صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | آیت‌الله صافی‌گلپایگانی : اعتکاف، تمرینی است تا اخلاقیات در مردم رسوخ پیدا کند.
بازدید این صفحه: 5020          تاریخ انتشار: 1395/2/2 ساعت: 06:36:39
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی : اعتکاف، تمرینی است تا اخلاقیات در مردم رسوخ پیدا کند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در گفتاری نوشت: اعتکاف، تمرینی است تا اخلاقیات در مردم رسوخ پیدا کند و همیشه بتوانیم نبض رفتارمان را کنترل کنیم و این امر موقوف بر این است که توانایی انسان زیاد شده و قدرتمند حقیقی باشد.

موضوع: اندیشه

به گزارش مرجع ما به نقل از پایگاه معظم له، متن گفتار این مرجع تقلید با عنوان «اعتکاف، مدرسه عالی اخلاق» که در آستانه برگزاری اعتکاف منتشر شده، به شرح زیر است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَاشِعِینَ»(1)

همه برنامه‌های دین مقدّس اسلام، انسان‌ساز است و دلیل بر جامعیت دین اسلام، این است که برای ترفیع روح و روان انسان برنامه‌های گوناگونی دارد که همه مطابق با فطرت سلیم انسانی و مطابق با احتیاجات بشریت است.

 

یکی از این برنامه‌های مهم، اعتکاف و دعا می‌باشد که ارتباط مخلوق را با خالق خود برقرار نموده و خود را در ضیافت خاص الهی می‌بیند.

 

برنامه اعتکاف از برنامه‌های بزرگ الهی، عبادی و تربیتی اخلاقی اسلام است که برکات و آثار فراگیری دارد و در جامعه، ایجاد تحوّل می‌کند و اجتماع را به سوی کمال سیر می‌دهد.

 

اعتکاف، تمرینی است تا اخلاقیات در مردم رسوخ پیدا کند و همیشه بتوانیم نبض رفتارمان را کنترل کنیم و این امر موقوف بر این است که توانایی انسان زیاد شده و قدرتمند حقیقی باشد.

 

در واقع همه این برنامه‌ها برای این است که مردم متوجه به خداوند متعال شوند، چرا که آنچه به قلب‌ها آرامش می‌دهد یاد خداست؛ «ألَا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»(2)

 

دعا هم به همین معناست، یعنی باید انسان دائماً در یاد خدا باشد. این‌که در روایات فرموده‌اند «الدُّعاءُ مُخُّ العِبَادَةِ»(3)، یعنی بندگی و پرستش خدا به دعاست. معنای دعا فقط این نیست که مثلاً از خداوند پول یا شفای مریض خود را بخواهیم، بلکه خدا را خواندن و یا الله‌گفتن و او را به اسماء حسنی یاد کردن، معنای دعا است.

 

در روایتی است که دو نفر مشغول نماز شدند، یکی قرآنش زیاد بود و دیگری دعایش. از امام علیه السلام پرسیدند: کدام یک افضل است؟ حضرت فرمودند: هر دو خوب است. شخص اصرار کرد تا بداند کدام افضل است؟ بالاخره حضرت فرمود: آن کسی که دعایش بیشتر است، افضل است؛ «هی واللهِ العبادةُ، هی و اللهِ افضلُ»(4)

 

انسان وقتی برنامه‌هایی از قبیل اعتکاف را با دقت ملاحظه می‌کند پی می‌برد که چنین برنامه‌هایی، وحیانی و از عالم غیب است.

اعتکاف، هنر به معنای واقعی کلمه است. هنر، یعنی بازداشتن نفس و این‌که آدم بتواند در مقابل هوای نفس بایستد. البته اعتکاف را معنا می‌کنند به این که انسان بتواند خودش را در مقابل غرائز، شهوت و غضب حفظ کند. اصلاً معنای واقعی هنر همین است:

سهل دان شیری که صف‌ها بشکند

شیر آن باشد که خود را بشکند

هنر این است که آدم بتواند در مقابل غضب بایستد. انسان معتکف، هنرمند واقعی است، یعنی مغلوب هوای نفس نمی‌شود. شاعر هم می‌گوید:

مردی گمان مبر که به پنجه است و زور کتف

با نفس اگر بر آیی دانم که شاطری

در روایات هم داریم «أَشَدُّکُمْ مَنْ‏ مَلکَ‏ نَفْسَهُ‏ عِنْدَ الْغَضَب‏»(5) سخت‌ترین و قوی‌ترین شما کسی است که هنگام غضب، مالک نفس خودش باشد.

کدام لذّت دنیایی را می‌توان با لذّات حالات خوش معنوی اعتکاف مقایسه نمود؟ کجایند آنان که به فکر عیش و نوش مادّی و تفریح‌های غیرسالم همراه با گناه و لذّات زودگذر دنیا هستند.

 

أین الملوک و ابناء الملوک؟ آیا می‌توان برای قُرب به خداوند و رسیدن به مقام والای انسانیّت ارزش مادّی معیّن نمود؟ آیا می‌توان لحظه‌های پرفیض و با نشاط سحر و افطار معتکفان را با زمان دیگران مقایسه نمود؟

 

هرگز، هرگز، اینجاست که باید آیه شریفه قرآن را با توجّه و تدبّر تلاوت نمود: «یَا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا للهِ وَ لِلرَّسُولِ إذا دَعَاکُم لِمَا یُحْییکُم؛ ای کسانی که به خدا و پیامبر ایمان آورده‌اید، به خداوند و پیامبر او پاسخ بگویید‌ آن‌گاه که شما را می‌خوانند تا حیات و زندگی واقعی به شما هدیه کنند.»(6)

 

آری، این است حیات حقیقی و این است زندگی سرشار از معنویّت و روح پاک و تهذیب نفس و تقرّب به خداوند متعال که خود را برای انجام وظایف و تکالیف الهی آماده می‌کنیم.

 

اعتکاف، انسانی را که در کارهای دنیایی خود غرق شده است و خسته از ناملایمات زندگی است، چند روزی به خلوت با خدای خود و انس با پروردگار دعوت می‌کند که در آن با تفکّر صحیح، برنامه‌های آینده خود را رنگ و بوی خدایی دهد و نسبت به کارهای گذشته‌ خود تجدید نظر نموده و از خداوند قادر متعال، مدد و کمک بگیرد.

 

اعتکاف، حیات بخش جامعه اسلامی است. همان طور که ماه مبارک رمضان، مدرسه عالی تربیت و اخلاق است، اعتکاف در ایام خاص بخصوص دهه آخر ماه مبارک رمضان، مدرسه اخلاق و معنویت است و کسانی که توفیق درک این سنّت مهم را پیدا می کنند، حیات دینی خود را خواهند یافت و سبک زندگی آنها دینی و خدایی می‌شود.

همه معتکفان در این چند روز اعتکاف باید رابطه خود با خداوند متعال را اصلاح کنند و از خدا بخواهند تا آنها را به انجام وظایف شرعی موفق بدارد.

 

بانوان معتکف هم با پوشش و حجاب برتر، حجاب اسلامی را احیا کنند. بانوان معتکف علاوه بر چادر، صورت‌های خود را از دید نامحرم بپوشانند تا حقیقت اسلام را به جهانیان نشان ‌دهند:

باید که بپوشد رو هر زن که مسلمان است * زیرا که حجاب زن معلوم ز ایمان است

باید اوقات گران‌بهای اعتکاف را غنیمت داشته و برای خود و دیگران و برای نجات ممالک اسلامی از دشمنان اسلام و پیروزی و سربلندی مسلمانان جهان دعا کنیم و فرج حضرت بقیة الله الأعظم‌ عجّل الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند متعال مسألت نماییم.

 

حقیر هم دوست دارم در میان معتکفین باشم و از نفس‌های گرم آنها توشه بگیرم و با آن عزیزان به درگاه ایزد منّان، انابه و توبه و تضرع داشته باشم؛ یا لیتنی کنت معهم و السلام علیکم و رحمة الله.

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره بقره، آیه 45.

2. سوره رعد، آیه 28.

3. وسائل الشیعة؛ ج7، ب2، ح 8615.

4. همان؛ ج6، ب6، ح8383.

5. بحار الانوار؛ ج74، ب7، ح67.

6. سوره انفال، آیه24.

کد خبر: 1395224541
1395/2/2

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن