صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | گفتگوهای میان ادیان باید دل و جان مومنان را به یکدیگر نزدیک کند / سید ابولحسن نواب
بازدید این صفحه: 4769          تاریخ انتشار: 1393/10/24 ساعت: 02:49:17
گفتگوهای میان ادیان باید دل و جان مومنان را به یکدیگر نزدیک کند / سید ابولحسن نواب

به نظر می‌رسد ما گفتگو مي‌كنيم تا گفتگو كرده باشيم و نه گفتگو مي‌كنيم تا تأثیر بگذاريم و نه گفتگو مي‌كنيم تا...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین ابولحسن نواب

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

حجت الاسلام و المسلمین نواب در میان مقامات واتیکان بیان کرد: به نظر می‌رسد ما گفتگو مي‌كنيم تا گفتگو كرده باشيم و نه گفتگو مي‌كنيم تا تأثیر بگذاريم و نه گفتگو مي‌كنيم تا از بي‌ايماني انسان‌ها بكاهيم و نه گفتگو مي‌كنيم كه جان و دل مومنان به خدا را به يكديگر نزديك كنيم و نه گفتگو مي‌كنيم تا ايمان را در جهان گسترش دهيم.

به گزارش خبرنگار شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب،‌ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب «تعالیم کلیسای کاتولیک» که دیشب در دانشگاه گریگوریانا که یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های پاپی واتیکان است، بیان کرد: من از سرزميني مي‌آيم كه از 25 قرن قبل تا كنون مهد تحمل و همگرايي ديني بوده است؛ من از سرزمين كهني مي‌آيم كه هزاران سال است كه اديان با مسالمت در كنار يكديگر زندگي كرده و مي‌كنند.

وی در حضور جمعی از مقامات واتیکان، راهبان کلیسا و اساتید این دانشگاه عنوان کرد: من پيرو ديني هستم كه پيامبر آن وقتي پيروانش از مشركين مكه آزار ديدند به آن‌ها دستور مهاجرت به سوی کشوری داد که پادشاه آن مسيحي بود. من پيرو ديني هستم كه پيامبر عظيم الشان (ص) آن حضرت عيسي (ع) را برادر خود خطاب کرده است. من پیرو دینی هستم که در کتاب مقدس آن بارها و بارها عیسی را یکی از پیامبران بزرگ خداوند و صاحب کتاب و شریعت معرفی کرده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: ما امروز در جمع مومنان مسيحي كاتوليك هستيم كه پس از اعلاميه شوراي دوم پاپي وفا دارانه با رعايت چهارچوب‌ها و ضوابط خود از مسلمانان منافع آنان در سراسر جهان دفاع نموده‌اند. ما بعنوان مسلمان معتقديم كه به تعبير قرآن کریم در آیه 72 سوره مائده «لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذٰلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْبَاناً وَ أَنَّهُمْ لاَ يَسْتَکْبِرُونَ‌؛ و قطعاً كسانى را كه گفتند: «ما نصرانى هستيم»، نزدیک‌ترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت، زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏اند كه تكبر نمى‏ورزند.» مسيحيان نزديك‌ترين و با محبت‌ترين افراد نسبت به مسلمانان هستند

وی ادامه داد: عاليجناب توران، خانم‌ها و آقايان؛ در پنجاه‌سال گذشته گام‌هاي بلندي در روابط اسلام و مسيحيت برداشته شده ‌است، گفتگوهاي زيادي در سطح انديشمندان و فرهيختگان انجام شده است. اما سؤال مهم اين جانب از جمع حاضر اين است كه اين تلاش‌ها گفتگوها چقدر توانسته در جامعه جهاني و در جامعه بين‌الادياني و در جهان بيروني و در زندگي اجتماعي پيروان اديان نقش داشته باشد. واقعيت اين است كه امروز جهان، جهان رسانه‌هاي ديداري و شنيداري است اما اين گفتگوها چقدر توانسته است به جوامع مختلف نفوذ كند و سؤال دوم اين است كه اگر نفوذ كرده چقدر مؤثر بوده است و تاثيرات آن در زندگي اجتماعي انسان‌ها چقدر بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب اظهار کرد: واقعيت اين است كه ما گفتگو مي‌كنيم تا گفتگو كرده باشيم و نه گفتگو مي‌كنيم تا تأثیر بگذاريم و نه گفتگو مي‌كنيم تا از بي‌ايماني انسان‌ها بكاهيم و نه گفتگو مي‌كنيم كه جان و دل مومنان به خدا را به يكديگر نزديك كنيم و نه گفتگو مي‌كنيم تا ايمان را در جهان گسترش دهيم. البته كسي منكر اين معني نیست كه اگر گفتگوها به طور منظم در جوامع مطرح شود اثرات فراوان در تغيير سرنوشت بشريت ايفا مي‌كند.

وی ادامه داد: اينجانب مفتخرم دانشگاه تخصصی اديان و مذاهب را تأسیس كرده‌ام که از جمله رشته‌های این دانشگاه رشته‌های دین پژوهی، ادیان شرقی، ادیان ابراهیمی و به ویژه الاهیات مسیحی است و هزاران دانشجو در مقطع ph.d و فوق ليسانس در باره اديان مختلف جهان در آن مشغول به تحصيل هستند و تا كنون حداقل 50 جلد كتاب به زبان فارسي درباره مسيحيت چاپ نموده كه از آن جمله كتاب بزرگ و ارزشمند تعاليم كليساي كاتوليك است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اینجانب برای پرثمر ساختن گفتگوها دست خود را به طرف كليساي با عظمت كاتوليك دراز مي‌كنم و متواضعانه خواهش مي‌كنم تا دست در دست يكديگر كاري كنيم كه بتوانيم محصول اين تلاش را در جامعه جهاني ببينيم. همچنین امیدوارم بتوانیم در آینده با دانشگاه‌های پاپی تعامل علمی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در پایان به آقاي پاپ كه با گام‌‌هاي بلند و اقدامات عميق خود تاثيرات جدي در جهان مسيحيت ايجاد كرده درود و سلام مي‌فرستم و براي ايشان اميد موفقيت دارم و كتاب تعاليم كليساي كاتوليك را خدمت ايشان و آقاي توران و عاليجناب راتزينگر تقديم مي‌نمايم.

کد خبر: 139310244377
1393/10/24

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن