صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | کارشناسان مذهبی به مباحث اخلاق اجتماعی بهای بیشتری دهند / ابوالفضل موسویان
بازدید این صفحه: 4582          تاریخ انتشار: 1394/4/9 ساعت: 04:03:10
کارشناسان مذهبی به مباحث اخلاق اجتماعی بهای بیشتری دهند / ابوالفضل موسویان

بارها تکرار در مباحث اخلاقی اشکالی ندارد و کارشناسان مذهبی با پیگیری های مکرر در مسایل تربیتی و اخلاقی باید جامعه را به سمت ارزش های متعالی سوق دهند.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

یک عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، پرداختن به مباحث اخلاقی بخصوص اخلاق اجتماعی را نیاز امروز جامعه دانست و اظهار کرد: بارها تکرار در مباحث اخلاقی اشکالی ندارد و کارشناسان مذهبی با پیگیری های مکرر در مسایل تربیتی و اخلاقی باید جامعه را به سمت ارزش های متعالی سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان در گفت و گو با شفقنا به ویژگی های سخنران مذهبی اشاره و اظهار کرد: اولین مساله آشنا بودن با مباحث دینی است، به عبارت دیگر افرادی که می خواهند کار تبلیغ را انجام دهند باید اطلاع درستی از مباحث دینی داشته باشند، به صرف مطالعه چند کتاب نمی شود برای مردم صحبت کرد به ویژه جامعه ای که ما امروز با آن روبرو هستیم جامعه ایست که از نظر فهم، درک و اطلاعات حتی مذهبی در سطح بسیار بالاتری از جوامع گذشته است به دلیل اینکه ما امروز امکانات فراوانی برای شنیدن مطالب داریم، وقتی برنامه های بزرگان دین، مراجع و شخصیت های علمی در میان مردم به راحتی پخش می شود و همینطور کتاب ها در اختیار مردم است و از طرفی هم مردم از طریق اینترنت می توانند به بسیاری از مباحث اطلاع پیدا کنند، کسی که برای تبلیغ می رود باید آگاهی بسیاری داشته باشد تا بتواند برای مستمعین و مردمی که در این مجالس شرکت می کنند، جاذبه ایجاد کند.

سخنران مذهبی باید از نظر اخلاقی ساخته شده باشد

او ادامه داد: سخنران مذهبی از نظر اخلاقی باید شخصی ساخته شده باشد، جوانان ما امروز در مقابل شبهات بسیار زیادی قرار دارند که ممکن است طرح این شبهات در گذشته بسیار ناپسند بوده اما امروز جامعه ما با این شبهات و سوالات مواجه است. اگر یک روحانی برخورد خوبی با جوانانی نداشته باشد که این پرسش ها و سوالات برایش مطرح شده طبیعتا نمی تواند آنطور که باید تاثیر بگذارد و جاذبه داشته باشد؛ این شخص حتما باید از شبهات اطلاع داشته باشد، در غیر این صورت به سوالی نمی تواند پاسخ دهد در نتیجه ممکن است با برخوردهای تند و خشن با مخاطب برخورد کند در حالی که اگر قبل از آن آگاهی لازم را داشته باشد و در مورد این شبهات مطالعه و تحقیق و پاسخ آنها را پیدا کرده باشد، دیگر مشکلی برای پاسخ دادن ندارد و به راحتی می تواند به سوالات کسانی که این شبهه برایشان مطرح است، پاسخ دهد.

شیوه بیان متناسب با نوع مخاطب باشد

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم در مورد اینکه سخنرانان مذهبی باید از چه راهکاری برای جلوگیری از تکراری شدن مباحث استفاده کنند، گفت: سخنران مذهبی اگر بتواند شیوه بیانی انتخاب کند که متناسب با نوع مخاطب باشد، در این صورت حتی مباحث تکراری را نیز می توان برای آنها مطرح کرد به گونه ای که آنها را اقناع و راضی کند. نکته دیگر اینکه اگر کسی توانایی دارد که مباحث جدید را مطرح کند به سراغ مباحث جدید بروند و سعی کنند مباحث تکراری نداشته باشند اما اگر کسی این توانایی را ندارد یا نمی تواند با شرایط محیط مباحث را به نحوی که برای آنها مفید است، مطرح کند یا اینکه احساس می کند که لازم است یکسری مباحثی که قبلا مطرح شده، مجددا مطرح شود، به سراغ مباحث اخلاقی بروند؛ مباحث اخلاقی امروز در جامعه ما بسیار احتیاج و نیاز است. تکرار در مباحث اخلاقی اشکالی ندارد چرا که ما با پیگیری های مکرر در مسایل تربیتی و اخلاقی باید جامعه خود را به سمت ارزش های متعالی سوق دهیم.

بیان مباحث اخلاق فردی در منابر دیگر چندان مفید نیست

 

موسویان در پاسخ به اینکه سخنرانان مذهبی باید چه نکته و پیام اخلاقی که نیاز جامعه امروز باشد را مطرح کنند؟ گفت: بخش هایی از مباحث اخلاقی مربوط به مباحث فردی می شود، این مباحث بارها تکرار و گفته شده و تکرار آنها شاید خیلی مفید نباشد مانند تکبر، حال اینکه افراد عمل می کنند یا خیر بحث دیگری است. امروز باید ببینیم جامعه ما چه اشکال اخلاقی دارد و باید این اشکالات اخلاقی برطرف شود، امروز در مباحث اخلاقی با بحث دروغ، امانت داری، حقوق مردم، رعایت حق همسایگان و دیگران مواجه هستیم و به نظر می رسد باید بسیار بر روی آنها کار شود.

کد خبر: 1394494430
1394/4/9

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن