﴿وَعَهِدْنَا إِلَي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ﴾ [1]
و ما به سوي ابراهيم و اسماعيل وحي فرستاديم که: خانهي مرا براي طواف کنندگان و معتکفان و رکوع و سجده کنندگان پاک و پاکيزه سازيد.
ماه رجب اولين ماه از فصل عبادت و نيايش به درگاه خداوند تعالي است. در اين ماه با بندگي و سرسپردگي و تسويه نفس در پيشگاه آستان قدس الهي، بارقههاي اميد و عفو و رحمت خداوندي در شبهاي قدر ماه مبارک رمضان و درک آن شبها و به دست آوردن ثواب هزار ماه در انسان زنده ميشود.
ماه رجب، ماه ولايت و ولادت «باب علم»[2] رسول خداست. ماه پاداش گرفتن از خوشههاي پر برکت خرمن سايه سار امامت مولاي متّقيان امام علي(عليه السلام) است. ماه تمسّک و مودّت به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) است.
ماه رجب، ماه خدا و ماه پيمودن پلههاي سلوک و تقرّب به خداست، ماه اعتکاف و راز و دعاست. آدمي با حضور در صحن و سراي خالق مهربان، طهارت و معرفت را در شبستان وجود خود تمرين ميدهد و زنگارهاي گناه و آلودگي را از آيينه جان خود ميزدايد.
معتکف حضورش در مسجد، و روزه و نماز و نيايشش مايه قرب و وصال به خداست. متعکف با اعتکاف و مصمّم شدن بر حضور خود در خانهي دوست، جسم و جان خود را پرورش ميدهد، آن جان آدمي که در ابعاد وجودي انسان به دنبال کمال و سعادت است.
«الهي هب لي کمال الانقطاع اليک[3]؛ خدايا به من نهايت بُريدگي از غير خودت را هديه نما»
شيريني و زيبايي اين کمال، نشستن بر سر سفرهاي است که از مغفرت و بخشايش الهي گسترده شده و عاشقان کوي دوست از اين سفرهي پر فيض معبود خود لقمههاي راز و نياز برچينند و خود را از ژرفاي معنويت و تقرّب به پروردگار خويش بهرهمند نمايند.
اعتکاف آميزهاي از چندين عبادت با فضيلت است. ترکيب اعمال و اذکار عبادي در حداقل سه روز اقامت در مسجد به گونهاي همهي شرايط تمرين بندگي و جهاد با نفس را در انسان به وجود آورده که دل بريدگي و غفلت زدايي و صيقل روح و روان و پالايش خلوص و نردبان صعود و قطع تعلّقات و دلبستگي دنيوي بهترين ارمغان آن است.
اعتکاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي است. اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدّد با پروردگار رحمن و رحيم است. اعتکاف گرچه عبادتي مستحبي و داوطلبانه است امّا فرصتي است براي گريز از لذايذ دنيا و مهار نفس براي بازگشت به خويشتن و تقرّب جستن به حضرت حق و روي آوردن به سمت و سوي قلب و قبله خداوند هستي.
بدون شکّ ـ با توجه به آيه شريفه سوره بقره ـ اعتکاف يکي از سنتهاي الهي است که در شريعت حضرت ابراهيم(عليه السلام) از مناسک و عبادات الهي محسوب ميشد و اُمت ابراهيمي هم بدان اهتمام ميورزيدند، و لذا حضرت ابراهيم و فرزندش اسماعيل(عليهم السلام) از طرف خداوند موظّف شدند تا محيط امن خانه الهي را براي برپايي چنين مراسمي مهيّا سازند. در عين حال، اهميت و ارزش و بزرگي اين امر زماني روشنتر خواهد شد که آيه شريفه «اعتکاف کنندگان» را در کنار «طواف کنندگان» و «رکوع و سجده کنندگان» قرار داده است: ﴿للطّائفين وَ العَاکفين و الرُّکّعِ السُّجُودِ﴾ بنابراين، حضرت دوست با اين بيان بر عظمت و ويژگي اعتکاف در پيشگاه خود گواهي داده است.
از اينجاست که بزرگاني چون مقدّس اردبيلي در شرافت و فضيلت اعتکاف ميفرمايد: «مبادا کسي گمان کند اعتکاف مقدّمه عباداتي ديگر است، بلکه کسي که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقيم ميشود و قصد قربت را در اعتکاف نيت ميکند اين عمل خود عبادت است».[4]
همچنين از آيات قرآن مجيد استفاده ميشود که: حضرت موسي(عليه السلام) در خلوتگاه کوه طور و حضرت زکريّا در بيتالمقدس و حضرت مريم نيز که در کفالت حضرت زکريا(عليه السلام) بوده است[5] در همان مکان اعتکاف ميکردند و به راز و نياز با پروردگار خويش مشغول ميشدند.
علامه طباطبايي در ذيل آيات 16 و 17 سوره مريم[6] ميفرمايد: «گويا مقصود از دوري مريم از مردم، بريدن آنان و روي آوردن به اعتکاف براي عبادت بوده است».[7]
اجداد و نياکان پيامبر اسلام که از پيروان دين حنيف ابراهيمِ خليل حقّ بودند اماکني را براي خلوت و به دور از مردم برگزيده و به اعتکاف ميپرداختند و پيامبر نيز بر همين روش قبل از بعثت در غار حراء در خلوت خويش معتکف ميشد و به عبادت و راز و دعا با خداي خويش مشغول ميگشت.
بعد از بعثت هم رسول خدا در طول سال، ايّامي را براي اعتکاف در مسجد به سر ميبردند و ائمه طاهرين(عليهم السلام) نيز علاوه بر خود، مؤمنين را هم به اعتکاف در مساجد ترغيب مينمودند.
باشد که ما نيز از سفرهي فيوضات الهي مخصوصاً در ماه رجب (ماه خدا) و شعبان (ماه رسول خدا) و رمضان (ماه اُمت رسول خدا) بهرهمند باشيم و ايزد متعال را بر توفيق استفاده و دريافت از اين عبوديت و معنويت سپاس و ثناء گوييم.