رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: به تعبیر آیتالله جوادی آملی، عرفان، فقه و فلسفه در شخصیت حضرت امام خمینی(ره) به وحدت رسیده بود.
موضوع: دیدگاه
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛ حجت الاسلام رهدار، رئیس موسسه تحقیقات فتوح اندیشه در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: مقدمتاً عرض کنم که امام راحل متفکر و معمار بزرگ انقلاب بودند چرا که بعد نظری و عملی ایشان با هم به وحدت رسیده بود.
وی با اشاره به مشارکت و همدلی که امام با مردم داشتند، گفت: امام یک نظریه پرداز و طراح بود و البته این نظریه را مفاهیم خاص خود و کلیدهایی چون ولایت فقیه بیان کرد.
حجتالاسلام رهدار با تأکید بر اینکه امام تنها به طرح مباحث اکتفا نمیکرد بلکه به اجرای مفاهیم دینی نیز توجه داشت، توضیح داد: در رابطه به اینکه انقلاب ما معلول وجه عرفانی یا فقهی امام بود باید گفت که به تعبیر آیتالله جوادی آملی، عرفان، قرآن و برهان در تفکر امام خمینی (ره) به وحدت رسیده است. عرفان شیعی تعریفی خاص خود را دارد و با ابتذال در برخی به اصطلاح عرفانها متفاوت است.
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه افزود: معارف اسلامی با وحدت تفکر امام خمینی در حوزه عرفان، فلسفه، اخلاق و فقه به وحدت رسید و تکمیل شد بنابراین امام راحل جامعه العلوم بود و همین امر عامل ماندگاری ایشان در طول تاریخ شد.
حجتالاسلام رهدار در پایان یادآور شد:در نهایت امام خمینی (ره) توانستند انسانیت و انسان مداری به شکل صحیح را در قرن بیستم به منصه ظهور برسانند این نکته را نیز فراموش نکنیم که هنوز ابعاد شخصیت امام به طور کامل واکاوی نشده و نیازمند تحلیل و پژوهش بیشتر در این راستا هستیم.