حضرت آیت الله سبحانی: مخالفان حفظ قبور امامزادگان دور از معنویت هستند/ تکریم امامزادگان تجلیل از کوثرهای نبی اکرم است
موضوع: اخبار
حضرت آیتالله العظمی سبحانی با بیان اینکه تکریم از فرزندان پیامبر اکرم(ص) تجلیل از کوثرهای پیامبر است، گفت: کسانی که با این مقابر مخالفت میکنند دیدگاه مادی دارند و نشان معنویت در وجود خود ندارند.
به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در اولین کنگره ملی محمدهلال بن علی(ع) که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) در قم برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن که در آن پیامبر اکرم(ص) مزد نبوت خود را محبت ذی القربی دانستند، اظهار داشت: یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود آن است که شعار تمام انبیای الهی این است که کار ما برای خدا بوده است ولی پیامبر(ص) از مردم مزد محبت خاندان خود را خواسته اند.
او افزود: به طور کلی در ادعیه و روایات ما نیز مودت اهل بیت(ع) سفارش شده است، ولی نکته اصلی اینجاست که برکات این عشق و دوستی، برای خود آنها است و برکات محبت صالحان با خود انسان همراه خواهد شد.
آیت الله سبحانی با انتقاد از وهابیون در خصوص مخالفت با حفظ آثار گذشتگان گفت: برگزاری این گونه کنگرهها، در واقع اعلام محبت به حضرت رسول(ص) است؛ زیرا چنین همایشهایی مجسم کردن محبت ذی القربی پیامبر اکرم(ص) است و آنها از درک این مساله عاجز هستند.
او عمل کردن به بیانات پیامبر و اهل بیت(ع) و حفظ آثار و اصالتهایی که از ایشان به جای مانده است را عمل به مودت ذی القربی دانست و بیان داشت: انسانی که به پدرش علاقه دارد، آثار آنها را حفظ میکند و کسانی که شخصیت علمی هستند، از سوی بازماندگان، وسایل آنها حفظ می شود.
این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که اگر پیامبر اکرم(ص) از ما اجری به میزان مودت نزدیکانشان را میخواهند به این دلیل است که مسلمانان راه اهل بیت(ع) پیامبر(ص) را میپیمایند، اظهارکرد: این مودت هم خوی و همگام و هم حیات میشوند.
او افزود: حضرت زهرا(س) زمانی که احساس کردند که در حال رحلت هستند به امام علی(ع) سفارش کردند که خواهرزاده من را به همسری برگزین؛ امام علی(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) امامه که دختر زینب، همسر عاص است را به همسری برگزیدند و حضرت محمد هلال نیز حاصل این ازدواج هستند.
آیت الله سبحانی تصریح کرد: فرزندان پیامبر اکرم(ص) در طبقه کوثر هستند و اگر چنین شخصیت هایی تکریم شوند در واقع از کوثرهای پیامبر اکرم(ص) تجلیل کردهایم.
او گفت: ملت های جهان ،حفظ آثار فاخر فرهنگی و تاریخی خود را به عنوان نماد تشخص و اصالت خود حفظ میکنند تا دیگران به آنها تهمت بیریشگی نزنند؛ در این میان جمعیتی به نام وهابیت، بر تمام آثار کلنگ میزنند.
این مرجع تقلید بیان داشت: بنده در سال ۱۳۳۵ شمسی به مکه مشرف شدم که در آن زمان آثار بسیاری از اهل بیت(ع) از جمله مدرسه امام صادق(ع) خانه حسنین(ع)، خانه ابوایوب انصاری، منزل حضرت عبدالله(ع)، وجود داشت. امروزه اگر کعبه را در نظر نگیریم مکه یک شهر اروپایی است و آنها به نام توحید همه این آثار را از بین بردند؛ نباید این آثار از بین برود، زیرا در آینده باید به این آثار اشاره کنیم.
او تصریح کرد: در غرب، بسیاری از مردم در شناسنامه مسیحی هستند؛ آنها فرهنگی کاملا غربی دارند، ولی دین آنها شرقی است؛ آنها هیچ اثر ملموسی در غرب از حضرت مسیح(ع) نمیبینند و کم کم به اصالت مسیحیت شک میکنند.
آیت الله سبحانی گفت: اگر این آثار را از بین ببریم ۲۰۰ یا ۵۰۰ سال دیگر مردم چه قضاوتی در مورد این دوران و عظمت دین و مظاهر دینی ما خواهند داشت؛ جایگاه نماز وحی و تولد و مدفن اصحاب و یاران و آثار گذشته اسلامی باید حفظ شود تا حالت افسانه به خود نگیرد.
او اظهارکرد: پس از ماجرای اصحاب کهف، از سوی موحدان بیان شد که باید قبر این بزرگان را به مسجد تبدیل کنیم؛ بنابراین حفظ این قبور و آثار نشانه اصالتهاست؛ علاوه بر آن، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند باید مقامات متبرکه قطب فرهنگی باشند، مشاهد شده است که در هر شهر و دهی که امامزادگانی حضور دارند، خلق و خوی مردم این مناطق با دیگر مناطق متفاوت است.
این مرجع تقلید اضافه کرد: صدها بقاع متبرکه در قم وجود دارد ولی وقتی قم و اطراف قم را مشاهده می کند برگی از مظلومیت اهل بیت(ع) رقم میخورد زیرا مشخص میشود که این بزرگان چگونه در این سرزمینها پخش شدند.
او گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خاندان رسالت، تحت فشار و مظلومیت بودند و ناچار به ترک زندگی در شهر خود و زندگی در غربت شدند که این مساله نشان مظلومیت این بزرگان است.
آیت الله سبحانی اظهار داشت: اگر بخواهیم مظلومیت اهل بیت(ع) را اثبات کنیم، زندگی اولاد اهل بیت(ع) در این همه سرزمین پراکنده را باید به عنوان نشان و سند بیان کنیم.
او ادامه داد: کسانی که با این مقابر مخالفت میکنند دیدگاه مادی دارند و نشان معنویت در وجود خود ندارند زیرا اگر چنین چیزی در وجودشان بود این گونه مدعایی نداشتند؛ باید شخصیتهای بزرگی چون حضرت موسی مبرقع(ع) برای مردم معرفی شوند تا شخصت این بزرگان برای همه عیان شود.