صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | عده ای برای کاهش مشارکت مردم و خارج کردن رقیب از صحنه انتخابات دست به کار شده اند / محسن غرویان
بازدید این صفحه: 4849          تاریخ انتشار: 1394/9/23 ساعت: 06:50:44
عده ای برای کاهش مشارکت مردم و خارج کردن رقیب از صحنه انتخابات دست به کار شده اند / محسن غرویان

این تفکر خطرناکی است که ما تفکر و قرائت خودمان را از اسلام و انقلاب به کل اسلام و انقلاب نسبت دهیم

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین محسن غرویان

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 سوء استفاده از کلمه فتنه در جهت نفاق جامعه خود فتنه است/ این انحصار طلبی است که فکر کنیم حق همان چیزی است که ما می گویم/ بیایید تعریفی درست از فتنه ارائه دهیم/ اساس اراده الهی، زندگی انسانها در صلح و صفا است/ تفکری وجود دارد که دلشان می خواهد در جامعه جنگ راه بیندازند/ فضایی ایجاد شده است که همه در حال تهمت زدن به یکدیگر هستند/ این که کسانی بلافاصله بیایند و بگویند هر کسی خلاف ما فکر کند نفوذی است غلط است/ چه اشکالی دارد در مجلس خبرگان چهره های نو و با تفکراتی نو وارد شوند/ این تفکر خطرناکی است که ما تفکر و قرائت خودمان را از اسلام و انقلاب به کل اسلام و انقلاب نسبت دهیم، مهمترین بخش های سخنان حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان است.
کد خبر: 112439 | تاریخ خبر: 23/09/1394
نسخه چاپی |ارسال به دوستان
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسانی از ترس شکست خود و همفکرانشان در انتخابات، دیگران را فتنه گر می خوانند، در حالی که سوء استفاده از کلمه فتنه در جهت نفاق جامعه خود فتنه است. این که نمی شود اگر کسی ذره ای مثل شما فکر نکرد، بگویید فتنه گر است؛ این انحصار طلبی است که فکر کنیم حق همان چیزی است که ما می گویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان که در نشست «جنگ و صلح از منظر اسلام» در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران صحبت می کرد با بیان این که کسانی از ترس شکست خود و همفکرانشان در انتخابات، دیگران را فتنه گر می خوانند، اظهار کرد: سوء استفاده از کلمه فتنه در جهت نفاق جامعه خود فتنه است. این افراد می گویند فقط باید مثل ما فکر کنید تا فتنه گر محسوب نشوید. در حالی که این اشتباه است و در یک جامعه چند صدایی و اسلامی نمی شود چنین تفکری را پیش برد.

وی ادامه داد: بنده به هم لباسی های خودم می گویم، بیایید تعریفی درست از فتنه ارائه دهیم، با این گونه رفتارها جامعه، جوان ها و روشنفکران خودمان را همان گونه که تا به امروز از دست داده ایم، از دست می دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گردش و جابه جایی قدرت امری طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد، امروز یک عده می روند و عده ی دیگری می آیند و فردا گروه جدیدی می آیند و این گروهی که امروز سر کار است، باید بروند. این که نمی شود اگر کسی ذره ای مثل شما فکر نکرد، بگویید فتنه گر است. این انحصار طلبی است که فکر کنیم حق همان چیزی است که ما می گویم.

وی همچنین در مورد جنگ و صلح از منظر اسلام، افزود: سوال این است که اساس زندگی انسان ها در اسلام و دیگر ادیان در جنگ است یا صلح؟ خداوند وقتی انسان را خلق کرده است مبنای زندگی او را بر چه چیزی نهاده است، اساس بر چیست؟ در درجه اول اگر همین کلمه «اسلام» را ریشه یابی کنیم، می بینیم که این کلمه از صلح و سلام می آید. در همه جای قرآن کریم نیز به انسان ها  توصیه شده است، زندگی مسالمت آمیز و در کنار هم داشته باشند.

غرویان ادامه داد: بر اساس اراده الهی، زندگی انسان ها در صلح و صفا است، خداوند حیات را دوست دارد و جنگ بر خلاف اراده الهی است.

وی تاکید کرد: اصل در اسلام بر صلح است، اما عده ای در همین جامعه ما چند وقت پیش به من پیامک می دادند که چرا شما همیشه از صلح صحبت می کنید و چرا از جنگ حرف نمی زنید. تفکری در جامعه وجود دارد که دلشان می خواهد در جامعه جنگ راه بیندازند و همیشه فضای جنگی در کشور حاکم باشد، این که فضای کشور را همیشه در حالت جنگ نگه داریم و بر تبل جنگ بکوبیم، مبنای اسلامی ندارد. جنگ یک امر عارضی است که اگر پیش آمد باید همه ما در مقابل متجاوز، مرد جنگی باشیم، اما نه این که همیشه خودمان را در معرض جنگ قرار دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در میان خودمان نیز نباید دائما فضای دشمنی ایجاد کنیم و همه دنیا را دشمن خود بدانیم. این فضای متشنج آثاری چون روان پریشی، افسردگی، بی اعتمادی و بی اخلاقی را به همراه دارد.

 وی یادآور شد: این که در چند سال اخیر فضای بی اخلاقی عجیبی در کشور حاکم شد و بی اعتمادی در جامعه به وجود آمد از کجا ناشی می شود؟ این که همه معتقد به دست های پشت پرده هستیم و به کسی اعتماد نداریم، با همدیگر رو راست و شفاف نیستیم و از یکدیگر پنهان کاری می کنیم، از کجا به وجود آمده است؟

غرویان ادامه داد: متاسفانه اکنون فضایی ایجاد شده است که همه در حال تهمت زدن به یکدیگر هستند. وقتی فضای کلی کشور به سمت تشنج و جنگ باشد، آثار این چنینی هم به همراه دارد.

وی با اشاره به تلاش عده ای برای متشنج کردن فضای کشور، گفت: در همین راستا اخیرا یکی از این آقایان گفته است «فتنه ای در کار است که می خواهند وارد مجلس خبرگان شوند و فتنه ای بر پا کنند» چرا این فضا سازی ها را انجام می دهید، مجلس خبرگان دارای ساز و کار مشخصی برای انتخاب خبرگان است که بر اساس آن ساز و کار، مردم بهترین افراد را انتخاب می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: مثلا در مورد نفوذ، مقام معظم رهبری در این مورد سفارشاتی به همه کردند و همه باید در این زمینه مواظب باشند، اما این که کسانی بلافاصله بیایند و بگویند هر کسی خلاف ما فکر کند نفوذی است، غلط است. مقام معظم رهبری این را نفرموده اند.

وی تاکید کرد: به همین دلایلی که ذکر شد، شرکت در انتخابات پیش رو بسیار مهم است، چرا که عده ای از همین حالا یا در حال فضا سازی برای کم کردن مشارکت مردم در انتخابات هستند و یا در تلاش هستند با سوء استفاده از واژهایی چون فتنه، نفوذ و ... به دیگران اتهام وارد کنند و با بی اخلاقی تمام آنها را از صحنه رقابت بیرون کنند.

غرویان همچنین گفت: چه اشکالی دارد در مجلس خبرگان نیز چهره های نو و با تفکراتی نو وارد شوند و قرائت هایی مطابق با دنیای جدید از اسلام ارائه دهند. حفظ اسلام و انقلاب این نیست که عده ای بگوییند فقط قرائت ما از اسلام درست است و در غیر این صورت اسلام و انقلاب از بین می رود.

وی یاد آور شد: این تفکر خطرناکی است که ما تفکر و قرائت خودمان را از اسلام و انقلاب به کل اسلام و انقلاب نسبت دهیم و بگوییم اگر تفکر ما کنار برود، کل اسلام از بین می رود. مسئله این است که شما یک قرائت هستید و دیگران نیز یک قرائت دیگر، این مردم هستند که از میان قرائت های مختلف انتخاب می کنند.

 این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در خصوص قرائت های مختلف از دین و اسلام، تصریح کرد: قرائت ها از اسلام متفاوت است، مثلا در یک دوره ای از انقلاب یک قرائت و تفسیری از انقلاب بر سر کار می آید و این قرائت در یک دوره ای حاکم است، بعد از آن تحولی مثل انتخابات 92 حاصل می شود و قرائت جدیدی بر سر کار می آید، همین بحث افراط، تفریط و اعتدال اشاره به قرائت های مختلف از دین دارد.

وی ادامه داد: این قرائت ها از نوع تفکر و نگاه علمای دین ناشی می شود، همه این تفاسیر نیز اسلام است. کسی نمی تواند دیگری را متهم کند که تفکر او ضد اسلام است و... این مسئله را ما در طول تاریخ  اسلام در مکاتب مختلف اسلامی داشته ایم. مانند اخباریون، اصولیون، اشاعره معتزله، شیعه و...این ها هر کدام قرائتی از اسلام هستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) خاطر نشان کرد: در خود مذهب شیعه نیز قرائت های مختلفی از دین داریم به عنوان مثال در حوزه علمیه گروهی داریم که اینها مخالف سیاست هستند و عده ای موافق سیاست، بنابراین موافق و مخالف هر 2 مسلمان هستند، منتهی با قرائت های مختلف، در این میان این مردم هستند که باید انتخاب کنند که کدام قرائت صحیح تر و برای زندگی آنان مناسب تر است.

وی گفت: این نکته از این جهت حائز اهمیت است که در حال حاضر ما در جامعه خودمان قرائت های مختلف از اسلام داریم و نباید یکدیگر را متهم به ضد اسلامی بودن کنیم؛ بلکه باید این قرائت های مختلف مان از اسلام را در جامعه عرضه کنیم و ببینیم که مردم کدام را انتخاب می کنند.

 غرویان در مورد اسلام کاربردی نیز عنوان کرد: نکته دیگر معرفی کاربردی اسلام است. اسلام کاربردی یعنی اسلامی که به درد قرن بیست و یکم بخورد و بتواند نیازها و مشکلات امروزی بشر را برطرف کند، وقتی امروزه صحبت از سبک زندگی می کنیم منظور این است که اسلام باید روش زندگی را برای سبک زندگی امروزی بتواند معرفی کند.

وی تاکید کرد: ما به بشر امروزی نمی توانیم بگوییم مثل 1400 سال پیش زندگی کند، اسلام باید بتواند خودش را با علم و تکلونوژی جدید سازگار کند، همان قرائت های مختلف از اسلام باید این انطباق و تطبیق را صورت دهند. آن قرائتی که نتواند خود را با دنیای جدید تطبیق دهد دیگر دورانش گذشته است.

کد خبر: 13949234518
1394/9/23

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن