست؟/ فتوای حضرت آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی فتوایی درباره کسانی که روزه گرفتن بر آنها واجب نیست، داده اند. به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، متن فتواى مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

موضوع: استفتائی

 

حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی فتوایی درباره کسانی که روزه گرفتن بر آنها واجب نیست، داده اند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، متن فتواى مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

1. کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد ، یا برای او مشقت دارد ، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.

۲. کسی که به واسطه پیری روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد، بنابر احتیاط مستحب باید قضای روزه هائی را که نگرفته بجا آورد.

۳. اگر انسان مرضی دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی را تحمل کند، یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم باید برای هر روزه یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و احتیاط واجب آن است که بیشتر از مقداری که ناچار است آب نیاشامد و چنانچه بعد بتواند روزه بگیرد، بنابر احتیاط مستحب باید روزه هائی که نگرفته قضا نماید.

۴. زنی که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و بنابر احتیاط واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. در هر دو صورت روزه هائی را که نگرفته باید قضا نماید.

۵. زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است، چه مادر بچه، یا دایه او باشد، یا بی اجرت شیر می دهد، اگر روزه برای بچه ای که شیر می دهد، ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد و نیز اگر برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست، بنابر احتیاط واجب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

در هر دو صورت روزه هائی را که نگرفته باید قضا نماید و اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.

کد خبر: 140111541668
1401/1/15