صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | جهان به یک نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است / احمد مبلغی
بازدید این صفحه: 4129          تاریخ انتشار: 1394/5/5 ساعت: 01:23:43
جهان به یک نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است / احمد مبلغی

اگر در فضای مناسبات بشری، حال و هوای اخلاق حاکم شود، گفتگوها در چهار زمینه اهداف گفتگو، جایگاه گفتگو و موضوعات گفتگو و دایره شرکت کنندگان در گفتگو تقویت می شود.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت اخلاق در گفت وگوهای فی مابین ادیان و مذاهب و کشورها گفت: اگر در فضای مناسبات بشری، حال و هوای اخلاق حاکم شود، گفتگوها در چهار زمینه اهداف گفتگو، جایگاه گفتگو و موضوعات گفتگو و دایره شرکت کنندگان در گفتگو تقویت می شود.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در کنفرانس گفتگوی ادیان و تمدن ها که با حضور شخصیت های تاثیرگذار از سراسر جهان در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار شد، افزود: به هر میزان که اشتراکات در گفت و گوها افزایش پیدا کند، به همان اندازه ضریب رسیدن به نتیجه نیز بیشتر خواهد شد و اخلاق نقش مهمی در افزایش دایره مشترکات دارد.

او با اشاره به اینکه اگر تمرکز بر اخلاقیات محقق شود، افراد بسیاری انگیزه شرکت در گفتگو ها را پیدا می کنند، گفت: گفتگو راهی تاثیر گذار و مهم برای حل مشکلات عارض در روابط میان مجموعه های بشری به شمار می آید. از این رو باید در جهت تقویت، توسعه و تعمیق آن کوشید و طبعا چنین امری نیازمند پیشنهادها و پژوهش های مرتبط می باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این کنفرانس بین المللی ، " زمینه سازی برای ایجاد یک نهضت فراگیر اخلاقی در جهان" را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: به همان اندازه که ما به ترویج و گسترش اخلاقیات "محیط طبیعی زندگی بشر" نیاز داریم به همان میزان به ترویج و استقرار اخلاقیات "محیط روابط اجتماعی" نیازمند هستیم.

او بردن گفت وگوها به سمت اهداف اخلاقی و یا داری ابعاد اخلاقی، ایجاد جایگاهی تأثیرگذار برای گفت وگو و گسترش محورهای گفت وگو و گسترش دایره طرف های گفت و گو را از نتایج نهضت اخلاقی سازی در جهان برشمرد و بیان داشت: اگر تمرکز (ولو به صورت نسبی) بر اخلاق نباشد، هر طرف، گفت و گو را به سوی اهداف خاص خود می کشاند.

مبلغی ادامه داد: اهدافی که می توانند صد در صد با یکدیگر متفاوت می باشند در حالی که در صورت حاکم شدن یک فضای اخلاقی ولو به صورت نسبی، گفت وگوها به سمت محقق ساختن اهدافی پیش می روند که یا اخلاقی هستند و یا ابعادی از اخلاق را با خود به همراه دارند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: البته این نتیجه زمانی عائد خواهد شد که طرفین گفت وگوها بپذیرند که اخلاق به نفع همه است.

او گفت: تاثیر ایجاد جایگاهی تأثیرگذار برای گفت وگو نیز از آن جهت است که در شرایط تقویت اخلاق، دایره مشترکات را در گفت وگو بیشتر می کند، و خاستگاه های گفتگو را منعطف تر می سازد و واضح است که هر مقدار اشتراکات در گفتگو ها افزایش یابد، ضریب رسیدن به نتیجه بیشتر خواهد شد.

مبلغی بیان داشت: دو طرف با تمرکز بر اخلاقیات می توانند در گفت وگوها به مسائل مادی صرف بسنده نکنند بلکه مسائلی که منافع انسانها در آن نهفته است را بر روی میز گفت و گوها قرار دهند. برای مثال می توانند با توجه به آیه دو در سوره مائده در خصوص "همکاری در نیکی ها" یا گسترش تبادل نیکوکاری و ارائه آن به بشریت گفت وگو کنند.

اوخاطرنشان کرد: همانطور که واضح است با گسترش دایره نیکوکاری به تمامی بشریت، آرامش ویژه ای در محیط های انسانی ایجاد می شود. پیامبر اکرم (ص) در یک روایت می فرماید: "الْبِرُّ مَا سَكَنَتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْب"ُ نیکوکاری چیزی است که جان ها با آن آرام گیرد و دل ها به آن آرامش یابد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این گسترش زمانی محقق خواهد شد که اذعان کنیم، نیکوکاری و برّ، مفهومی گسترده شامل مصداق های متعدد در زمینه های مختلف اقتصادی، طبی، سیاسی، فرهنگی و ... است.

نشست گفتگوی ادیان و فرهنگ ها با هدف تعیین راهکارهای حمایت از صلح و ثبات و مبارزه با تعصب و تقویت همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد راه های مناسب برای برقراری گفتگوی میان ادیان و فرهنگ های مختلف برگزار شد.

هدف از این کنفرانس، تعیین راهکارهای حمایت از صلح و ثبات و مبارزه با تعصب و تقویت همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد راه های مناسب برای برقراری گفتگوی میان ادیان و فرهنگ های مختلف در قلب استراتژیک منطقه کشورهای حوزه مدیترانه می باشد.

 

این کنفرانس را وزارت امور خارجه اسپانیا و چند نهاد بین المللی و منطقه ای برگزار کردند.

کد خبر: 1394554438
1394/5/5

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن