بازدید این صفحه: 3788 تاریخ انتشار: 1393/11/10 ساعت: 00:56:18
حضرت آیت الله سبحانی:
هدایتگری جاودان فقط از طریق کتاب مکتوب انجام میگیرد
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه هدایتگری جاودان، فقط از طریق کتاب مکتوب انجام میگیرد، گفت: قرآن تنها لفظ و صوت و بیان نیست، قرآن باید از نظر مفاهیم جزو روح و روان ما بشود
موضوع: پیام
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛
این مرجع تقلید در پیامی به مراسم افتتاحیه هشتمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) آورده است: «قرآن؛ آفتابی است که غروب ندارد.پیامبران الهی! برای هدایت انسانها به سوی خدا برانگیخته شدهاند تا او را از اسارت سنگ و گِل رهانیده و به سوی عالم بالا متوجه سازند.
تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی کردهاند. حضرت موسی(ع) با عصا و حضرت مسیح(ع) با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیدهاند، زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزههایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبازره دعوت کنند.
دانشمندان میگویند چون در عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ، فن رایج آن زمان بود، از این جهت پیامبر(ص) به وسیله قرآن، تحدی نمود و جهانیان برای معارضه با آن دعوت کردو تاکنون بشر با تمام امکانات نتوانسته است سورهای مانند سورههای قرآن بیاورد.
ولی در این مورد برخی از دانشمندان نظر برتر و بالاتری دارند و تحدی پیامبر را با قرآن از راهی دیگر توجیه میکنند و آن اینکه آیین اسلامی، آیینی جاودان است و آیین جاودان معجزه جاودان لازم دارد که در تمام اعصار بسان آفتاب بدرخشد و برای آن غروبی نباشد و یک چنین آرمانی که تا روز قیامت برای بشر باقی بماند، امکانپذیر نیست و لذا یکی از اوصاف قرآن «هدی للعالمین» است. هدایتگری جاودان، فقط از طریق کتاب مکتوب انجام میگیرد و دیگر معجزهها در زمان محدود میدرخشند و سپس فراموش میشوند.
آیت الله سبحانی در ادامه به مزایای قرآن پرداخته و می گوید: 1. قرآن، کتاب معارف و اصول عقاید است که پیوسته مسلمانان، تمام معارف عقلی را از آن اخذ میکند.
2- قرآن کتاب دستورالعمل است که فقه ما در تمام قلمروها از آن بهرهمند میشود و قوانین فردی و اجتماعی آن آنچنان محکم و استوار است که با تمام تمدنها سازگار است، زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل میدهد.
3- قرآن، حاکم و داور آگاه در مسائلی است که امتهای پیشین در آن اختلاف دارند.
امروزه پیروان عهدین در مسائل بیشماری با یکدیگر بحث و جدال دارند و اگر علاقهمند هستند در این مورد به حقیقت برسند به خود قرآن مراجعه کنند و قرآن در آن موارد داوری قطعی دارد، چنانکه میفرماید: «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَقُصُّ عَلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَکْثَرَ الَّذِی هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ«(نمل/ 76)
اگر بناست تورات و محرف به صورت تورات صحیح و انجیل دست خورده به صورت انجیل واقعی در آید، باید معارف و قصص انبیاء را طبق قرآن تنظیم کنند.
4- قرآن کتابی است که چهارده قرن قبل از یک رشته حقایق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز بر اثر ابزار و ادوات به آن حقایق رسیده است. آیا در این آیه شریفه میاندیشید که میفرماید: «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» (ذاریات/ 49)
آیا یک انسان درس نخوانده و مکتب نرفته چگونه از زوجیت هر موجودی مادی گزارش میدهد، جز این است که در مکتب وحی درس خوانده است؟
این بخشی از مزایای قرآن است که به عنوان نمونه یادآوری شد.
اینجانب این مسابقات قرآنی که دارالقرآن امام علی(ع) اجرای آن را برعهده گرفته است، تبریک گفته و از خداوند متعال برای همگان توفیق بهرهگیری از قرآن را خواهانم اما قرآن تنها لفظ و صوت و بیان نیست، قرآن باید از نظر مفاهیم جزو روح و روان ما بشود و به قول گوینده: عروس حضرت قرآن نقاب آنگه باندازد/ که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا»
کد خبر: 13931110302720
1393/11/10
|