صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | چرا شيعيان در اذان بر ولايت علي(ع) شهادت مي‌دهند؟
بازدید این صفحه: 7607          تاریخ انتشار: 1392/5/27 ساعت: 01:53:22
پاسخ حضرت آیت الله سبحانی به این پرسش :
چرا شيعيان در اذان بر ولايت علي(ع) شهادت مي‌دهند؟

شيعيان در اذان پس از شهادت بر رسالت پيامبر گرامي (ص)، بر ولايت اميرمؤمنان علي بن ابي طالب (ع) گواهي مي‌دهند، و...

موضوع: اعتقادی
نویسنده: حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما:

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

شيعيان در اذان پس از شهادت بر رسالت پيامبر گرامي (ص)، بر ولايت اميرمؤمنان علي بن ابي طالب (ع) گواهي مي‌دهند، و اين مسأله در تمام بلاد شيعي مشاهده مي‌شود، در اين باره توضيح چند نكته ضروري است:

1.تمامي فقهاي شيعه بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه شهادت ثالثه «شهادت بر ولايت علي(ع) » جزو اذان نيست و لذا هنگامي كه فصول اذان را مي‌شمارند، آن را هجده فصل بيشتر نمي‌دانند كه عبارتند از:

4 تكبير، 2 بار شهادت بر وحدانيت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پيامبر(ص)، 2 بار «حيّ علي الصلاة»، 2 بار «حي على الفلاح»، 2 بار «حيّ على خير العمل»، 2 تكبير و 2بار تهليل و اين سخني است كه فقهاي شيعه جملگي بر آنند.

2. اگر فردي شهادت سوم را به عنوان جزئي از اذان بگويد، كار حرامي مرتكب شده و گناه كرده است.

3. شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئيت جايز و يا مستحب است و اين استحباب، دو مبنا دارد:

الـف: علـي(ع) به حكم قـرآن و حـديث رسول گرامي(ص)، وليّ خـداست.

ب: امام صادق (ع) فرمود: هر گاه به رسالت پيامبر(ص) شهادت داديد، بر ولايت علي (ع)  نيز گواهي دهيد.

در اثبات اصل نخست و اين كه علي (ع) ولي خداست، گذشته از حديث متواتر غدير و روايات متواتر كه پيامبر گرامي (ص) كراراً فرموده است: يا عليّ أنت وليّ كلّ مؤمن بعدي،[1] قرآن مجيد نيز بر ولايت علي(ع) تصريح كرده است، آنجا كه مي‌فرمايد:

«إِنّما وليُّكُم اللّهُ ورسولُه وَالّذينَ آمَنُوا الّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاة وَهُمْ راكِعُون * وَمَنْ يَتَوَّلَ اللّه وَرَسُولهُ وَالّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزبَ اللّه هُمُ الْغالِبُون».[2]

«تنها ولي و سرپرست شما خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‌اند; همانها كه نماز را برپا مي‌دارند و در حال ركوع زكات مي‌دهند و كساني كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، حزب و جمعيت خدا پيروز است».

مفسران اتفاق نظر دارند كه اين آيه در حقّ اميرمؤمنان علي (ع) وارد شده است، آنگاه كه فقيري وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد و حضرت که در حال ركوع بود، با انگشت خود به فقير اشاره كرد كه انگشتر را از دست او برگيرد و در آن هنگام دو آية ياد شده فرود آمد.

مدارك نزول اين حديث فزونتر از آن است كه در اينجا ذكر شود، امّا به عنوان نمونه به چند مورد در پاورقي اشاره مي‌كنيم.[3]

بدين ترتيب، با توجه به آيه مذكور و آيات و روايات متعدد ديگر، آشكار مي‌گردد كه اميرمؤمنان (ع) ولي و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است.

در خصـوص نكته دوم نيز قـاسم بن معاويه، از اصحاب امام صادق و كاظم‘، از آن حضرت چنين نقل كرده است:

«هر گاه كسي از شما به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر گواهي داد، براي تكميل شهادت به ولايت علي (ع) نيز گواهي دهد».[4]

بنابر آنچه گفته شد، احدي از شيعيان آن را به عنوان جزئي از اذان نمي‌گويد وحتي برخي در اقامه براي اينكه از ديگر اجزا تميز داده شود، فقط يك بار آن را مي‌گويند و در اين صورت مشكلي در اين مورد نخواهد بود.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] .  كنز العمال:6/396، حديث 6048.

[2] .  مائده/55ـ56.

[3] .  تفسير طبري:6/86; ابو بكر جصاص: أحكام القرآن:2/542; ابوالحسن واحدي نيشابوري در اسباب النزول:148; زمخشري در كشاف:1/422و مرحوم علاّمه اميني نزول آيه را در حقّ علي‌ابن ابي‌طالب عليه السَّلام  از 66 منبع سني نقل كرده است، حتّي حسان بن ثابت كه در واقعه حاضر بود، چند بيتي درباره اين رويداد گفت كه يكي را يادآور مي‌شويم:

فأنت الذي أعطيت إذ أنت راكع       فدتك نفوس القوم يا خير راكع

تو كسي هستي كه در حال ركوع بخشيدي .

ارواح ديگران فداي تو گردد، اي بهترين ركوع كننده.

[4] .  احتجاج طبرسي:83.

کد خبر: 1392527457
1392/5/27

آخرین مطالب
1392/5/6: زمامداري علوي
1392/5/5: عدالت در اندیشه و عملکرد امیرالمومنین (ع) درگفت وگو با دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
1392/4/31: نگاهی گذرا به تاریخ فقه سیاسی شیعه / حجة الاسلام مرتضی اشراقی
1392/4/10: خط قرمز آزادی بیان از نگاه حضرت آیت‌الله سبحانی
پر بازدید
1393/1/24: مصاحبه دکتر احمد طیب رئیس الازهر درباره شیعان
1391/10/20:  ادب دعا، در محضر خـدا  
1392/3/2: علی (علیه السلام) مظهر انسانیت و یاد او احترام به کرامت و آزادی بشریت است.
1392/9/7: عاشورا پژوهی / دکتر فریحی
1392/5/30: آثار محبت و بغض به اهل‌بیت پیامبر (ص)
آخرین مطالب
1394/8/2: متن خلاصه و کامل قیام حسین علیه السلام اثر ماندگار دکتر سید جعفر شهیدی
1394/7/27: روز پنج ماه محرم برامام حسین(ع) ویاران ایشان چه گذشت؟
1393/6/17: مامون چرا پیشنهاد ولایتعهدی را به امام هشتم(ع) داد و امام به چه دلیل پذیرفت؟ / پاسخ امام موسی صدر
1393/5/30: با شناخت چهره اسلام راستین همه عداوت ها کنار می رود / سیدمحمدکاظم واعظ موسوی
1393/5/22: درباره مصحف امام علي(ع) چرا وجود قرآني ديگر در نزد شيعيان تهمتي بيش نيست؟! / عبدالله اميني پور
ردیفنظر
1 روح الله [1393/11/10]
سلام علیکم به نظرم چگونه می شود توقع داشت که پیامبر ص شهادت ثلاثه بگوید در حالی که خودشان بر امیرالمومنین ولایت داشتند و احادیث هم کلمه «بعدی » دارد ودیگر آنکه کلمه قرآنی «ولله یعصمک من الناس »دلالت بر مخالفتها ی زیادی از سوی مردم داردکه در هنگام انتخاب خلیفه اول این اختلافات به روشنی حساسیت مردم را ومخالفتها را روشن می سازد ثالثا با شهادت بر ولایت امام در حقیقت داریم شهادت به ما انزل الله می دهیم که مخالفت بر این شهادت یعنی انکار کلام پیامبر
پست الکترونیکی: roooh40@yahoo.com

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن