بازدید این صفحه: 2967 تاریخ انتشار: 1393/7/16 ساعت: 03:24:34
حضرت آیتالله جوادی آملی:
وجود 12 میلیون پرونده دردستگاه قضا به خاطر کمبود عاطفه و گذشت درجامعه است
حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد: جامعه عاطفه میخواهد اگر عاطفه در جامعه نباشد همان چیزی میشودکه ما الان گرفتار آن هستیم. وجود حدود 12 میلیون پرونده در دستگاه قضایی به خاطر کمبود عاطفه و گذشت در جامعه است و تنها کسی که میتواند آثار مخرب این پروندهها را در جامعه کم کند و جامعه را به سمت کمال خود حرکت دهد مادر و عاطفه و مهر مادری است.
موضوع: دروس
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛
حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 4 تا 7 سوره «زمر» روز سهشنبه، 15 مهر ماه، بیان کرد: قرآن کریم علاوه بر اینکه سبوح بودن خدا را دلیل قرار داد برای منزه بودن او از داشتن و اخذ ولد قهاریت خداوند را نیز دلیلی بر این مطلب ذکر میکند. قهار یعنی اینکه سیطره دارد، سلطنت دارد و حکومت دارد چون آفرینش، پرورش، تدبیر رزق و شایستگی عبادت از آن اوست. قاهریت خداوند به خلقت آسمان و زمین است آنچنان قاهرست او که سفره خلقت را پهن میکند آن را میگستراند و سپس جمع میکند، جمع او حکیمانه است تا با عدل به کار بندگان و مخلوقات خودش برسد.
وی ادامه داد: وقتی خداوند حق را به خلقت نسبت میدهد یعنی اینکه در ساختار آفرینش باطل راه ندارد. اگر کسی خواست در عالم بازی کند در عالم جا ندارد اینجا جای بازی و لهو نیست اگر چه دنیا لهو و لعب و امثال ذالک است اما دنیا غیر از خلقت و نظام است دنیا همین عناوینی است که ما در آن غوطه وریم. انسان اگر قرار باشد در این نظام بازی کند به هر طرف که برود سرش به سنگ میخورد چرا که در این نظام جای بازی نیست. دنیا وقتی به حق خلق شده است یعنی هدف دارد و بی هدف نیست همه ما به سمتی حرکت میکنیم که دشمنمان را از بین ببریم و آن دشمن ما مرگ است، ما به سوی مرگ حرکت میکنیم تا او را از بین ببریم و بعد جاودانه شویم. در سوره «ص» بیان شد که خداوند عالم را یاوه خلق نکرده است که مرگ بخواهد انتهای همه چیز باشد، مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است. چون این عالم باطل نیست پس مرگ انتهای همه چیز نیست و اگر قرار بود مرگ انتهای همه چیز باشد این خلقت باطل بود و این نشان دهنده بی هدف بودن عالم بود در حالی که اینچنین نیست آنچنان که در آیات 27 و 28 سوره ص بیان شده است « وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذَلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ؛ ما اين آسمان و زمين و آنچه را که ميان آنهاست به باطل نيافريدهايم، اين گمان کسانی است که کافر شدند پس وای بر کافران از آتش. آيا کسانی را که ايمان آوردهاند و کارهای شايسته کردهاند، همانند فسادکنندگان در زمين قرار خواهيم داد ؟ يا پرهيزگاران را چون گناهکاران؟».
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: خداوند بعد از اینکه ساختار کلی عالم را مشخص کرد فرمود که هیچ تفاخری بین شما وجود ندارد چرا که مبدا فاعلی، ساختار داخلی و مبدا قابلی همه یکی است چرا که همه از آدم خلق شدهاند. همسر انسان هم مثل مرد از همان چیزی خلق شده است که مرد خلق شده است. «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا» خداوند به جای اینکه بفرماید من خلق واحده فرمود من نفس واحد یعنی از یک حقیقت پس وقتی که حقیقت یکی باشد دلیلی برای تفاخر وجود ندارد آنچه در تفاوت بین زن و مرد آمده است تبعیض نیست بلکه سلسله حقوق مرد و زن متفاوت است که این اختلاف برابر خصوصیتهایی است که در تفاوت خلقت آنها وجود دارد. زن چون باید مادر بشود و فرزندان را تربیت کند مهری مادری و عاطفه مادری را خداوند در درون او قرار میدهد و فرزند با این عاطفه بزرگ میشود و اینکه در عصر کنونی فرزندان را به مهد کودک میسپارند بسیار خطرناک است و خطرش هم این است که وقتی پدر و مادر بزرگ شدند چون فرزند تحت عاطفه و مهر مادری بزرگ نشده است و از این عاطفه و مهر در برههای محروم بوده است پدر و مادر را تحویل خانه سالمندان میدهد. دیگر او حاضر نیست به آیه 24 سوره اسراء عمل کند « وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرً؛ در برابرشان از روی مهربانی سر تواضع فرود آور و بگو: ای پروردگار من، ،همچنان که مرا در خردی پرورش دادند، بر آنها رحمت آور».
وی افزود: هرگز مرد آن توان را ندارد که بتواند فرزندی رئوف و مهربان تربیت کند. فرزند مهربان و رئوف در اثر مادری مادر است. بنابراین انسان عاطفه میخواهد که این عاطفه در همان آغوش مادری است و تنها کسی که عاطفه را میتواند به جامعه منتقل کند زن است. زمانی که این عواطف در جامعه کم بشود و گذشت در زندگی کم شود، قرض الحسنه در جامعه نباشد و بانکهای ربوی زیاد شود نتیجه دوازده میلیون پروندهای میشود که در دستگاه قضایی است. اینکه اسلام گفته است سلام کنید به هم دیگر، اینکه با وجود اینکه در آن زمان ماشینی و چیزی نبوده است بیان شده است که هیچ سواری حق ندارد به پیاده بگوید برو کنار، حق با پیاده رو است. همه اینها عاطفه است، گذشت است. کمال زن در مادر شدن است، فرزند تربیت کردن است، جامعه را اصلاح کردن است و این طور نیست که کمال زن این باشد که پایش را دراز کند و برای ما مدال بیاورد. «فاین تذهبون».
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: بیان نورانی امام رضا(ع) آمده است که «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ؛ به زیارت یک دیگر روید زیرا زیارت شما از یک دیگر زنده گردانیدن دلهاى شما و یاد نمودن احادیث ماست، و احادیث ما شما را بهم متوجه می سازد» کار عاطفه برای دفع خشونت است. آنچه که جامعه را به تکامل میرساند دفع خطر است که به وسیله مادر اتفاق میآفتد. آنچه در خانه سالمندان وجود دارد یک مرگ تدریجی است چرا که بچهها سالی یکبار برای آنها گل میبرند. چرا این فرزند این کار را میکند به خاطر اینکه در کودکی عاطفه ندیده است و مادر او را به مهد کودک سپرده است. اینکه حضانت کودک تا هفت سالگی به دست مادر است به خاطر این است که باید دوره هفت ساله دانشگاه عشق و عاطفه مادری را طی کند. از آنجا که بشر هم عاطفه میخواهد هم عقل و هم مدیریت مرد قسمت دیگر خلقت بشر را به عهده گرفته است.
کد خبر: 1393716301754
1393/7/16
|