بازدید این صفحه: 4244 تاریخ انتشار: 1393/9/26 ساعت: 01:13:33
تفاوتی فراوان میان بهائیان اسلام ستیز و بهائیانی که بی هیچ تبلیغی زندگی می کنند وجود دارد / موسوی بجنوردی
برداشت من از سیره امام خمینی چنین استنباط می شود که؛ هیچ کس حق تجسس درباره بهایی بودن و نبودن فرد یا خانواده ای را ندارد و اگر کسی بهایی بودن خود را ابراز نکند؛ تجسس درباره او و محروم کردن او از حقوق شهروندی اش جایز نیست
موضوع: دیدگاه
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از جماران؛
آیت الله موسوی بجنوردی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره اظهارات اخیر منتشر شده از قول ایشان درباره حقوق بهایی ها در جمهوری اسلامی ایران، گفت: دسته ای از بهایی ها فاقد حقوق شهروندی هستند که با رژیم فاسد اسرائیل همکاری می کنند و بر ضد اسلام یا بر ضد جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند.
وی یادآور شد: این دسته از بهایی ها نیز از حقوق انسانی برخوردارند؛ اما این که بتوانند در دانشگاه ها وارد شوند و از امتیازات ویژه شهروندان در ایران استفاده کنند؛ طبیعی است که به دلیل مجرم تلقی شدن آن ها اساسا بهره مندی آن ها از برخی از حقوق امکان پذیر نیست همچنانی که بسیاری دیگر از مجرمین بر اساس حکم دادگاه از برخی از آزادی ها و برخورداری های خود محروم می شوند و محدودیت هایی برای آن ها وضع می شود.
آیت الله بجنوردی با تأکید بر تفاوت فراوان میان بهایی هایی که به تبلیغ علیه اسلام مشغولند و بهایی هایی که بی هیچ تبلیغی در جامعه، به آرامی زندگی می کنند؛ متذکر شد؛ بر اساس برداشت من از سیره امام خمینی چنین استنباط می شود که؛ هیچ کس حق تجسس درباره بهایی بودن و نبودن فرد یا خانواده ای را ندارد و اگر کسی بهایی بودن خود را ابراز نکند؛ تجسس درباره او و محروم کردن او از حقوق شهروندی اش جایز نیست.
وی در ادامه به پاسخ امام خمینی به پرسشی از آیت الله سید مرتضی پسندید اشاره کرد که می گویند: اگر آن شخص بهایى بودنش «معلوم» و «کمک به اجانبش» مسلّم است باید مردم از او و معاملات با او اجتناب کنند و اگر معلوم نیست لازم نیست و بهتر آن است که حضرت عالى در جواب طفره بروید جواب کتبى حتماً ندهید. (صحیفه امام،ج2، 227)
آیت الله موسوی بجنوردی با اشاره به اهمیت قید «کمک به اجانب» و اغماض نهفته در واژه «طفره بروید» در نامه امام خمینی، تفکیک میان بهائیان اسلام ستیز و همپیمانان با رژیم اسرائیل با دیگر بهائیان را ضروری دانست و یادآور شد: این پاسخی است که امام خمینی در سال 48 در مورد بهائیان می دهد؛ بدیهی است که در نظام جمهوری اسلامی، به دلیل اسلامی تلقی شدن آن باید با دقت و تعهدات بیشتری نسبت به بهائیان برخورد کرد؛ چرا که در صورت هر نوع برخورد غیرانسانی، اسلام به گونه ای مضاعف ضربه می خورد و از این منظر ما مسوولیت بشتری داریم.
وی اشاره به این رویکرد امام خمینی، برخوردهای خارج از شئون اخلاقی و انسانی همچون آتش زدن خانه های بهائیان را محکوم کرد.
مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشگده امام خمینی و انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به این که بهائیان هرگز چالش جدی برای جمهوری اسلامی محسوب نمی شوند و بیم آن وجود دارد که برجسته کردن مبارزه با آنان و ایجاد چالش های حقوقی برای جمهوری اسلامی ایران برآمده از رویکردهای حجتیه باشد؛ خواستار دقت مسوولان در این زمینه نیافتادن در بازی های بی ارتباط با منافع و دغدغه های واقعی جمهوری اسلامی شد.
آیت الله بجنوردی همچنین درباره مطالب نقل شده از ایشان درباره موضع مجمع روحانیون مبارز در سال 88 گفت: مجمع در سال 88 اعلام راهپیمایی نکرده بود که آن را پس بگیرد، بلکه درخواست راهپمایی کرده بود که به دلیل پاسخ ندادن وزارت کشور، بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری ترجیح من آن بود که اعلام راهپیمایی نشود.
کد خبر: 1393926302345
1393/9/26
آخرین مطالب 1393/9/5:
در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در نهج البلاغه در مورد زنان دارد که نمی تواند متعلق به امام علی (ع) باشد / موسوی بجنوردی
1393/8/12:
امام حسین(ع) مصداق اکمل آزادگی است / آیت الله موسوی بجنوردی
1393/6/31:
آیت الله موسوی بجنوردی:
/
باید به خاطر جنایاتی که به نام دین می شود خون گریست
1393/6/23:
آیت الله موسوی بجنوردی:
/
اجتهاد نو به مجتهدان شجاع نیاز دارد
|