صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | قرآن و اهل بیت(ع) مظلوم مانده اند / محمد رضا حشمتی
بازدید این صفحه: 5209          تاریخ انتشار: 1393/10/7 ساعت: 09:25:10
قرآن و اهل بیت(ع) مظلوم مانده اند / محمد رضا حشمتی

اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم در همایش 14 دی مطرح می شود. بخش مهمی از این اساسنامه در عضوگیری در مجامع تخصصی است، که برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلیمن محمد رضا حشمتی

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از جماران؛

 

 

حشمتی تاریخ تجلیل از خادمان قران را ۱۴ و ۱۵ دیماه در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در جوار حرم امام رضا(ع) اعلام کرد.

حشمتی در پاسخ به سوال خبرنگار جماران مبنی بر اینکه در جامعه ایران قرآن کریم مهجور مانده است و به ادعیه توجه بیشتری می شود تا تلاوت و پرداختن به قرآن، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای پایان دادن به مهجوریت قرآن در کشور چه بر نامه ای دارد، گفت: قرآن و اهل بیت(ع)  هر دو مظلوم هستند.

وی ادامه داد: همان طور که به جای توجه و پرداختن به سیره اهل بیت(ع) بیشتر ظاهر  این بزرگواران یاد می شود،  قرآن نیز مهجور مانده است. متاسفانه ما خیلی اگر سعادت داشته باشیم تنها آیاتی از قرآن را تلاوت می کنیم در حالی طبق فرمایش رهبر معظم انفلاب تلاوت آیات تازه ورود به قرآن است، بعد از آن تدبر و تفکر و در نهایت عمل کردن به این آیات الهی است که نجات بخش می باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: شاید تمهیداتی مثل تشکیل همین انجمن خادمان قرآن کریم و کارهایی نظیر این امر عاملی باشد برای دعوت جامعه به سمت رفع هجران زدگی از قرآن کریم؛ چرا که اینها مانند ستارگانی ناشناخته هستند، ولی معرفی این افراد شاید گامی باشد برای بازگرداندن قرآن به متن زندگی مردم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یک شنبه درنشست خبری تشریح اهداف و برنامه های هم اندیشی سراسری خادمان قرآن کریم، با اشاره به اینکه خادمان قرآن کریم برترین و پربارترین شخصیت های قرآنی در کشور هستند، گفت: تنها تعدادی از این افراد توانسته اند به مرحله ای راه پیدا کنند که لوح تقدیراز ریاست جمهوری را در سه دوره آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد دریافت کنند.

حجت الاسلام حشمتی در ادامه با ذکر اسامی بعضی از این خادمان قرآن گفت: طی 20 دوره گذشته 192 نفر به مقام خادمی قرآن رسیده‌اند و تعداد زیادی هم در نوبت هستند که طی دوره‌های بعد انتخاب می‌شوند. از بین خادمان قرآن که طی 20 دوره گذشته انتخاب شده‌اند، 30 نفر مرحوم شده‌اند. و حدود 160 نفر از این افراد به مشهد دعوت شده اند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد درباره هم‌اندیشی خادمان قرآن کریم که در مشهد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: هیئت موسس در مشهد انتخاب می شود و پس از پیگیری کارهای هیئت موسس در تهران، مجامع تخصصی این انجمن شروع به عضو گیری خواهند کرد.  

وی ادامه داد: در همایش خادمان قران اساسنامه ی پیشنهادی مطرح خواهد شد که مدت طولانی است روی این اساسنامه کار و بارها اصلاح و ویرایش شده است؛ آخرین ویرایش این اساس نامه را شخص وزیر فرهنگ و ارشاد انجام داده است.

حجت الاسلام حشمتی در توضیح ویژگی اساسنامه تدوین شده، بیان کرد: اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم به عنوان اساسنامه بزرگترین تشکل قرآنی کشور در این همایش مطرح می شود. بخش مهمی از این اساسنامه در عضوگیری در مجامع تخصصی است، که برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مجامع تخصصی در هشت حوزه تقسیم می شوند، گفت: حوزه پژوهش، تفسیر و ترجمه که 55 نفر از خادمان در این حوزه فعالیت می کنند. حوزه های بعدی، حافظان ، قاریان قرآن، حوزه رسانه و ناشران، حوزه هنر، خوشنویسی، تهذیب و فیلم، حوزه مدیران قرآنی و هشتمین حوزه حوزه آموزش است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: براساس آیین‌نامه تکریم خادمان قرآن کریم، انتخاب خادمان را براساس رشته‌های تخصصی انجام می‌دهیم که طی سال‌های گذشته در برخی از رشته‌ها از جمله خوشنویسی، فیلم و ... چهره‌های شاخص نداشتیم که کم‌کم این رشته‌ها نیز اضافه شد و چهره‌های قرآنی در رشته خوشنویسی نیز به عنوان خادمین قرآن شناخته شدند.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و تفسیر هرساله تعداد بیشتری به عنوان قاری، حافظ، ناشر و مدیر قرآنی معرفی می ‌کردیم، گفت: ما رسانه‌ها را نیز در این گود وارد کردیم؛ امیدواریم این مجموعه‌هایی که آنها را تحت عنوان مجمع‌های تخصصی نام‌گذاری کرده‌ایم فعالیت خود را به خوبی دنبال کنند؛ باید در حوزه‌های مختلف از نظرات و دیدگاه‌های اساتید و برجستگان قرآنی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در پایان سخنان خود اظهار کرد:  دولت تصمیم دارد فعالیت های خود را به انجمن ها و مجامعه واگذار کند. این مقدمه ای خواهد بود که انجمن ها و مجامع وارد این حوزه شوند و به این شکل زمینه حضور، راهنمایی و نقد برای آنها فراهم شود.

حشمتی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران  مبنی بر اینکه آیا تشکیل این انجمن  جنبه شعاری دارد و یا قرار است خدماتی به جامعه قرآنی ارائه دهد، گفت: در دنیا انجمن‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف حرف اول را می‌زنند و دولت‌ها سعی می‌کنند خود را کوچک کنند. در کشور ما نیز فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی سابقه دیرینه‌ای دارد؛ همچون انجمن های شعر، موسیقی، تئاتر و... اما در حوزه قرآن یک خلأ و عقب ماندگی داشتیم. چنین انجمنی دیر تشکیل می‌شود بنابر این تشکیل چنین انجمنی را به فال نیک می‌گیریم. بالاترین سطح یک تشکل قرآنی این انجمن و مجمع قرآنی است.

وی ادامه داد: این تشکل غیر دولتی قرآنی سرمایه بزرگی است که تا به حال انجام نشده بود. اگر بتوانیم آنها را در کنار یکدیگر قرار دهیم کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در پایان یادآور شد: شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، آیت‌الله العظمی جوادی آملی، مرحوم آیت الله مشکینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مصباح یزدی، آیت‌الله یزدی و تعداد دیگری از شخصیت‌های حوزوی و مراجع عضو خادمان قرآن کریم در ادوار گذشته بودند.

کد خبر: 13931074365
1393/10/7

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن