حضرت آيت الله جوادی آملی گفت: کار حوزويان و دانشگاهيان که مسير علميِ حضرت(ع) را طي ميکنند، اين است که هم خودشان عاقل شوند و هم جامعه را به عقل دعوت کنند.
موضوع: دروس
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛ این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق این هفته خود که همزمان با ایام میلاد امام زمان (عج) و رحلت امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به این دو مناسبت مهم اظهار داشت: جريان امامت مثل جريان نبوّت، نعمت الهي است؛ گرچه همه موجودات به عنوان نِعم الهي مطرح هستند و همه نعمتها هم از ناحيه خداست، امّا هر نعمتي را منّت نميگويند؛ منّت به معناي نعمتِ بزرگ است لذا نبوّت، رسالت و قرآن کریم و همچنین امامت را خدا به منّت تعبیر کرده است. این نعمتها را خدا به همه انسانها عطا کرده اما تنها مؤمنان و اهل تقوا از آنها بهره ميبرند.
او ادامه داد: حضرت وليّ عصر(ارواحنا فداه) منّت است، مثل وجود مبارک پيغمبر(ص) که برای بشر منّت به معنای نعمت عظماست؛ خداي سبحان، آسمان و زمين و شمس و قمر را به عنوان نعمت عظما ندانست، فرمود اينها اموري هستند که بالأخره روزي بساطشان برچيده ميشود، اما نعمت ولايت، نعمت نبوّت، نعمت امامت چون «عندالله» است همچنان باقي و ابدی است.
آيت الله جوادی آملی دو برنامه مهم حضرت وليّ عصر(ارواحنا فداه) را گسترش عدالت و عقلانیت دانست و گفت: وجود مبارک وليّ عصر(عج) دو برنامه رسمي دارد: يکي گسترش عدل و داد که اين برنامه مهم امام زمان(ع) است؛ اما برنامه اهمّ ایشان در جامعه مهدوی آن است که مردم را عاقل کند، چون مردمِ عاقل هستند که عدل را ميپذيرند. اداره مردمِ عاقل سخت نيست؛ يعني هفت ميليارد بشر اگرخردمدار و عقلمحور باشند، ادارهشان سخت نيست و کار حوزويان و دانشگاهيان که مسير علميِ حضرت(سلام الله عليه) را طي ميکنند، اين است که هم خودشان عاقل شوند و هم جامعه را به عقل دعوت کنند.
او در فراز دیگری از سخنان خود به نقش والای حضرت امام خمینی(ره) در احیاء دین و مجاهدتهای ایشان در این راه اشاره کرد و عنوان داشت: امام(ره) با تحمل تبعيد و زندان و با تلاش و کوشش خود در سالیان متمادی، دين را در دلهاي مردم جا داد و دين به همت ایشان در درون دلهاي مردم راه پيدا کرد. حضرت امام مردم را اینگونه تربيت کرد و نظام اسلامي را مستقر ساخت.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تحت همین تربیت حضرت امام بود که آرزوي بسياري از جوانان این بود که شهید شوند! اين عزيزاني که جبهه ميرفتند و گاهي ما اينها را از زير قرآن رد ميکرديم، همه همراه خود پرچم یا زهرا و یا حسین داشتند چرا که ما در جنگ جهاني اول و دوم و کودتاي ننگين 28 مرداد همين پرچم سه رنگ را داشتيم اما کاري از پيش نرفت؛ از اين پرچم سه رنگ کاري ساخته نيست، بله ما براي حفظ این پرچم سه رنگ کشور، قيام ميکنيم، کشته ميشويم و اين را هم شهادت ميدانيم، امّا آن پرچم يا زهرا و یا حسین اين حرف را به ما آموخت و اين کار امام بود که این فرهنگ را در دلها جای دهد.
او اذعان داشت: کار امام، کار عظیمی بود، مگر تصرّف در دلها کار آساني است؟ دلِ انسان آنقدر مستقل و بزرگ است و عظمت دارد که حرف هيچکس جز پيام دلآفرين را قبول نميکند، بسیار دشوار است که کسي بر دلهاي مردم مسلّط شود، اما امام راحل بر دلها مسلّط شد و دلها را ظرف حرف سيّدالشهداء و ظرف حرف اهل بيت علیهم السلام کرد.
آيت الله جوادی آملی با تاکید بر حفظ آرمان ها و راه امام(ره) بیان کرد: کسي ميتواند در جان مردم نفوذ کند که جانانه حرف بزند و حرفِ دل مردم را بزند، امام اين طور بود. ايشان نه معصوم بود و نه معصومزاده، اما با مجاهدت این راه را پیمود و اینک نیز اين راه باز است! ما با زبان خودمان با گوش مردم و با جانمان با جان مردم رابطه داريم؛ اگر اين جان طيّب و طاهر باشد با جان مردم رابطه قوي خواهد داشت و اين کار را امام تجربه کرد؛ اين راه براي هميشه و براي همه باز است.
او ادامه داد: در تلخترين دوران زندگي! یعنی بعد از جنگ جهاني اول و دوم بود که جاهليّت مدرن حاکم بود و جز کشتار و غارتگري چيزي نبود، امام(ره) توانست مردم را اصلاح کند، پس اين ظرفيت هست و اين قابليّت براي هر زمان و زمينی هست و همه ما هم موظفيم اين راه را برويم و اين راه هم رفتني است!