صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | آیت الله دستغیب: آیت الله صانعی از جهت فقهی و اخلاقی پیرو سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) بود
بازدید این صفحه: 2175          تاریخ انتشار: 1399/7/29 ساعت: 07:27:32
آیت الله دستغیب: آیت الله صانعی از جهت فقهی و اخلاقی پیرو سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) بود

مرحوم آیت الله یوسف صانعی گفت: ایشان فقیهی بوده که از درس و بحث خسته نمی شد و هم اینکه کسانی که محرومیت هایی پیدا کرده بودند ولی در جامعه موقر بودند و زحماتی کشیده بودند را از نظر نینداخته و مورد عنایت خودشان قرار می دادند.

موضوع: اندیشه

 

به گزارش مرجع ما به نقل از جماران، در آستانه چهلمین روز ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی، جماران با یکی دیگر از مراجع معزز تقلید و شاگرد امام خمینی در این باره گفت و گو کرده است.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه آیت الله العظمی صانعی اهل اجتهاد و انسان مؤمنی بوده است، به جماران گفت: ایشان هم از جهت فقهی و هم از جهت آداب اخلاقی اسلامی سعی می کردند سنت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را بروند.

آیت الله سید علی محمد دستغیب در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص ویژگی های شخصیتی و علمی مرحوم آیت الله العظمی یوسف صانعی گفت: مرحوم آیت الله صانعی که از شاگردان حضرت امام خمینی(س) بودند. البته وقتی بنده در قم بودم و درس امام خمینی(س) می رفتم، سر خودم را پایین می انداختم و به کسی نگاه نمی کردم؛ فقط درس را می نوشتم و بعد تصحیح می کردم. لذا کمتر کسی را آنجا متوجه بودم. با ایشان هم آشنایی نداشتیم. در مجلس خبرگان هم ایشان از بزرگان بودند.

این شاگرد امام خمینی افزود: آشنایی ما با آیت الله صانعی تقریبا از همان وقتی بود که ایشان سعی کردند کسانی که مقداری مورد بی مهری قرار گرفته اند را نوازش بدهند و به خانواده آنها کمک کنند. بالأخره جزو کسانی هستند که وابسته به هیچ جایی نبودند. بین خودشان و خدا سعی می کردند چیزی که به نظرشان می رسد حق است را دفاع کنند؛ بدون اینکه طرف مقابل را هم اذیت و یا خدای ناکرده توهین کنند. توهین از زبان ایشان شنیده نشد و فقط با احترام حرف می زدند.

این استاد حوزه علمیه در توصیف شخصیت علمی مرحوم آیت الله العظمی صانعی اظهار داشت: از جهت علمی هم مطالب فتاوای ایشان را مطالعه کرده ام و همان طوری که گفتم ایشان واقعا اهل اجتهاد و انسان مؤمنی بوده است. یعنی صفاتی که برای یک مرجع و فقیه هست را خدای متعال به ایشان عنایت کرده و لذا بر حسب علمشان و چیزهایی که به نظر شریفشان می رسید استنباط کردند و در مسائل آوردند.

 این مرجع معزز تقلید در خصوص باقی ماندن مقلدین آیت الله العظمی صانعی بر تقلید از ایشان نیز گفت: اگر کسی از بنده بپرسد که مقلدین ایشان باقی باشند، بنده عرض می کنم که هیچ اشکالی ندارد بر تقلید از ایشان باقی باشند.

آیت الله دستغیب تأکید کرد: ایشان فقیهی بوده که از مسائل اجتهادی و درس و بحث خسته نمی شد و هم اینکه کسانی که محرومیت هایی پیدا کرده بودند ولی در جامعه موقر بودند و زحماتی کشیده بودند را از نظر نینداختند و مورد عنایت خودشان قرار می دادند. یعنی هم از جهت فقهی و هم از جهت آداب اخلاقی اسلامی سعی می کردند سنت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را بروند.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان گفت: شنیده ام که فرزند ایشان به گفتن دنباله درس خارج مشغول شده اند؛ ان شاء الله که موفق باشند و خداوند به خانواده ایشان در مصیبتی که بر آنها وارد شده صبر و تحمل بدهد و درجات او را متعالی کند. امیدواریم که شاگردانشان هم روز به روز بهتر به درس های خودشان برسند و به مراتب اجتهاد نائل شوند.

کد خبر: 13997294683
1399/7/29

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن