صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | تاکید حضرت آیت الله جوادی آملی بر ادای قرض مدیون توسط حاکم اسلامی
بازدید این صفحه: 4527          تاریخ انتشار: 1395/10/19 ساعت: 13:16:47
تاکید حضرت آیت الله جوادی آملی بر ادای قرض مدیون توسط حاکم اسلامی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اگر کسی آبرومند بود و مقروض شد حکومت اسلامی باید قرض او را بپردازد نه او را به زندان ببرد.

موضوع: اندیشه

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اگر کسی آبرومند بود و مقروض شد حکومت اسلامی باید قرض او را بپردازد نه او را به زندان ببرد.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود که به تفسیر آیات سوره مبارکه ذاریات اختصاص داشت، در خصوص تفاوت دِیْن و قرض، اظهار داشت: ما یک دِیْن داریم یک قرض، دِیْن کتاب فقهی ندارد برای اینکه عقد نیست، این قرض است که حساب و کتابی دارد، دِیْن، مطلق است، گاهی انسان در اثر قرض گرفتن مدیون می‌شود؛ یا مال مردم را ضایع کرده یا عصایاً یا نسیاناً، اینها دِیْن است نه قرض، لذا شما سرتاسر فقه را بگردید «کتاب الدِیْن» نمی‌بینید «کتاب القرض» می‌بینید.

او ادامه داد: در مسئله قرض هست که اگر کسی آبرومند بود و مقروض شد حکومت اسلامی باید قرض او را بپردازد نه او را به زندان ببرد، در همان روایت دارد یک وقت است کسی مال مردم را اتلاف می‌کند آن حساب خاص خودش را دارد، اما اگر کسی در اثر تورم، رکود یا تحریم کم آورد و هیچ تقصیری هم نداشت نباید او را به زندان برد، این در روایات هست که حکومت اسلامی باید قرض او را بپردازد.

آیت الله جوادی آملی در بیان استدلال حکم فقهی دِیْن اذعان کرد: استدلال حضرت این است که یکی از مصارف هشت‌گانه زکات، غارمین است، یک وقت است که حرام‌خواری کرده، مال مردم را گرفته و عمداً مال مردم را تلف کرده بله! اصلاً زندان را برای همین افراد ساختند، اما یک وقت بر اثر تحریم، رکود و تورّم و امثال ذلک مشکل مالی پیدا کرده، حضرت فرمود امامِ مسلمین باید دِیْن او را بپردازد برای اینکه یکی از مصارف هشت‌گانه زکات غارمین است یعنی بدهکارها، آبروریزی برای کسی است که عمداً مال مردم را خورده اما اگر در اثر تحریم و رکود و علل و عوامل دیگر کسی دچار ورشکستگی شد امام مسلمین باید که دِیْنش را بپردازند.

او در خصوص لزوم دستگیری مؤمنان نسبت به یکدیگر، ابراز داشت: در کنار هیچ مسلمانی نباید گرسنه‌ای وجود داشته باشد؛ فرمود همین که مسلمان شدی باید به فکر نیازمندان باشی، ذات اقدس اله در اموال اغنیا حقّی برای فقرا قرار داده است، شما روایات زکات را که در مدینه صادر شده است ملاحظه بفرمایید آنها که خمسشان را می‌دهند مال خودشان را که نمی‌دهند این یک پنجم، مال امام است! این شخصی که وجوهات می‌دهد مال خودش را نمی‌دهد، مال شریکش را به شریک می‌پردازد، فرمود همین که مسلمانی، بخشی از اموال تو برای فقراست و فقرا در مال شما حق دارند، آن وقت اگر کسی مال مظلومین و بدهکارها و فقرا را نداد، دارد غاصبانه زندگی می‌کند، چون در مال مردم دارد تصرّف می‌کند، نفرمود مال خودتان را به مستمندان بدهید فرمود حقّ مستمندان را به آنها بدهید.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که “خون شهدا کشور را طیب و طاهر می‌کند” خاطرنشان کرد: این زیارت‌نامه, مکتب ما امامیه است در زیارت وارث آمده است: «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم»; خداوند هم در قرآن می‌فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾ یعنی از این سرزمین میوه طیب و  طاهر بیرون بیاورید, ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾ یعنی قرآن می‌خواهد فقط خبر بدهد؟! این دیگر تعلیم کتاب و حکمت نشد; یعنی شما در یک کشور شهید داده زندگی می‌کنید سعی کنید میوه طیب و طاهر بدهید حالا اگر به دیگری نمی‌دهید لااقل در مال بیت‌المال تصرّف نکنید خب ما اگر باور کردیم چه اینکه باور می‌کنیم شهید, طیب و طاهر است و نه تنها خودش طیّب و طاهر است کشور را طیّب و طاهر می‌کند همین است. این عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند اینها مالی نداشتند که زکات بدهند اما احساس کردند در خونِ اینها حقّی برای دیگران است و خون خود را دادند لذا لازم است ما حداقلش را رعایت کنیم.

کد خبر: 139510194615
1395/10/19

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن