صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(9)
بازدید این صفحه: 2618          تاریخ انتشار: 1399/6/25 ساعت: 14:11:37
پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(9)

موضوع: اخبار

 

پیام تسلیت محمد علی الهی، امام و موسس دارالحکمه اسلامی ایالت میشیگان آمریکا در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

بیت برکت آفرین مرحوم آیت الله العظمی جناب شیخ یوسف صانعی (اعلی الله مقامه الشریف)

سلام علیکم

درگذشت دردانگیز آن مرجع بزرگوار، صبور و ستمدیده را به پیشگاه ولی الله الاعظم (عج) عالم مرجعیت و روحانیت، دنیای تشیع و آن خانواده مرد خیز و محترم تسلیت می گویم.

بدون شک بصیرت اجتهادی و شجاعت علمی، اخلاقی و اجتماعی آیت العظمی صانعی (رضوان الله علیه) الهام بخش تحولات درخشانی در مسیر تکامل فقهی حوزه های علمیه و درک نیازهای انسان معاصر خواهد بود.

از خدای متعال برای آن مرجع محبوب علو درجات و برای بازماندگان مکرم صبر و آرامش آرزو میکنم.

محمد علی الهی

امام و موسس دار الحکمه اسلامی

ایالت میشیگان امریکا

====================

پیام تسلیت عبدالحلیم قاضی استاد مدرسه دارالافتاء دارالعلوم زاهدان در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

إنا لله وإنا إليه راجعون

درگذشت حضرت آیت الله صانعی مرجع تقلید نواندیش مصلح زمان خویش و شخصیت اعلم به اقتضاءات دوران را به اهل بیت مکرم ایشان و شاگردان و مقلدان وی تسلیت عرض نموده و برای ایشان علو درجات وبرای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از الله تعالی مسئلت دارم.

عبدالحلیم قاضی

 دارالافتاء دارالعلوم زاهدان ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

====================

پیام تسلیت ربابه رفيعی (همسر شهيد دكتر محمد علی فياض بخش) در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی (رحمة الله علیه) برای من كه بعد از رحلت حضرت امام خمينی (ره) از افتخاراتم تقليد از ايشان بوده و توفيق داشتم تا يكبار حضوری و بارها تلفنی از آن مرجع عاليقدر سئوالاتم را بپرسم  موجب نهایت تأسف  و تأثر گردید.

اینجانب فقدان آن فقيه فقید را به صبيه مكرمه و بيت شريف، مقلدان  معظم له، تسلیت عرض نموده و رحمت بيكران الهی و هم نشينی و مصاحبت با معصومين (ع) و اولياءالله را برای ايشان در كنار صديقين و صالحين و شهداء  مسئلت مينمايم.

ربابه رفيعی (همسر شهيد دكتر محمد علی فياض بخش)

====================

پیام تسلیت کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت  در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

باقی خداست

در میانه سختی‌هایی که این روزها بر مردم ایران می‌گذرد، در روزهایی که کرامت و حقوق انسان‌ها نادیده می‌ماند، انسان دانشمند و روشن‌رأیی نیز از میان مردم رخت بر بست. در چنین روزهایی خبر رحلت آیةالله یوسف صانعی دل‌های نگران برای آینده ایران را متأثرتر کرد. مرگ او، تنها از دست دادن یک فقیه نیست، بلکه همزمان موجب نگرانی برای بسته شدن روزنه‌های امید و راه‌های روشنی است که او پیش روی زنان و مردان این سرزمین گشوده بود. آیه الله یوسف صانعی، یک فقیه تکراری نبود؛ فقیهی نبود که حضور و دانشش تنها برای کلاس‌های درس معنا داشته باشد. او نخواست که فقاهت را به کنج خلوت خویش و استادی برای طلبه‌های معدودی در حوزه‌های علمیه محدود کند، و همزمان نخواست که از زی فقاهت و جایگاه علمی‌ و سیاسی‌اش برای حفظ قدرت به هر قیمتی بهره ببرد. او راهی متفاوت، بسیار متفاوت با بسیاری از فقهای دیگر را در پیش گرفت.

آیه الله صانعی به جای گستردن ردای قدرت یا اختیار کردن گوشه‌نشینی با لباس مرجعیت، کوشید فقاهت را در میان مردم، در زندگی واقعی و ملموس بندگان خدا جاری کند. او به جای تأکید بر تکرار سنت‌های اجتهاد، و به جای تقویت گروه‌هایی که در فقه سنتی حمایت می‌شدند، از گروه‌های در حاشیه و دیده نشده پشتیبانی کرد. در اندیشه فقهی او، گوشه‌نشینان فقه سنتی و سیاسی، در مرکز توجه قرار گرفتند. صانعی تغییرهای جدی در حکم‌هایی مربوط به زنان، اقلیت‌های مذهبی و کودکان پدید آورد. این تغییرها فقط در حد اصلاح برخی احکام و دیدن برخی حقوق زنان و اقلیت‌ها نبود.

بلکه او از اساس به دنبال جاری کردن نگاه برابر به انسان‌ها بود. برای نخستین بار، به طور نظام یافته احکام زنان را بر اساس اصل برابری بازتولید کرد. گرچه پیش از او نیز چنین احکامی جسته و گریخته نزد دیگرانی معتبر بودند، اما او پژوهش‌های منسجی درباره احکام دیه، ارث، طلاق، حضانت، و احکام عادات برای زنان و اقلیت‌ها صورت داد که حاکی از نظام فقهی دیگرگونه‌ای بود. فقه او، نمونه خوبی از برابر نگریستن به انسان‌هاست، فارغ از جنسیت، نژاد، جایگاه اجتماعی و مذهبشان. در واقع آیه الله صانعی به معنای راستین کلمه، دیدگاه طبقاتی و سلسله مراتبی به انسان‌ها را در اندیشه و عملش کنار نهاد و برای تبیین و تثبیت برابری و حقوق انسانی برای همه انسان‌ها کوشید؛ کوششی شجاعانه و آگاهانه.

آیت الله صانعی، به جای سخن راندن، عملا برخی از دیدگاههای روشنفکرانه مذهبی را به فقه خود وارد کرد و آن‌ها را به احکام عملی تبدیل کرد. و فراتر از این، نظریات و احکام فقهی‌اش را در عمل به راستی و درستی اجرا کرد.

زنانی که حتی در دستگاه‌های روشنفکری معاصر نیز جایگاه روشنی در متون نداشتند، در کانون پژوهش‌های ایشان قرار گرفتند و او نشان داد که از همان متون مذهبی که مبنای فرودست انگاری زنان بوده‌اند، می‌توان برابری همه افراد انسان را در جان و مالکیت و خرد و ایمان استنباط کرد. زنان فقط در متون او ارجمند نبودند، بلکه خلاف روال مرسوم فقها، زنان همچون مردان به دفتر او دعوت می‌شدند، صدایشان شنیده می‌شد و بسیار حرمت نهاده می‌شدند. او شجاعانه در اندیشه و نوشتار و عملش، صدای حاشیه‌نشینان تاریخ مذهب را شنید و رساند. و شجاعانه کوشید تا به جای طرفداری از گروه‌های حاکم، به دنبال احقاق حقوق نادیده مانده زنان و اقلیت‌ها و کودکان باشد. گرچه این کوشش‌ها برای او گران تمام شد، او راهی بزرگ و روشن را پیش روی زنان و مردانی گشود که در پی اصلاح و بهبود کرامت انسانند.

اگر بهبود وضعیت زنان و البته وضع بشر جز با تغییر نگاه و عمل مردان ممکن نیست، آیه الله صانعی نمونه‌ای عالی از چنین تغییر و اصلاح و مبارزه‌ای بود.

کمیسیون زنان حزب اتحاد ملت، درگذشت این انسان شریف و دانشمند عامل را به زنان و مردان ایران تسلیت می‌گوید و امیدوار است راه‌های روشنی که او پیش روی ما برای تغییر و بهبود و بهتر دیدن گشود، با درگذشت او بسته نشود. هر دانشمندی در آثارش زنده است و امید است که آثار و کوشش‌های فداکارانه آیه الله صانعی مایه پویایی فقه شیعی و جاری شدن عدالت در زندگی مردم ایران باشد.

کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد/۲۳ شهریور ۹۹

====================

پیام تسلیت دکتر جلال جلالی زاده در پی ارتحال  آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

إنا لله وإنا إلیه راجعون

خبر درگذشت فقیه نواندیش وعالم حقجو مرحوم آیة الله صانعی موجب تأسف وثأثر اینجانب شد.آن مرحوم یکی از عالمان و مراجعی بود که تلاش می نمود با تحقیق و جستجو و دوری از تقلید نیاکان و بدون تعصب پاسخ اسلام به سؤالات و شبهات و مسائل مستحدثه را عرضه نماید و در این راستا با تشکیل کنفرانس ها و همایش ها و حضور فعال خود و مشارکت علمای اهل تشیع و تسنن و نیز چهره های حوزوی و دانشگاهی مسائلی مانند دیه زن و مرد، ارث، قصاص، حقوق زنان و اقلیت ها و عدالت حقوق بشرو دیگر مسائل روز را متناسب با مقتضیات زمان و مکان پاسخ دهد. ایشان در فتاوا روشی شبیه امام ابوحنیفه در بیان موضوعات مهم روز و نیز نگاه انسانی و حقوق بشری به فقه داشت و عمر پربار خود را در دفاع از تبیین عاقلانه و عالمانه فقه صرف نمود و از حقوق شهروندان دفاع کرد .می توان او را از فقهای نیک فرجام و خوشنام که مردم را بر دنیا و مال مقدم نمود دانست و از عالمانی بود که به عهد خود با خداوند وفادار و نسبت به دگراندیشان اهل مروت و رواداری بود .اینجانب به عنوان یک شهروند اهل سنت از فقدان چنین عالمان و مجتهدانی در عصر حاضر که دغدغه ی  ارایه پاسخ  به پرسش های فراوان دینی مشتاقان و تشنگان دریای معارف دینی را  بر اساس مقاصد شریعت و عقل سالم دارند.  بسیار متاسفم  ضمن عرض تسلیت به حوزه های دینی و مردم شریف ایران از خداوند متعال برای این مجتهد بزرگ غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان شاگردان و مقلدانشان صبر و بردباری را خواهانم .

جلال جلالی زاده

====================

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد کاظم تقوی در پی درگذشت آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ فخرالدین صانعی (دامت تأییداته) ارتحال تأسف بار فقیه نواندیش و مرجع ملجأ، حضرت آیت الله العظمی صانعی (طاب ثراه) را صمیمانه تسلیت عرض می کنم؛ پدر عزیز شما و استاد بزرگوار ما، جداً ستاره ای درخشان در میان شاگردان برجسته امام خمینی بوده که با نواندیشی ها و اجتهادات زنده خود  سیمای  «سهله وسمحه» شریعت محمدی و فقه زلال اهل بیت عصمت را در قامت برافراشته «عالم به زمان خود» به مشتاقان عرضه داشت. او با تحمل ظلم ها و جور و جفاهای جائران و ظالمان، بی گزافه ترجمان «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» بود و در  میانه مردم نه تنها با فقه راهگشای خود مرجع آنان، که در نوائب دهر و ستم های بر آنان، ملجأ مردمان نیز بوده است. برای ایشان از محضر پروردگار حشر با محمد و آل محمد و همنشینی با استاد و مرادش امام خمینی « قدس سرهما» را مسئلت دارم و برای شما از درگاه او صبر و سلامت و سعادت طلب می کنم.

محمد کاظم تقوی

====================

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال مظلومانه مرجع مردمی استاد آیت الله العظمی صانعی موجب اندوه فراوان گردید.

شخصیت بزرگواری که پس از تبعید استاد بزرگوارش آیت الله العظمی امام خمینی  حلقه درس و بحث اش مرکز گردهمایی و ارتباط آزادگان و مبارزان و نفس های گرما بخش اش الهام بخش تبعید بان و زندانیان بود

سخنور توانایی که بیان رسایش وی را با اقشار مختلف پیوند می داد و ذهن جستجوگرش کاوشگران را به کاوش در باره راه های برون رفت از مشکلات رهنمون می ساخت.

شیفته اسلام رحمانی و انقلاب مردمی بود و فرصت طلبی را برنمی تابید و بیزاری خود را از حرکت های افراطی که بنام اسلام و انقلاب شکل می گرفت نشان می داد .

در کنار همرزم و همسایه مظلومش آیت الله العظمی منتظری پس از آن که منزلش مورد تعرض قرار گرفت مردانه ایستاد و از دوست دیرین اش آیت الله طاهری به نیکی یاد می کرد و یاد محصوران و مظلومان را همواره زنده نگه می داشت و در حد توان به یاری ستم دیدگان و درماندگان که صدایشان به جایی نمی رسید می شتافت و با نقطه نظر ها و فتاوای رهگشایش مرز های فقاهت را گسترش می بخشید و هموار به عنوان یک مرجع آگاه به دنبال پاسخ گویی به نیاز های فکری و فقهی جامعه بود .

خداوند روح مهربان آن استاد بزرگوار را در این ماه عزا با شهیدان کربلا محشور فرماید وبه بازماندگان و علاقمندان ومقلدانش شکیبایی دهد و در حوزه های علمیه  همانند این فقیهان مردمی و زمان شناس را گسترش بخشد

۲۲شهریور ماه ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم محمود صلواتی

====================

پیام تسلیت مؤسسه امام موسی صدر در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

بیت معظم مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی

سلام علیکم؛

ضایعه ارتحال فقیه بزرگوار حضرت آیت‌الله العظمی صانعی (رضوان الله تعالی علیه) را خدمت بیت مکرم و همه علاقمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

در دیدارهای متعددی که با این این فقیه فقید بزرگوار داشتیم هم شیرین کام می‌شدیم از شنیدن خاطرات و هم دلگرم و امیدوار می‌شدیم برای پیگیری موضوع آزادی امام موسی صدر .

در یکی از جلسات در وصف امام موسی صدر فرموده بودند: «اصل فکرشان این بود که اسلام را زیبا به جهان معرفی کنند»؛ و به گمان ما اهتمام مرحوم آیت‌الله العظمی صانعی نیز همانا همین بود.

موسسه و خانواده امام موسی صدر برای این مرجع عالیقدر رحمت و غفران و آرامش و علو درجه و برای بازماندگان و علاقه‌مندان صبر و اجر آرزومند است.

خداوند ایشان را با موالیانشان محشور فرماید.

====================

پیام تسلیت آیت الله حاج شیخ محمدعلی مقدس در پی ارتحال فقیه نواندیش حضرت آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ

حضور محترم آیت الله حاج شیخ حسن صانعی و حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صانعی (دامت افاضاتهما)

خبر جانسوز رحلت فقیه شجاع و مجاهد که افکار بزرگان اسلام همچون شیخ مفید و سید مرتضی و مقدس اردبیلی را زنده کرد و با الهام از آیه شریفه (لایخافون فی الله لومة لائم) با استناد به آیات و روایات، شجاعانه فتاوای نو، به روز و مناسب زمان را گفت و نوشت و منتشر ساخت او عالمی بود عامل، دلسوز، مهربان، با وفا و صریح و خیر خواه و حق طلب، که از همان دوران نوجوانی هوش و استعداد سرشارش بر دوستان و اساتید ایشان منجمله حضرت امام(ره) نمایان بود.

این ضایعه مولمه را به شما و بیت محترم و ساحت مقدس ولی عصر (عج) و حوزه های علمیه و تلامذه و مقلدین آن مرحوم تسلیت عرض نموده، بقای عمر و توفیقات روزافزون برای بازماندگان و رحمتهای واسعه برای آن مرحوم از خداوند رحیم و رحمان مسئلت دارم.

محمدعلی مقدس

کد خبر: 1399625305519
1399/6/25

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن