صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان امام علی (ع) قرار دهند
بازدید این صفحه: 4874          تاریخ انتشار: 1392/11/28 ساعت: 02:44:52
حضرت آیت الله سیستانی:
حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان امام علی (ع) قرار دهند

شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده وکوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند

موضوع: دیدگاه

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا، حضرت آیت الله العظمی سیستانی در پاسخی مهم به پرسشی درباره کتاب شریف نهج البلاغه یادآور شدند: شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده وکوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام (ع) نمایان شود.

به گزارش شفقنا متن این پرسش و پاسخ ایشان که برای نخستین بار از عربی به فارسی ترجمه شده و اختصاصا از سوی شفقنا منتشر می شود ، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله العالی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

استدعا دارد لطف فرموده و چند جمله ای پیرامون کتاب شریف «نهج البلاغه» جهت رهنمودایراد فرمایید. پیوسته برای اسلام و مسلمین محفوظ باشید.

بسم الله الرحمن الرحيم

أنچه دراین کتاب از سخنان مولا امیرالمومنین(ع) به ثبت رسیده بی شک - پس از کلام خداوند متعال و پیامبر برگزیده  وی(ص)- در اوج و قله ی کلام قرار دارد. چرا که در آن روش فطری تفکر و تامل در جهان هستی و واقعیت های آن بیان گردیده است. و همچنین اصول دین اسلام و معارف آن و  حکمتهای زندگی و سنت هایی که برپایه های آن زندگانی بشر بنا شده است تبیین گشته است .و نیز  راه های تزکیه ی نفس و پرورش آن واهداف شریعت و احکامیکه برپایه آنها بنیان گذاشته شده توضیح داده شده است ،و همچنین آداب حکومتداری و شرایط و شایستگی های مربوط به آن و آموزش روش حمد و ثنای خداوند و دعا و راز و نیاز در برابر وی و معارف بسیار دیگری بیان گردیده است.

این کتاب ارزشمند از سویی دیگر، آیینه ی راستین تاریخ اسلام و رخدادهای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به ویژه دوران خلافت امام علی(ع) می باشد و بخش مهمی از سیره، اخلاق، ویژگی های رفتاری، علم و فقه ایشان را در بر می گیرد.

شایسته است عموم مسلمانان از این کتاب در امور دینی خود  برای آموزش و تزکیه ی نفس استفاده کنند. و به همگان-به ویژه جوانان- توصیه می کنم که اهتمام خاصی به مطالعه و تدبر در آن داشته باشند و قسمتی از آن را حفظ نموده و به خاطر بسپارند. و همچنین کسانی که ادعای محبت به امام را دارند و آرزو می کنند که ای کاش در روزگار وی می زیستند تا پندهای ایشان را می شنیدند و از هدایتش بهره مند می شدند و در مسیر وی حرکت می کردند، شایسته است با استفاده از آنچه در این کتاب آمده آرزوی خود را برآورده سازند.

مولا علی (ع) در جنگ جمل فرمودند: کسانی در این جنگ مرا همراهی می کنند که هنوز در صلب پدران و رحم مادرانشان هستند. و مقصود ایشان کسانی هستند که خداوند از راستین بودن نیت آنان مبنی بر آرزوی حضور در زمان امام(ع) و اقتدا به دستورات ایشان آگاه است. اینان کسانی هستند که- در روز قیامت وقتی هر قومی با پیشوای خود(چه خیر و چه شر) محشور می شوند- با اولیاء خداوند برانگیخته خواهند شد. این بدان خاطر است که آنان به آموزه های بر حق مولا(ع)- بدون آنکه شبهه ای وارد کنند و بهانه ای بیاورند و دلبستگی خود به ایشان را تنها با آروزهایشان بیان کنند- عمل کرده اند.

و شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده وکوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام (ع) نمایان شود.

از خداوند متعال مسئلت داریم تا دست همه ی ما را بگیرد و به مسیر هدایت رهنمون گرداند و از هواهای نفس دور دارد، چرا که موفقیت و پیروزی تنها به دستان پروردگار می باشد.

علي الحسيني السيستاني

26/رجب/1433 هـ

کد خبر: 1392112830987
1392/11/28

Share

آخرین مطالب
1392/9/23: آیت الله العظمی خویی و آیت الله سیستانی: / تصویری تاریخی که برای نخستین بار منتشر می شود
1392/8/18: پاسخ حضرت آیت الله سیستانی به برخی پرسش ها درباره عزاداری اهل بیت (ع)
1393/7/21: غدیر خم در منابع شیعه و اهل سنت
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن