صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | نسبت اسلام و غرب با نبرد خونين كاريكاتوريست‌ها و تروريست‌ها / محسن مهریزی
بازدید این صفحه: 4695          تاریخ انتشار: 1393/10/28 ساعت: 08:18:56
نسبت اسلام و غرب با نبرد خونين كاريكاتوريست‌ها و تروريست‌ها / محسن مهریزی

داستان سربرآوردن گروه‌های جدید افراطی و خشونت طلب منتسب به اسلام و نیز كاریكاتورهایی كه به هدف توهین به مقدّسات اسلامی از قاب رسانه‌ها مخصوصاً در اروپا به نمایش گذاشته می‌شود، سالیان اخیر بارها و بارها تكرار شده است.

موضوع: اندیشه
نویسنده: محسن مهریزی

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

 

در ابتدای سال نو میلادی و زمانی كه مسیحیان و مسلمانان سراسر عالَم، ایّام میلاد پیامبران خود را جشن می‌گرفتند به یك‌باره خبر حمله تروریستی به دفتر مجلّه‌ای در فرانسه و كشته شدن چند نفر از كاركنان و كاریكاتوریست‌های آن، به خبر اوّل رسانه‌های جهان تبدیل شد.
در یك سكانس گروه‌های افراطی كه خود را مسلمان معرّفی می‌نمایند با اقدامات خشونت‌آمیز و غیرانسانی در نقاط مختلف دنیا، با حربه كشنده قتل و ترور، وجهه رحمانی اسلام را نشانه می-گیرند. در سكانس دیگر، كاریكاتوریست‌ها با تیغ تیز كاریكاتور، چهره اسلام را خدشه‌دار می‌نمایند و زمینه پایین آوردن جایگاه اسلام و تمسخر و توهین به این دین مقدّس آسمانی را فراهم می‌سازند. در سكانس نهایی تروریست‌های افراطی منتسب به اسلام در واكنش به كاریكاتورهای توهین‌آمیز و با نیّت انتقام از كاریكاتوریست‌ها، دست به ترور و خشونت می‌زنند؛ و به این ترتیب نبرد خونین كاریكاتوریست‌ها با تروریست‌ها رقم می‌خورد.
داستان سربرآوردن گروه‌های جدید افراطی و خشونت طلب منتسب به اسلام و نیز كاریكاتورهایی كه به هدف توهین به مقدّسات اسلامی از قاب رسانه‌ها مخصوصاً در اروپا به نمایش گذاشته می‌شود، سالیان اخیر بارها و بارها تكرار شده است و به نظر می‌رسد با اهدافی كه غرب درباره اسلام و مسلمانان دنبال می‌كند همچنان ادامه داشته باشد. هم گروه‌های افراطی با حمایت‌های پیداو پنهان غرب و به منظور ضربه زدن به اسلام، سازماندهی و تجهیز می‌شوند و هم كاریكاتوریست‌ها به بهانه آزادی بیان و با مجوّز دولت‌های غربی دست به انتشار كاریكاتورهای موهن ضدّ اسلامی می‌زنند. به تعبیری دیگر استعمار غرب با سیاست‌های خصمانه خود قلم را به دست گروهی و اسلحه را به دست گروهی دیگر می‌سپارد و نبردی مدرن و خونین را بر علیه اسلام طرّاحی می‌كند و آن طور كه می‌خواهد افكار عمومی جهان را در جهت قربانی كردن اسلام حقیقی سازماندهی می‌نماید.
امّا بٌعد پنهان این ماجرا كه آثار عمیق و ماندگاری نیز خواهد داشت ذهنیّتی است كه در قبال این‌گونه وقایع نسبت به مسلمانان نزد افكار عمومی دنیا بوجود خواهد آمد. تصویری كه از اسلام به ویژه در ذهن مردم اروپا شكل می‌گیرد یك دین خشن و غیررحمانی است كه افرادی خشونت طلب، متعصّب و افراطی از آن پیروی می‌كنند.
این ذهنیّت‌ها بیش از پیش مسلمانان جهان را كه معمولاً به صورت اقلیّت‌های مذهبی در كشورهای مختلف دنیا، به خصوص در اروپا زندگی می‌كنند تحت فشار قرار می‌دهد و شرایط یك زندگی مناسب و مطلوب را از آن‌ها می‌گیرد و شكاف بین اقوام و ادیان مختلف را در جوامع غربی بیشتر می‌كند. عرب-ها و مسلمانان در این كشورها بی‌هیچ گناهی تاوان سنگینی برای اقدامات خشن و كوری كه تروریست‌ها انجام می‌دهند و خود را عرب‌تبار و مسلمان معرّفی می‌نمایند می‌پردازند.
مجموع این شرایط و اتّهامات، نسل جوان اتباع مسلمان و عرب كشورهای اروپایی را به فكر زدودن و پنهان كردن نژاد و لهجه و دین‌شان خواهد انداخت به طوری كه آن‌ها حتّی در نوشتار و گفتار از بكار بردن واژه‌هایی كه نماد اسلامی و عربی داشته باشد پرهیز می‌كنند؛ چرا كه مسلمانان و اعراب نزد افكار عمومی این كشورها هم‌كیش و هم‌نژاد كسانی هستند كه بیماری روحی و روانی دارند و دست‌شان به خون دیگران آغشته است. ادامه چنین شرایطی از سویی بحران هویّت را برای مسلمانان به ارمغان می-آورد و آن‌ها را با چالش فرهنگی عمیقی در آینده مواجه خواهد نمود و از سویی دیگر حقوق شهروندی و امنیّت مسلمانان به عنوان یك اقلیّت دینی، بیش از پیش در معرض تهدید قرار خواهدگرفت.
گرچه از جامعه به اصطلاح متمدّن اروپا انتظار می‌رود رفتارهای ناپسندی كه از افراد معدودی سر زده است را به هم‌كیشان و هم‌نژادان و هم‌زبانان آن‌ها كه هیچ گناهی مرتكب نشده‌اند تعمیم نداده و بر اساس این قضاوت با اقلیّت‌های مسلمان رفتار نكنند. امّا به نظر می‌رسد مسلمانان بتوانند با بكار بردن برخی روش‌ها تا حدودی از شدّت فشارهای تحمیلی و مدیریّت شده كاسته و چهره اسلام و مسلمانان را از اتّهامات پاك نمایند:
*لازم است پس از بوجود آمدن گروه‌های افراطی منتسب به اسلام و بالا گرفتن فعّالیّت آن‌ها كه با خشونت و ترور نمود پیدا می‌كند، اقدامات عموم مسلمانان نیز در جهت محكومیّت چنین گروه‌هایی افزایش یابد و با برگزاری تجمّعات و برنامه‌هایی كه چهره اسلام اصیل و رحمانی را معرّفی می‌نماید انتساب گروه‌های افراطی و خشونت طلب را از اسلام دفع نمایند. در همین راستا متفكّرین و اندیشمندان مسلمان نیز با خلق آثار علمی مستدلّ، تعالیم اسلام حقیقی را به جهانیان عرضه نمایند.
*مسلمانان در كشورهای اروپایی به عنوان اقلیّت‌های مذهبی، با حفظ عزّت اسلامی خود سعی در تعاملی اخلاقی و كریمانه نسبت به پیروان دیگر ادیان و مذاهب داشته باشند و در عمل نمونه‌ای از یك مسلمان پیرو اسلام ناب را به نمایش بگذارند. این اقدامات ضمن حفظ هویّت اسلامی و فرهنگی مسلمانان، آن‌ها را به عنوان شهروندان نمونه جامعه اروپا معرّفی خواهد نمود و زمینه اتّهاماتی كه بوسیله گروه‌های افراطی برای مسلمانان بوجود خواهد آورد را در عمل از بین خواهد برد.
تدابیر و اقداماتی از این دست، ثابت خواهد كرد كه اسلام ناب هیچ نسبتی با سیاست‌های غرب كه كاریكاتوریست‌ها و تروریست‌ها را در جهت منافع خود به بازی گرفته است ندارد؛ و اسلام دینی رحمانی است كه نسیم صلح و عدالت را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد.

منبع: دین آنلاین

کد خبر: 139310284379
1393/10/28

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن