بازدید این صفحه: 3779 تاریخ انتشار: 1392/8/28 ساعت: 02:03:34
آیتالله جوادی آملی:
علم اسلامی رهآورد فلسفه الهی است/ فرض علم غیردینی محال است
آیتالله جوادی آملی در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی علم اسلامی را رهآورد فلسفه الهی دانست گفت: اگر فلسفه به بیراهه رفت و الحادی شد، نقشه ملحدانه ترسیم میکند و همه علوم را الحادی میکند.
موضوع: سخنرانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیتالله عبدالله جوادی آملی، عصر سه شنبه 28 آبانماه در مراسم اختتامیه دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه اسراء برگزار شد، با بیان اینکه علوم انسانی فهم روشمند واقعیتهای بشری است اظهار داشت: علم انسانی و مانند آن باید با ضابطههایی مشخص شوند و در ابتدا باید به وجه تمایز موضوعات توجه داشت.
این مرجع تقلید افزود: اگر یک موضوع خاص داشتیم، روش خودش را میطلبد و اگر یک موضوع دیگر داشتیم، روش دیگری میطلبد. اگر نقشه جامع جهانبینی مهندسی شده در دست ما نباشد، تمام این کنگرهها و خروجی آن مانند ساخت و ساز یک خیابان یا کوچه است که به سرعت به بافت فرسوده تبدیل میشود و در آن صورت نمیتوانیم در مورد علوم انسانی و دینی مجال سخن گفتن بیابیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر فلسفه به بیراهه رفت و الحادی شد و گفت وحی و نبوت خرافه است و دین فسون و فسانه است، نقشه ملحدانه ترسیم میکند و اولین آسیب را به خودش میزند که به فلسفه الحادی تبدیل میشود و سپس همه علوم را الحادی میکند. اما اگر انشاء الله دینی شد، همه علوم را دینی میکند و خودش به فلسفه الهی تبدیل میشود.
آیتالله جوادی آملی علم اسلامی را رهآورد فلسفه الهی دانست و خاطرنشان کرد: در این دنیا هر آنچه میتوان دید خدا و آثار و افعال اوست و از واقعیت دیگری نمیتوان سخن گفت.سرنوشت علوم به دست موضوعات تعیین میشود و تمایز موضوعات تمایز روشها را در پی دارد و میتوان گفت دینی بودن یا غیر دینی بودن هم به تمایز موضوعات است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم از عرش تا فرش را آیات الهی میداند گفت: فرض علم غیردینی محال است؛ قرآن کریم هم معلومات متنوع را ارائه میکند و هم روشهای گوناگون را عرضه میدارد. مفاهیمی همچون روح، وحی، نبوت و اسماء حسنی توسط قرآن ثابت میشوند زیرا مبدأ همه آنها به خداوند باز میگردد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تجربه با استقراء تفاوت دارد، عنوان کرد: محال است که بدون پناه بردن به تجرید علم تجربی داشته باشیم؛ 4 هزار سال است که منطق میگوید قیاس صحیح نیست؛ فرق اساسی تجربه و قیاس آن است که یک برهان تجریدی تام از تجربه حمایت کرده است. ریاضیات علومی نیمه تجربی هستند و پس از آن به بحثهای کلامی مانند نبوت و ولایت خاص میرسیم که در حوزه تجربه نمیگنجند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه فلسفه بزرگتر از آن است که وارد جزئیات شود تصریح کرد: کلام چون زیر پوشش فلسفه هویت پیدا میکند در مورد موضوعاتی بحث میکند که بالاتر از آن فلسفه است. عالم هستی بر روی تصادف نمیگردد و همه افعال علتی دارند؛ هیچ چیز بدون خالق به وجود نمیآید و نمیتوان هم گفت هر چیزی خودش را خلق کرده زیرا این دور باطل خواهد بود.
وی با اشاره به روشهای عرفان نظری عنوان داشت: مسئله احدیت و صمدیت در اینجا مورد بحث قرار میگیرد؛ از امام معصوم(ع) روایت شده که فرمودند خدا را در «الست بربکم» دیدم و کاری میکند که صحابی نابینا با چشم دلش میتواند الله را ببیند. امروز هم شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» شعار ماست، ولی در زمینه علم میگوییم علم اسلامی خواه شرقی باشد یا غربی، زیرا اگر علم دینی باشد علم است وگرنه چیزی نیست.
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علمی که به واقعیت آفرینش خداوند توجه کند اسلامی است، ولو توسط مسلمانان تولید نشده باشد، تصریح کرد: میان نقلکننده و قول باید تناسب باشد و اگر شخص ملحد باشد، ولی سخنی دینی بگوید، علم و سخنش دینی است. انسان اگر مؤمن باشد، زنده است و اگر مؤمن نباشد، مرده است و این نظر قرآن است زیرا برخی را زنده، برخی را مرده و برخی را خواب مینامند.
وی اضافه کرد: اساس کار این است که آنها خیال میکنند که وقتی انسان میمیرد، پایان راه است و انسان با مردن میپوسد و تمام میشود. آنها فکر میکنند که انسان یک دشمن خونین و وحشتناکی به اسم مرگ دارد اما حرف تازه انبیاء این است که انسان در مصاف با مرگ، مرگ را میمیراند زیرا انسان مردنی نیست. انسان مرگ را مچاله میکند و وارد صحنه محشر میشود.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: غربیها یک روز میگویند گزینه نظامی روی میز است، یک بار تحریم میکنند و گاهی حرف دیگری میزنند اما این حرفها بدون مبانی است و براساس منطق و علم نیست. امیدواریم برادران که ما به ژنو رفتهاند با خوشحالی و موفقیت به کشور برگردند و ما برای موفقیت آنها دعا میکنیم زیرا خواستههای آنها برحق است و خواسته منطقیای دارند.
کد خبر: 139282830820
1392/8/28
آخرین مطالب 1393/8/13:
ویژه نامه محرم (محرم از دیدگاه مراجع عظام تقلید)
1392/7/11:
اظهارات 5 تن از مراجع قم در دیدار توفیقی، سرپرست وزارت علوم
1392/7/1:
آغاز دروس خارج فقه و تفسير حضرت آيت الله جوادي آملي
|