صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حکومت برآمده از رأی مردم نباید خودسر باشد
بازدید این صفحه: 2464          تاریخ انتشار: 1392/11/3 ساعت: 01:54:44
حضرت آیت‌الله سبحانی:
حکومت برآمده از رأی مردم نباید خودسر باشد

حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: جمهوری اسلامی دارای دو بعد مشروعیت الهی حکومت و مقبولیت مردمی آن است.

موضوع: اخبار

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

مرجع تقلید شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه قم صبح امروز در نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با اشاره به مبحث اجتهاد و تقلید در درس‌های خارج امام راحل اظهار داشت: ایشان عقیده داشتند رأی هیچ کس به دیگری حجت نیست و هیچ فردی از بشر نباید بر انسان دیگر بالذات حکومت کند و حکومت کردن تصرف در نفوس و اموال است و هیچ کس نمی‌تواند چنین مقامی به دست آورد و این مسأله از توحید ربوبی سرچشمه می‌گیرد.

او افزود: توحید در خالقیت مورد قبول همه موحدان است ولی در زمینه توحید ربوبی که مرحله پایین‌تری است برخی اختلاف نظر دارند.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی با بیان اینکه خداوند رب و مدبر جهان است عنوان داشت: توحید در تقنین و تشریع تنها از آن خداست زیرا او صاحب بندگانش است و می‌تواند چنین کاری انجام دهد.

او ادامه داد: توحید در اطاعت مرحله بعدی است؛ خدا مطاع بالذات است و این مسأله هم از آیات قرآن استفاده می‌شود که باید از او و رسول خدا اطاعت کرد؛ مرحله سوم هم توحید در حاکمیت است زیرا حکم تنها از آن خداست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سه مرحله از شاخه‌های توحید ربوبیت هستند عنوان داشت: اینگونه نیست که خداوند با بشر مجالست داشته باشد و بر روی زمین به طور مستقیم حکومت کند بنابراین انبیای الهی هر سه مرحله را اجرایی می‌کنند.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه تشریعی که از آن خداست به وسیله پیامبران برای بشر اجرا می‌شود گفت: این امر منافاتی با توحید ربوبی خداوند ندارد زیر شرایع و ادیان به وسیله انبیاء برای انسان‌ها آورده می‌شوند و اطاعت از آنها، اطاعت از خداست.

او با اشاره به اصل حق خداوند در حاکمیت تصریح کرد: پیامبران حکومت را نیز از جانب خداوند بر روی زمین تشکیل می‌دهند.

این مرجع تقلید افزود: ولایت فقیه یکی از شاخه‌های تنصیص است ولی تنصیص به اسم نیست؛ ادله ولایت فقیه، شخص فقیه را جای امام می‌گذارند و شرایطی برای ولی فقیه مشخص می‌کنند.

او با بیان اینکه ولی فقیه از مجاری خاصی یعنی قوای مقننه، مجریه و قضائیه و با اعمال ولایت کارها را به پیش می‌برد گفت: برای مشروعیت نظام ولایت فقیه لازم است و تا او نباشد قوای سه گانه نمی‌توانند کار کنند.

آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط دوران اوایل انقلاب خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) طی سخنرانی در مدرسه حکیم نظامی سابق فرمودند ما حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهیم نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر؛ نکته اینجاست که همه اولیای دین و فقیه جامع‌الشرایط از خداوند اذن می‌گیرند ولی ایشان واژه جمهوری را هم اضافه کردند زیرا حکومت مشروع با اذن الهی است ولی مقبولیت هم مسأله دیگری است.

او با تاکید بر وجود پذیرش مردمی برای حکومت عنوان داشت: حکومت اسلامی باید در میان مردم مقبولیت داشته باشد و مردم رأی بدهند تا فقیه بتواند از مجاری قانونی کار خود را انجام دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه جمهوریت جنبه مردمی نظام اسلامی است گفت: تاریخ نشان داده است روش ملوکیت بیشتر با استبداد همراه بوده و تاریخ در اینجا برای ما حجت است بنابراین امام خمینی(ره) این روش را انتخاب نکردند.

او اضافه کرد: فقیه می‌تواند رنگ حکومت را تعیین کند و جمهوری اسلامی هم دارای جنبه مردمی و هم الهی و اسلامی است و در واقع شرایط هم همین نوع حکومت را ایجاب می‌کرد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه برخی می‌گویند میان اصول چهارم قانون اساسی و بعد از آن منافاتی وجود دارد گفت: ولایت فقیه نگهبانی بر روش حکومت منتخب بر مردم است زیرا حکومت برآمده از رأی مردم نباید خودسر باشد؛ حکومت باید اسلامی باشد و در همین راستا قوانین و قضاوت هم باید بر مبنای دین صورت بگیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بشر بی نیاز از حکومت نیست و این اصل در تاریخ به اثبات رسیده است خاطرنشان کرد: فقط کمونیست‌ها بر خلاف این عقیده نظر دادند و می‌گفتند اگر اختلاف طبقاتی از بین برود به حکومت نیازی نیست ولی اشتباهشان در این بود که همه اختلافات اجتماعی به تفاوت طبقات باز نمی‌گردند و تقسیم کار در یک کشور اهمیت فراوانی دارد و یک حکومت دارای شؤون گوناگونی است.

کد خبر: 139211330945
1392/11/3

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن