بازدید این صفحه: 5483 تاریخ انتشار: 1392/4/2 ساعت: 09:46:20
حجة الاسلام علی اکبر مهدی پور
کسی که منتظر مصلح جهان است باید صالح خود را بشناسد
واژه انتظار از ماده نظر است. نظر یعنی نگاه ولی انتظار به معنای چشم به راهی است. چشم به راهی یعنی انسان چشم به راه رسیدن چیزی یا کسی است همانند بیماری که چشم به راه دکتر است یا کشاورزی که منتظر نزول باران برای...
موضوع: اعتقادی
یک استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اولین شرط یک منتظِر شناخت منتظر است اظهار کرد: انسان باید مصلح خود را بشناسد تا چشم به راه او باشد مثلأ کسی که منتظر مصلح کل جهان است باید خود صالح باشد و به عبارت دیگر "منتظر صالحان باید خود صالح باشد و خود را با اخلاق و صفات منتظر تطبیق دهد".
حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور درگفت وگو با خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) بیان کرد: مفهوم مهدویت به معنی هدایت گری است و واژه مهدی به معنای هدایت شده و هدایت کننده است ولی واژه مهدی کاربرد بیشتری دارد یعنی کسی که هدایت یافته و نیز هدایت می کند. همانطور که در قرآن آمده است "وجعلناهم ائمة یهدون بأمرنا" ما آنها را امامانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت می کند" هدایت یعنی کسی که جلو دار امت باشد و آنها را به راه درست هدایت کند.
او در ادامه با بیان اینکه شرط اول هدایت این است که خود شخص هدایت یافته باشد افزود: قرآن کریم می فرماید "افمن یهدی الی الحق ان یتبع امن لا یهدی ان الا یهدی" آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند شایسته پیروی است یا کسی که خود نیاز به هدایت گر دارد" پس کسی که به سوی حق، هدایت می کند باید اولأ معصوم باشد یعنی از هر خطا و اشتباهی در امان باشد البته تشخیص معصوم بودن افراد به دست ما نیست چرا که عصمت نشانی در ظاهر خلقت ندارد که مردمان با این نشانه او را بشناسند لذا باید منصوص باشد یعنی نص از طرف پروردگار برای او باشد و برای اینکه این نص را بشناسیم یا باید پیامبر یا امام پیشین او را با اسم به جامعه معرفی کرده و همچنین باید معجزه ای به همراه داشته باشد تا این معجزه دلیلی باشد برای اینکه او از سوی پروردگار تعیین شده است پس شخص مهدی یعنی هدایت یافته، هدایت گر و هدایت کننده به فرمان پروردگار باید معصوم، منصوص و دارای معجزه باشد.
مهدی پور در در خصوص واژه انتظار گفت: واژه انتظار از ماده نظر است. نظر یعنی نگاه ولی انتظار به معنای چشم به راهی است. چشم به راهی یعنی انسان چشم به راه رسیدن چیزی یا کسی است همانند بیماری که چشم به راه دکتر است یا کشاورزی که منتظر نزول باران برای نجات مزرعه خود است لذا این انتظار و چشم به راهی حرکت زاست و اینطور نیست که انسان فقط ادعای منتظر بودن را داشته باشد. "المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله" کسی که منتظر امر ما باشد این همانند کسی است که در میدان جنگ به خون خود آغشته باشد.
این استاد حوزه در رابطه با ویژگی های منتظر واقعی اظهار کرد: انتظار اقسامی دارد اول انتظار عام که همه انسان ها منتظر الطاف و عنایات پروردگار هستند، صبح هنگامی که از خواب برمی خیزند امید دارند تا شب زنده بمانند و از برکات و عنایات پروردگار بهره مند شوند اما در مقابل، یک انتظار خاص هم وجود دارد که همان انتظار برای ظهور موعود است که انتظار برای منجی یک انتظار واقعی نیست. این ارتباط باید بین منتظِر و منتظر محفوظ باشد و اولین شرط یک منتظِر شناخت منتظر است انسان باید آن را بشناسد تا چشم به راه او باشد مثلأ اگر من منتظر مصلح کل جهان هستم باید خود صالح باشم که تعبیر شده است "منتظر صالحان باید خود صالح باشد و خود را با اخلاق و صفات منتظر تطبیق دهد".
مهدی پور افزود: مثلا "علی ابن مهزیار اهوازی" چون منتظر بود 20 سال با شرایط سخت آن دوران در ایام حج برای رسیدن به محضر منتظر از خوزستان ایران تا مکه معظمه، مشرف می شد. چون می دانست که حج یعنی دیدار صاحب خانه. قرآن کریم می فرماید "خداوند منان به حضرت ابراهیم فرمود " ای ابراهیم خانه ام را برای حاجیان فراهم کن" و در این بین تعبیر "یأتوک" را برای فراخواندن مردم به کار برده است به این معنا که مردم را "به سوی خدا" فرا خوان پس مردم را به سوی خدا فراخوانده است نه کعبه یعنی رفتن به حج برای رسیدن به حجت خداست.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه برخی مهدویت را پایان تاریخ می دانند تصریح کرد: این تفکر نشأت گرفته از داستانی است که اصل آن در "مکاشفه یوحنا" موجود است در اصل این یک بحث مسیحی و یهودی است که ریشه آن در کتاب مکاشفه یوحناست و کتاب از جنگی با عنوان "هار مجدون" که تمام دنیا در آن از بین می رود بحث می کند. مدت ها تصور می کردند که مجدون همان سرزمین لجّون است ولی بعد به این تحقیق رسیدند که مجدون تل متسلم در همان فلسطین اشغالی است که کمی با لجّون فاصله دارد. یوشع این شهر را با اطراف آن فتح کرد و حفریات اخیر نشان داد که قلعه مجّدون در همان مکان تل متسلم است و بر اساس قرائت مسیحیان صهیونیسم نبرد آخرالزمان در حار مجدون اتفاق خواهد افتاد که تنها سند آن مکاشفه یوحنا است. حار مجدون یک واژه عبری است که امروزه از آن به آرماکدون تعبیر می شود.
مهدی پور تصریح کرد: نخستین همایش مسیحیان صهیونیسم در سال 1985 اتفاق افتاد در طول دو دهه بیش از 80 هزار کشیش بنیادگرا با استفاده از 1400 رادیو مذهبی اعتقاد به آرماکدون را تبلیغ کردند آنها معتقد هستند تاریخ بشر در طی نبرد آخرالزمان به نام آرماکدون به پایان خواهد رسید که نکته اوج آن ظهور دوباره مسیح است و از اینجا با منجی و با مسأله مهدویت ارتباط پیدا می کند که این ظهور قریب الوقوع در منطقه فلسطین رخ می دهد و مسیحیان صهیویست معتقد هستند که نبرد آخرالزمان در همان جا اتفاق می افتد و اینکه حار مجدون یا داور جنگ آخرالزمان زمینه ظهور منجی و حضرت مسیح است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: مسیحی های صهیونیسم حفاری های زیر مسجد اقصی را مقدمه نبرد آرماکدون می دانند و معتقد هستند روزی یک یهودی افراطی قدس را منفجر خواهد کرد تا در جای آن معبد سلیمان بازسازی شود و آنها که تعداد زیادی طرفدار دارند که معتقد به آرماکدون هستند و اینک بیش از صد هزار دانشجو در بیش از دویست مؤسسه در سرتا سر آمریکا در مورد اعتقاد به آرماکدون آموزش می بینند تا در سرتاسر جهان به تبلیغ و ترویج بینش آرماکدون بپردازند. این دانشجوها کشیش پروتستان می شوند که نبرد آرماکدون را پایان جهان می دانند و معتقد هستند در یک لحظه تمام انسان ها با رسیدن نسیمی از سوی پروردگار، دنیا را وداع می کنند آنها در واقع عمر جهان را هفت هزار سال می دانند که انسان هم اکنون در هزاره هفتم زندگی می کند که هیج دلیلی هم برای این مطلب ارائه نمی کنند. در حالی که این اعتقادات با آموزه های اسلامی مطلقا منطبق نیست. در آموزه های اسلامی هر نوع تعیین زمان برای فرا رسیدن رستاخیز ممنوع است همانطور که قرآن کریم به صراحت اعلام کرده که «يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ " بگو زمان قیامت را فقط خدا می داند و جز خدا کسی نمی تواند زمان قیامت را بیان کند".
او با بیان اینکه مسلمانان قبل از قیامت اعتقاد به مهدویت دارند توضیح داد: امام زمان بعد از ظهور به مدت سیصد و نه سال حکومت می کند و بعد از این سیصد و نه سال دوران رجعت فرا می رسد و امامان معصوم یکایک فرمانروایی کل جهان را بر عهده می گیرند و اولین امامی که از میان امامان رجعت، یعنی به این دنیا باز می گردد امام حسین(ع) است که بر اساس روایات 50 هزار سال دوران فرمانروایی امام حسین(ع) است و بعد از ایشان امیرالمؤمنین رجعت می کند و چهل و چهار هزار سال فرمانروایی می کند و سپس بقیه امامان هم هر کدام سالیان درازی بر روی زمین فرمانروایی می کنند.
مهدی پور ادامه داد: پس ظهور حضرت مهدی(عج) آغاز یک عمر بسیار طولانی جهان است و آنچه که تا به حال گذشته مقدمه بوده و مطابق روایات بیست درصد عمر دنیا مال دیگران، هشتاد درصد آن برای اهل بیت است که این حکومت اهل بیت با ظهور بقیة الله آغاز می شود پس این تعبیر که مهدویت پایان جهان است و آمدن حضرت اعلان ختم عمر بشری است واقعیت نداشته و برگرفته از مطالب صهیونیست هاست. کسی به نام هال لیندسی که از بنیاد گرایان آمریکایی است کتابی به نام "ستاره در حال افول زمین" نوشته که بر اساس همین اعتقاد به فرجام شناسی صهیونیست ها، بیان می کند که عمر دنیا به پایان رسیده و این ستاره در حال افول است و از نظر ما این ستاره در حال درخشش است و عمر بشر بعد از این آغاز می شود. اگر خدا این جهان را آفریده تا تنها فرعون ها و جلادان این همه جنایت کنند و بعد از آن دنیا تمام شود یقینا تلاش دین خدا ضایع شده است ولی اینها همه مقدمه است تا خوب و بد شناخته شود صالحان وارث زمین شوند و جهان را آنگونه که خداوند خواسته رهبری کنند.
او در خصوص علل افزایش مدعیان دروغین مهدویت گفت: این بسیار طبیعی است که با سخت تر شدن اوضاع اقتصادی و امنیتی مردم به دنبال منجی می گردند و به طبع آن شیادانی پیدا می شوند که ادعای منجی می کنند که راه مقابله با آن بالا بردن معلومات و فرهنگ مردم است اگر مردم واقعأ با مهدویت آشنا شوند در دام این مدعیان دروغین نمی افتند یکی از شاخصه های مهدویت این است که خدا به وسیله حضرت مهدی(عج) جهان را پر از عدل و داد می کند در حالی که تا به حال هر کسی آمده و ادعای مهدویت کرده است تنها بر مشکلات بشریت افزوده است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: از شاخصه های ظهور امام زمان این است که ظهور این حضرت مهدی(عج) با حضرت عیسی همراه خواهد بود و از نشانه های دیگر ظهور امام زمان این است که بین زمین و آسمان منادی ندا می دهد که ای عالم مهدی آمد و تا کنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و وقتی مهدی می آید جبرییل بین زمین و آسمان فریاد می زند و همه زمین می شنوند در شرق و غرب عالم و هر کس این جمله را با زمان مادری خود می شنود بنابراین اگر مردم این شاخصه ها را بشناسند به سراغ مدعی دروغین نمی روند و کسی نمی تواند به دروغ ادعای مهدوت کند.
او در پایان گفت: وقتی مهدویت و معرفت منجی که امید بخش و نشاط آور شناخته نشود و مردم از معرفت امام زمان بی بهره باشند در این صورت این نشاط و امیدها از بین می رود و یأس در جامعه حاکم خواهد شد همانطور که غرب با آن همه امکانت هر روز شاهد خودکشی تعداد زیادی از افراد است چرا که امید را از دست داده اند اگر مسأله منجی برای آنها دقیقأ تعریف شود کسی دست به خودکشی نمی زند "من مات ولم یعرف امام زمانه فقد مات میتة جاهلیة" کسی که امام زمانش را نشناسد و از دنیا رود با مرگ جاهلی از دنیا رفته است پس بر این اساس برای نجات از مرگ جاهلی شناخت مهدویت لازم است و هر ابهام در امر مهدویت موجب مرگ جاهلی می شود. همانطور که امام حسن عسگری(ع) برای نجات از مرگ جاهلی دو شاخصه را بیان کرده است یک اعتقاد راسخ به مهدویت و دوم دعا برای تعجیل در امر فرج بقیة الله .
کد خبر: 13924230299
1392/4/2
آخرین مطالب 1392/4/2:
منتخب آثار شاعران معاصر با موضوع انتظار؛
/
ما چشم نبستیم که پنهان باشی
1392/4/2:
کارشناس شبکه وهابی مدعی شد که حتی یک روایت در مورد مدت حکومت امام زمان وجود ندارد
/
مدت حکومت امام زمان
1392/4/2:
امام زمان (عج) در کجا اقامت دارند؟ پاسخ حضرت آیت الله صافی
1392/4/2:
مهدی موعود از دیدگاه مراجع عظام تقلید
/
مصلح جهانی مهدی موعود از دیدگاه آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، صانعی، مکارم شیرازی و بهجت
1392/4/2:
15 شعبان؛ ولادت فرخنده منجي عالم بشريت حضرت حجتبنالحسنالعسکري امام زمان (عج) مبارک باد
|