صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | «صفحه ویژه»: ادامه واکنش به نامه محمد یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی
بازدید این صفحه: 4290          تاریخ انتشار: 1397/8/9 ساعت: 06:15:29
«صفحه ویژه»: ادامه واکنش به نامه محمد یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی

موضوع: اخبار

 

در پی نامه  محمد یزدی رییس جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه به حضرت آیت الله شبیری زنجانی، واکنش های شخصیت های حوزوی و سیاسی به این نامه همچنان ادامه دارد.

نامه آیت الله حسینی زنجانی به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: انتظار می رود جامعه مدرسین کوتاهی صورت گرفته را جبران کند.

آیت الله حسینی زنجانی در نامه ای به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار جبران قصور این نهاد حوزوی در مقام بیان سخن با مقام مرجعیت شد. به گزارش شفقنا، متن نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

محضر محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه مقدسه قم ادام الله ظلهم؛ با تقدیم سلام و احترام، همان طور که مستحضر هستید از دیرباز جامعه‌ مدرسین چه قبل و چه بعد از انقلاب در ارشاد و هدایت جامعه با دید مستقل فرو گذار نبوده و در مسائل کشوری و حوزوی نظرات وزین خود را به آگاهی جامعه رسانده اند. حال شایسته چنین نهادی که دیدگاه مستقل و عالمانه دارند نیست که از زبان این جامعه با لحنی آمرانه و دور از ادب با مرجعی پارسا و دل سوز برخورد شود. انتظار از این جامعه فرهیخته این است که خود، این کوتاهی را جبران کنند و عرصه را به دشمنان حوزه علمیه و اسلام واگذار نفرمایند.

والله سبحانه هو الموفق و المعین و علیه التکلان

 

بیانیه نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم: مرجعیت فراتر از دسته بندی های سیاسی است

مرجعیت به مثابه‌ی رکن عالی حوزه‌های علمیه، همواره در جایگاه ابوت و فراتر از دسته‌بندی‌های سیاسی عمل کرده است؛ سیره‌ای که منجر به اعتماد مردم و بقای حیات حوزه علمیه شیعه گردیده است.جریانی مبارک که وجود مقدس حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا فداه در دوران پرمحنت غیبت برای فقهای عظام مقرر فرموده و تکفل امور شیعه را به آنان سپرده‌اند. صیانت از این جایگاه، تحکیم پایه‌های نظام و تاکیدی بر ارائه‌ی الگوی عملی رفتار طلاب و فضلا نسبت به مشایخ و کبار حوزه است و هر نوع آسیب رساندن به این مکانت رفیع، بسی نابخردانه و ایجاد شکاف میان حاکمیت و مرجعیت شیعه تلقی شده و اصلاح آن در قالب تبری و اعتذار، مورد انتظار است.به ویژه شخصیت‌های باتقوایی که بیش از نیم قرن در حوزه‌های علمیه به تربیت شاگردان، تدریس، تالیف و تحقیق مشغول بوده و همگان بر فضایل آنان اعتراف دارند.از این رو، مدرسان و فضلای حوزه علمیه با بیعت مجدد با مقام منیع مرجعیت بر لزوم صیانت از این جایگاه رفیع تاکید می نمایند.در این نشست دوره‌ای، بیش از هزار نفر از اساتید حوزه عضویت دارند. این نهاد حوزوی بیش از ۱۵ سال است که زیر نظر مراجع عظام تقلید فعالیت دارد.از چهره های شاخص این نهاد می‌توان به حضرات آیات میرسید محمد یثربی، علوی بروجردی، علیدوست، محمدی قائینی ، نظری منفرد و هادوی تهرانی اشاره کرد.

 

دیدار آیت الله علوی بروجردی با حضرت آیت الله شبیری زنجانی

تولیت مسجد اعظم قم و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم شب گذشته با حضور در بیت حضرت آیت الله شبیری زنجانی با این مرجع تقلید به گفت وگو پرداخت. این دیدار بعد از موضع گیری بسیاری از اساتید حوزه علمیه قم نسبت به نامه محمد یزدی به این مرجع تقلید شیعیان صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی: اظهار طعن و تهدید نسبت به مرجعیت استقلال حوزه را در آینده زایل می کند.

حجت الاسلام سروش محلاتی، در پیامی به حضرت ایه الله شبیری زنجانی نوشت. به گزارش شفقنا، متن پیام سروش محلاتی به شرح زیر است:

باسمه تعالی

محضر مبارک استاد عظیم الشان حضرت ایه الله العظمی شبیری زنجانی

اظهار طعن و تهدید نسبت به مرجعیت عالیه که جامع کمالات علمی و عملیِ سلف صالح و تداوم دهنده سیره زعمای مذهب مثل ایه الله موسس است،شائبه ای بران ساحت مقدس ایجاد نمیکند، ولی برای تلامیذ و ارادتمندان موجب خوف شدید است که این تحکمات در آینده یا برحوزه غالب آید و استقلال آن را زایل کند و یا به تقابل و تنازع بیانجامد . والی الله المشتکی

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی واعظی: حمله به فقیهی که همیشه رفتار خیرخواهانه داشته،سزاوار نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با انتقاد از نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی گفت: حمله به فقیهی که در تمام مدت عمر و زندگیش جز خیرخواهی، رفتار با اخلاق و آداب چیز دیگری نداشته سزاوار نیست، حال از سوی هرکسی که باشد.حجت الاسلام و المسلمین مرتضی واعظی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: از هر کسی می‌شود انتقاد کرد، اما  انتقاد ضابطه دارد. سخن گفتن با لحن تهدید و تحکم و از بالا، حتی نسبت به پایین‌ترین افراد جامعه کار صحیحی نیست، چه رسد به یک مرجع تقلید محبوب مانند آیت الله العظمی شبیری.واعظی ادامه داد: آقای یزدی در این نامه متذکر شدند که مقلدان آیت الله شبیری ناراحت هستند و حوزه هم ناراحت است. مگر ایشان نماینده‌ی حوزه و مقلدین است؟ ایشان مقلدین را کجا دیده است؟ آدم به نمایندگی از خودش می تواند حرف بزند اما اینکه دیگران را نمایندگی کند کار صحیحی نیست. وی «خود حق انگاری» را عامل اصلی توهین به مراجع دانست و افزود: این آقایان گمان می‌کنند که مثلا هر کسی خلاف مشی من رفتار کند، خلاف شرع و خلاف قانون و نظام رفتار کرده است. این تفکر اشتباه است؛ تفکر هرکسی برای خودش محترم است. برای دیگران تعیین تکلیف کردن، خود حق انگاری است. خودحق انگاری باعث می شود به همه هم امر و نهی کنیم.این استاد حوزه علمیه با تاکید بر لزوم حفظ وحدت در جامعه اسلامی گفت: وقتی عده‌ای را خودی و عده‌ای را غیرخودی فرض می‌کنیم و در مقابل‌شان موضع بگیریم، جامعه را نصف کرده‌ایم یکی از کارهایی که خداوند متعال در مذمت فرعون فرموده این است که مردم را تکه و تکه و  برتری جویی کرد. دسته دسته کردن مردم به دسته دسته کردن رهبرانشان و موضع گیری در مقابل رهبرانشان می‌انجامد.

این استاد حوزه علمیه افزود: ما معتقد به ولایت فقیه هستیم و آیت الله شبیری زنجانی جزء مبرزترین فقهای امروز است. مرحوم امام در بحث ولایت فقیه‌شان مطرح کردند که اگر فقیهی عهدهدار جامعه شد دیگران نباید دخالت کنند، اما ولایت‌شان سر جایشان است لذا حمله به فقیهی که در تمام مدت عمر و زندگیش جز خیرخواهی، رفتار با اخلاق و آداب چیز دیگری نداشته سزاوار نیست. حالا از طرف هرکسی که باشد.وی با اشاره به معاشرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با رهبری انقلاب گفت: روابط ایشان با رهبری در حد رفت و آمد است. در همین سفر، روز قبل از ملاقات با آقای خاتمی، ناهار منزل رهبری بودند. ایشان می‌داند چه کار می‌کند. متهم کردن افراد به اینکه اینها مخالف نظام و رهبری هستند کار صحیحی نیست، به ویژه از افرادی که باید برای جامعه الگو باشند.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای: ارادت خاندان خامنه ای به بیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به قبل از انقلاب برمی گردد.

سیدهادی خامنه ای با اشاره به انتخابات شوراها و ماجرایی که بر سر رأی آوردن یک زرتشتی و انتخابات شورای شهر یزد رخ داده بود، گفت: فردی در آن موقع با اشاره به آیه نفی سبیل انتخاب این فرد را خلاف دین برشمرده بود و در آن زمان به خاطر آنکه پاسخی در خور به این فرد داده نشده بود دوباره این فرد خطای فاحشی دیگر مرتکب شد و با جسارت به ساحت مرجعیت آن هم عالمی که در علم و عمل هماوردی ندارد و به مرجعی اعلم و انسانی بزرگوار، متواضع و اخلاقی شهرت دارد که همان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی است جسارت می کند و برای او خط و نشان می کشد.  آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه ی آشنایی ما و خانواده ی ما و ارادت خاندان خامنه ای به بیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به سال های قبل از انقلاب تا به امروز برمی گردد که رابطه ی صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت الله زنجانی و والده ی ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است.

سید هادی خامنه در پایان افزود: وجود چنین عالمان سترگ و آزاداندیش و فقیهان عامل به دین را سرمایه های معنوی بزرگ جامعه دانست و چنین جسارت هایی را به شدت محکوم کرده و آن را موجب وهن کسانی دانست که مدعی دین و دینداری اند. در پایان هم برای سلامتی و طول عمر این مرجع تقلید دعا کرد.

 

نامه محمد یزدی و دو پیام سوال برانگیز/ محمدتقی فاضل میبدی

محمدتقی فاضل میبدی در روزنامه آرمان نوشت: در سال‌های اخیر چندین بار رفتارها و حرکاتی در حوزه علمیه قم صورت گرفته است که زیبنده نبوده و هیچ توجیه اخلاقی، عقلانی و شرعی هم نداشته است. این اواخر برخی جریانات، خود را به شکل دیگری در عرصه سیاسی قم نشان داده است که نمونه‌های آن عبارتند از یک، سخنرانی که چندی قبل در مدرسه فیضیه قم برگزار شد و یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه دعوت کننده بود.

در آن مراسم، رئیس‌جمهوری به استخر فرح تهدید شد و یک سخنران حوزه سخنانی را عنوان داشت که در شأن حوزه نبود. دوم؛ نامه‌ای که روز شنبه آیت‌ا… محمد یزدی به حضرت آیت‌ا… العظمی شبیری زنجانی نوشتند. اگر سابقا گروهی جوان حرکاتی را انجام می‌دادند و مرگ بر این و آن می‌گفتند و یا به سمت اشخاصی مهر پرتاب می‌کردند، فردی شاخص در بین این افراد نبود. البته شاید از دور و در پس پرده از این تحرکات حمایت می‌کردند، اما آشکارا حضور نداشتند. اما شخصی مانند آیت‌ا…محمد یزدی؛ دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو شورای نگهبان و رئیس اسبق قوه قضائیه، نامه‌ای با عتاب و خطاب به مرجع تقلیدی مانند آیت‌ا… شبیری می‌نویسد، جای شگفتی دارد. فضلا و اکثریت مدرسین حوزه، از نگارش چنین نامه‌ای اظهار تعجب کردند که آیا خود ایشان چنین نامه‌ای را نوشته یا افراد دیگری دست به چنین اقدامی زده‌اند!

آیت‌ا… یزدی در این نامه دو پیام را به جامعه می‌دهد، اول اینکه حوزه و مرجعیت استقلال ندارد و این ما هستیم که سرنوشت آنها را تعیین می‌کنیم و دوم اینکه هر حرکتی که بخواهد در حوزه به انجام برسد، باید بر اساس میزان و معیار ما انجام پذیرد! جمع معدودی از آقایان جامعه مدرسین که دبیر آن آیت‌ا… یزدی است، نشسته‌اند و می‌خواهند سرنوشت حوزه علمیه قم را به افکار خود گره بزنند. در این سال‌ها هم شاهد رفتارهایی بوده‌ایم، از جمله پرتاب مهر به آقای علی لاریجانی تا پلاکاردهایی علیه رئیس‌جمهوری و نگارش نامه‌ای تند به یک مرجع که تمام این رفتارها به نام حوزه علمیه نوشته شده است. آیا با این حرکات و رفتارها می‌توان جوانان را به حوزه علاقه‌مند کرد؟ اگر مراجع تقلید و علمای حوزه، جلوی چنین رفتارهایی را نگیرند ممکن است روزی این اتفاقات بر این بزرگان حادث شود. واقعا جای پرسش است چنین جریان فکری از کجا هدایت می‌شود. نامه این چنینی به یک مرجع مسلم تقلید که در تقوا و علم برجسته است، بی‌سابقه ‌است. بنابراین باید گفت نامه آیت‌ا… یزدی بسیار شگفت انگیز بود. در این بین برخی افراد هم هستند که در صدد توجیه برآمده‌اند که باید گفت چنین نامه و چنین ادبیاتی توجیه‌پذیر نیست. ایشان باید از آیت‌ا… شبیری زنجانی دلجویی کنند. به تعبیر شهید مطهری امتیاز حوزه علمیه و مراجع تقلید این بوده است که همواره استقلال خود را حفظ کرده‌اند و نباید بر این استقلال خدشه‌ای وارد شود.

* عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

 

روایتی از سیره علمی حضرت آیت الله شبیری زنجانی/ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مظاهری

علی اکبر مظاهری از اساتید اخلاق حوزه در کانال تلگرامی خود آورده است: پیامبر رحمت -صلی الله علیه و آله- فلسفه پیامبری خود را رشد و تکمیل ارزش‌های اخلاقی بیان فرموده‌اند: “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.”اخلاق، به معنای خنده؛ خندیدن و خنداندن، نیست. آری، یکی از شاخه‌های اخلاق، خوش‌خلقی است. ای‌بسا خنده‌ای که ضد اخلاق است؛ مثلا اگر با رنجانندگی و غیبت‌، همراه باشد.

حکایتی اخلاقی

با یکی از دوستان درباره اسوه‌های اخلاقی سخن می‌گفتیم. ایشان گفت:

من مدت ده سال در درس خارج فقه آیت‌الله شبیری زنجانی حضور داشتم. ایشان، در این مدت ده‌ساله، حتی یک‌بار به هیج‌کدام از شاگردان توهین نکرد. با هیچ‌کس تندی نکرد. هیچ‌کس را مسخره نکرد. هیچ‌کس را نرنجاند. در پاسخ سوال و اشکال هیچ شاگردی سخنی نگفت که شرمنده‌اش کند؛ اگرچه سوال یا اشکالش بی‌‌مورد یا ناوارد بود. کسانی که با شیوه درس‌های حوزه‌های علمیه آشنا باشند، به‌خصوص درس خارج فقه، که درسی است استدلالی و پر‌کنکاش، می‌دانند که در این درس‌ها، مباحثه‌ها و پرسش و پاسخ‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

اکنون در نظر آورید یک استاد را که در میان انبوه شاگردان، درس استدلالی “خارج فقه” را تدریس کند و با انبوه سوال‌ها و اشکال‌های درست و نادرست، وارد و ناوارد، مواجه شود و در مدت ده سال حتی یک سخن تلخ نگوید و به هیچ‌کس اهانت نکند. قبول داریم که سخت است، اما ناممکن نیست. حوصله‌ورزی و دندان بر جگر فشردن و اخلاق‌ورزی می‌طلبد. ارزشش را دارد.

انسانم آرزوست…

 

آیت الله عرب: متأسفیم که شخصیت بسیار کم نظیر آیت الله آقای شبیری زنجانی مورد اهانت قرار گرفته است.

آیت الله عرب با انتقاد از نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی گفت: به عنوان یک طلبه خیلی شرمنده هستم و باید اظهار تأسف کنم که در نظامی که به دست روحانیت احداث و تشکیل شده و به نام نظام جمهوری اسلامی است شاهد چنین برخوردهایی هستیم.

آیت الله عرب، استاد دروس خارج حوزه علمیه در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: شاید در طول تاریخ به این شکل بزرگان مورد اهانت قرار نگرفته باشند؛ مخصوصاً مراجع و تأسف مضاعف این است که به دست بعضی از معممین این اهانت صورت گرفته که بدترین شکل و بدترین بدعتی است که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم.آیت الله عرب در نقد این نامه گفت: در نامه آقای یزدی آمده که احترام به شمای مرجع عالیقدر به خاطر احترام شما به نظام است؛ خیلی جای تأسف است که کاملا مطلبی وارونه معنا شده است. کسی که اندک اطلاعی درباره مرجعیت شیعه داشته باشد می داند که این نهاد با  بیش از هزار سال هویت و استقلال و امتیازات خودش را حفظ کرده و همیشه پناهگاه مردم به خصوص مردم بی پناه و مستضعف و مظلوم بوده است. اگر نظام جمهوری اسلامی اعتبار و آبرویی داشته و دارد برآمده‌ از مرجعیت و فتواست. امروز هم که ما ادعا می کنیم نظام بر اساس فقه و ولایت فقیه اداره می شود و واقعیت هم همین است باید این هویت و استقلال را حفظ کنیم. اما چطور شد در نظامی که خودش اعتبارش را از مرجع گرفته گفته می شود احترام مردم به شما به واسطه احترامی است که شما به نظام می‌گذارید.

وی گفت: انقلاب مبتنی بر فقاهت حضرت امام شکل گرفت. اصل نظام از مرجعیت گرفته شده است و محبوب ماست اما اگر منظور آقای یزدی از نظام، وضعیت فعلی است این را هم آقای یزدی و هم دیگران باید بدانند که منتقدان شرایط کنونی در جامعه محبوب‌ترند.استاد دورس خارج حوزه علمیه افزود: آقای یزدی خطاب به حضرت آیت الله العظمی آقای شبیری زنجانی حفظه الله، گفتند که شما با افراد مسأله دار ملاقات کردید اولاً در ملاقات مراجع و بزرگان هیچگونه محدودیتی نباید قائل باشیم و نیستیم. ما حتی محدودیت دینی و مذهبی هم در ملاقات‌ها قائل نیستیم. رئیس جمهور روسیه که اصلا دین و مذهب ما و خدا را قبول ندارد خیلی راحت با رهبری نظام ملاقات می‌کند و هیچ اشکالی هم ندارد و ما اصلا به همین معتقد هستیم. وقتی محدودیت دینی قائل نیستیم محدودیت جناحی و سیاسی قائل شویم؟ این خیلی بد است مخصوصا برای کسی که خودش ادعای فقاهت می‌کند و عضو شورای نگهبان است.وی خاطرنشان کرد: از هیچ نظر در مقام مقایسه نیستم و برای تقریب به ذهن از این نمونه استفاده می کنم که ببینیم چطور گاهی افراد در جوامع با بحران محبوبیت فردی دیگر روبرو می‌شوند. وقتی هشام در طواف دید که مردم از امام سجاد(ع) استقبال می‌کنند نتوانست تحمل کند. از یک طرف خودش تا بن دندان مسلح اما مردم از فرد دیگری استقبال می‌کنند. لذا با وجود آنکه حضرت را می‌شناخت گفت این کیست؟ یعنی شناخت خود از حضرت را انکار کرد. قصد مقایسه هیچ فردی را نداریم. اما می‌بینیم که با بحران محبوبیت نمی‌توان به آسانی برخورد کرد.

 

یادآوری پنج نکته به محمد یزدی توسط رسول منتجب نیا

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا در واکنش به نامه سرگشاده آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی پنج نکته را یادآور شد، در بخشی از این متن آمده است: من به عنوان فرزند حوزه علمیه قم و شاگرد و دست پرورده مراجع عظیم الشان تقلید، جهت تنویر افکار عمومی و دفاع از حقیقت و عدالت نکاتی را یادآور می شوم.

بسم الله الرحمن الرحیم

بار دیگر و آن هم در آستانه اربعین حسینی علیه السلام، آیت الله یزدی در نامه ای سرگشاده و خطاب به مرجع عظیم القدر شیعه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مدّظله العالی، به بهانه دفاع از نظام و مقام معظم رهبری از موضع بالا و با لحنی توهین آمیز و تهدیدگونه ساحت مرجعیت را مورد اعتراض و بی حرمتی قرار داد. اگر چه این اقدام، اولین و آخرین رفتار دور از شآن نگارنده نامه نیست معذلک اینجانب به عنوان فرزند حوزه علمیه قم و شاگرد و دست پرورده مراجع عظیم الشان تقلید، جهت تنویر افکار عمومی و دفاع از حقیقت و عدالت نکاتی را یادآور می شوم؛

۱- در طول سالیان متمادی بعد از غیبت کبری تاکنون، جایگاه مرجعیت، مقدس ترین منزلت در بین امت اسلام و شیعیان بوده است و حتی رژیم های طاغوتی از بی حرمتی به آن هراس داشته اند، فراموش نمی کنیم تاثیر توهین روزنامه اطلاعات در یادداشت رشیدی مطلق به امام خمینی (ره) در اوج گیری انقلاب اسلامی را.۲-آیت الله یزدی به عنوان یکی از علمای با سابقه در سیاست و انقلاب، جایگاه خود را در حوزه علمیه مشخص کنند، چرا که گاهی مرجع را عزل کرده و یا نصب می کنند و اکنون به مرجعی توهین می نمایند!۳-ایشان به خوبی می دانند که از افتخارات بزرگ حوزه های علمیه بلکه رمز بقاء و نقش آفرینی آن، استقلال حوزه ها از حکومت و نظارت مستقیم مراجع عظیم القدر بر حوزه ها بلکه مسئولان است و امام راحل همواره بر این مهم تاکید و توصیه داشتند.۴- آیت الله یزدی با چه دلیل و مجوز شرعی و قانونی، جمعی از بزرگان اسلام و کشور را به مسئله دار بودن و حرمت قائل نشدن برای نظام و رهبری متهم می کند؟۵- از حضور نگارنده نامه می خواهم به جایگاه شخصیت های مورد حرمت شکنی ایشان بین مردم و جایگاه خود در میان ملت ایران از زمان نمایندگی مجلس تاکنون اندکی مطالعه نمایند.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی: اقرار به اشتباه یا اصرار بر اشتباه

محمدجواد حجتی کرمانی در نوشتاری با عنوان اقرار به اشتباه یا اصرار بر اشتباه در روزنامه اطلاعات نوشت؛ در جریانی که سال گذشته برای سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد اتفاق افتاد و علیرغم همه اصرار و ابرام آقای حاج شیخ محمدیزدی (و نیز آقای جنتی) بر آنکه جلوس سپنتا بر کرسی نمایندگی مردم یزد در شورای شهر برخلاف «اصول مسلم!!» اسلام است، حقیر در چند مقاله با دلیل و برهان گفتم که «وکالت» غیرمسلمان از مسلمان باتفاق همه فقها جایز است و آقای یزدی خلاف می‌گویند خوشبختانه پس از افت و خیزهای فراوان و تصویب نمایندگی سپنتا در مجلس و رد آن در شورای نگهبان به ریاست آقای جنتی، پس از چند ماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگی وی تصویب شد و معلوم شد که برخلاف نظر ایشان نمایندگی ایشان، نه تنها برخلاف اسلام! نبوده بلکه حتی به عنوان ثانوی و از باب مصلحت نظام، به مصلحت نظام بوده است.

من در آن ایام تحت عنوان فوق (اقرار به اشتباه یا اصرار بر اشتباه) از آقای یزدی، خواستم که اقرار به اشتباه کنند و از اصرار بر اشتباه دست بردارند که نکردند و چنان شد که شد!…

حالا هم از ایشان جداً درخواست دارم ـ البته ایشان به لسان امر‌ـ آن هم خطاب به یک مرجع تقلید محبوب و مقبول عام و خاص حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی دامت‌برکاته نامه نوشته‌اند ولی من از «امر» به ایشان پرهیز دارم چون «لا اَمرلمن لایُطاع!» ولی به ایشان به یاد ایام هم مباحثگی درس مرحوم آیت‌الله اراکی متذکر می‌شوم که برای حفظ حرمت خودشان هم که شده اقرار به اشتباه کنند و بیش از این به خودشان بی‌احترامی نکنند.

حاضرم حضوری با ایشان دعوا کنم! که هر چه داد دارند مثل همیشه بر سرِ من بکشند ولی از خط و نشان کشیدن برای یک مرجع تقلید مکرم و معظم محبوب و مقبول عام و خاص ابراز پشیمانی کنند…

والسلام

 

کد خبر: 139789305426
1397/8/9

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن