صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | امام حسن(ع) با رفتار کریمانه سعی می کرد مردم را به جریان اسلام بازگرداند / محمدرضا فؤادیان
بازدید این صفحه: 4466          تاریخ انتشار: 1394/4/11 ساعت: 04:56:03
امام حسن(ع) با رفتار کریمانه سعی می کرد مردم را به جریان اسلام بازگرداند / محمدرضا فؤادیان

امام حسن مجتبی(ع) زمانی به امامت رسید که مردم بعد از شهادت امام علی (ع) به لحاظ فکری و سیاسی مشتت و پراکنده شده بودند و مرجعیت علمی اهل بیت(ع) رو به تعطیلی بود.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین محمدرضا فؤادیان

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه مردم در زمان امام حسن(ع) از اخلاق نبوی فاصله گرفته بودند اظهار کرد:  امام حسن مجتبی(ع) زمانی به امامت رسید که مردم بعد از شهادت امام علی (ع) به لحاظ فکری و سیاسی مشتت و پراکنده شده بودند و مرجعیت علمی اهل بیت(ع) رو به تعطیلی بود؛ بنابراین می بینیم که مردم در زمان امام حسن مجتبی(ع) از اخلاق نبوی فاصله گرفتد اما حضرت با یک کرامت خاصی با آنها برخورد می کرد تا آنها را به جریان اسلام بازگرداند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فؤادیان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) زمانی به امامت رسید که مردم بعد از شهادت امام علی (ع) به لحاظ فکری و سیاسی مشتت و پراکنده شده بودند و مرجعیت علمی اهل بیت(ع) رو به تعطیلی بود. مردم خیلی از امام حسن(ع) حمایت نمی کردند حتی زمانی که معاویه به سمت امام حسن(ع) لشکر کشید و امام خطبه خواند و آنها را دعوت به جهاد کرد افراد در بدو امر حاضر نشدند او را یاری کنند و سپاهی هم که به یاری امام جمع شده بود کوچک بود. عده ای که مشکلات جهان اسلام را زیر سایه معاویه می دانستند حاضر به همراهی امام شدند یا عده ای به خاطر رودرواسی با اینکه رییس قبیله آنها آماده جنگ شده بود حاضر به یاری حضرت شدند.

او ادامه داد: امام وقتی مردم را به قیام دعوت می کرد آنها فریاد می زدند "البقیه البقیه" "بست است ما همراه با پدرت در جنگ نهروان، صفین و جمل شمشیر زدیم بچه های ما یتیم شدند و زن ها بیوه و بسیاری کشته شدند ما دیگر حاضر به یاری نیستیم" حتی بعد از صلح هم عده ای به امام حسن(ع) جسارت کردند که چرا مبارزه نکردی یا حتی معاویه افرادی به داخل شهر می فرستاد تا بگویند امام حاضر نیست دین خدا را یاری کند. بنابراین می بینیم که مردم در زمان امام حسن مجتبی(ع) از اخلاق نبوی فاصله گرفتند. اما حضرت با یک کرامت خاصی با آنها برخورد می کرد تا به جریان اسلام بازگردند و خطاب به آنها می گفت «چرا اینگونه برخورد می کنید آیا تشنه و گرسنه هستید مرکب و همسر می خواهید یا غریب هستید»؟

فؤادیان تصریح کرد: پیامبر حدیثی دارد که می فرماید« الحسن و الحسين امامان، قاما او قعدا» امام حسن و حسین هر دو امامند چه قیام کنند چه سکوت کنند" امام حسن اول قیام کرد بعد صلح نمود امام حسین اول صلح کرد بعد جنگید در واقع امام حسین (ع) سال پنجاه بعد از شهادت امام حسن به امامت رسید درحالی که محرم  در سال شصت رخ داد یعنی ده سال امام حسین در صلح بود. یعنی اگر این دو امام در زمان دیگری بودند قطعا همان کار را می کردند که آن حضرت انجام داده بود. من خوانندگان را به خواندن کتاب انسان 250 ساله که تالیف مقام رهبری است ارجاع می دهم. عنصر مبارزه در حیات فکری سیاسی اهل بیت(ع) همه واحد است و آنها نور واحد هستند. اگر شرایط جغرافیایی و حاکمیت زمان را در نظر بگیریم می بینیم امام حسن با معاویه و امام حسین با یزید می جنگند فرق بین یزید و معاویه زیاد است اگر چه هر دو ناپاک هستند ولی معاویه با نقابی از دین به جنگ دین رفته یعنی نماز جمعه می رود خود را متدین نشان می دهد پس هر یک از این طاغوت های زمان ائمه سبب شده که امامان حرکت متفاوت داشته باشند.

 

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در پایان با بیان اینکه  رفتار ما باعث مهجوریت سیره و زندگی اهل بیت شده است خاطر نشان کرد: متاسفانه ما خومان شناخت دقیقی از زندگی اهل بیت(ع) و سیره آنها نداریم البته الان مردم کمی به بلوغ فکری رسیده اند و نسبت به آنها دانش هایی دارند ولی باز هم ائمه غریب هستند. به خاطر همین مظلومیت است که عده ای حاضر می شوند به آنها جسارت کنند و مردم و شیعیان عاشقانه و عارفانه در این راه نمی کوشند. اما یکی کارهایی که ما را به بلوغ فکری در مورد اهل بیت(ع) نزدیک می کند همین کتاب انسان 250 ساله است که امامان را به یک نگاه جامع در یک سطح به عنوان مبارز اول در جهان اسلام معرفی کرده است. بنابراین ما برای شناخت اهل بیت کم اقدام کردیم که این عدم شناخت ناشی از اندیشه کوتاه ماست یا اگر قدمی در این راه برداشتیم بیشتر برای توسل و گرفتن حاجت بوده است.

کد خبر: 13944114432
1394/4/11

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن