صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله صانعی: یک آیه که پنج تفسیر دارد را عَلَم می کنیم و غیر مسلمان را از حقوقش محروم می دانیم
بازدید این صفحه: 4121          تاریخ انتشار: 1396/9/30 ساعت: 13:28:58
حضرت آیت الله صانعی: یک آیه که پنج تفسیر دارد را عَلَم می کنیم و غیر مسلمان را از حقوقش محروم می دانیم

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی صانعی خطاب به علما گفت: همه علماء توجه کنند، تمام انسان‌های غیر مسلمان را از بسیاری از حقوق محروم می دانیم چون آنها را کافر می دانیم. یک آیه که پنج تفسیر دارد را علم می کنیم که این نمی تواند استاد دانشگاه شود اما می توان او را به جنگ بُرد!

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، حضرت آیت الله صانعی در نشست «دیه» که امروز در قم برگزار شد، از محققان خواست از ملامتی که به خاطر برخی از نظرات فقهی وجود دارد حراسی نداشته باشند.

این مرجع عالی قدر با انتقاد از تمسک به قاعده نفی سبیل برای محروم کردن افراد غیرمسلمان از حقوق خود گفت: تمام انسان‌های غیر مسلمان را از بسیاری از حقوق محروم می دانیم چون آنها را کافر می دانیم. یک آیه را که پنج تفسیر دارد را علم می کنیم که این نمی تواند استاد دانشگاه شود اما می توان او را به جنگ بُرد.

او در بخشی از سخنان خود آیت الله هاشمی رفسنجانی را «مجتهد» دانست و گفت: هاشمی وقتی از قم به تهران رفت مجتهد مسلم بود نه مجتهد رسمی؛ آیت الله محقق داماد باید چنین باشد. ایشان ابن الخیرتین هستند. دکتر محقق از نظر پدری به آیت الله العظمی محقق داماد می‌رسد که به نظر بنده بسیار روشنفکر بوده است.

آیت الله صانعی بیان کرد: مرحوم ابوی می‌گفتند در فیضیه کنار حاج شیخ حائری نشسته بودم مردی آمد گفت زکات بدهکارم به چه کسی بدهم که فقیر باشد. حاج شیخ می‌گوید من فقیرم. یعنی موسسه حوزه با چنین وضعی زندگی می‌کرد. پیشینیان ما خیلی زحمت کشیدند.

این مرجع تقلید فقه را به معنای اندیشیدن دانست و اظهار کرد: لیتفقهون نه اینکه از رساله مساله شک را بیاموزند. امام حسین(ع) برای فقیه شدن خدا را شکر می‌کند و می‌گوید «اللَهُمَّ إنِّی أَحْمَدُک عَلَی أَنْ أَکرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّه، وَعَلَّمْتَنَا الْقُرْءَانَ؛ وَفَقَّهْتَنَا فِی الدِّینِ»

آیت الله صانعی گفت: امام(ره) می‌گوید در فقه کنکاش کنید، اما مواظب باشید از روش مشایخ عظام در فقه تعدد نکنید. تحقیق و تحقیات داشته باشید اما روش را حفظ کنید. فقه شیخ انصاری و صاحب جواهری را باید دنبال کرد. اگر این روش را کنار بگذاریم منحرف شده ایم. پیشینان و فقهاء بزرگ فوق العاده فقیه بوده اند و فقاهت از همه‌ی وجودشان و آثارشان هوایداست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: صاحب جواهر در بحث مواسعه خیلی کار کرده است. حدود ۱۱۰ صفحه راجع به این موضوع نوشته است. ۱۵ دلیل از اطلاقات و غیره می‌آورد و بعد روایات مضایقه را ذکر می‌کند و ۱۲ مرجح برای روایات مضایقه می‌آورد. بعد از ایشان شیخ و بعد هم مقدس اردبیلی را داریم. مقدس در مجمع الفائده کتاب الحدود ۹ حکم برا مرتد بیان می‌کند و بعد می‌گوید غیر ذلک. امروز این شمایید که باید این روش را ادامه بدهید.

او گفت: شهید ثانی در مسالک روایتی را نقل می‌کند که نبوی عامی هم نقل کرده اند. که هند به پیامبر گفت شوهرم بخیل است آیا اجازه می‌دهید از مالش برداریم؟ پیامبر می‌گوید بله اما به اندازه‌ی معروف. شهید ثانی می‌گوید از این یک روایت ده حکم استفاده می‌شود.
آیت الله صانعی به سخنان امام خمینی(ره) در مورد غیر مسلمان اشاره و تصریح کرد: امام با همه‌ی پایبندی که به روش قدما داشت فرمودند دادن کتاب به غیر مسلمان نه تنها حرام نیست بلکه گاهی مستحب است. می‌گوید شما که می‌خواهید دعوت به اسلام کنید باید به آنها برنامه را تحویل بدهید تا مطالعه کند. امام در بیع اسلحه می‌گوید اصلا حکم شرعی همیشگی ندارد و دایر مدار نظر حکومت است. همین نظری که در دنیا امروز است. و همه روایات را توجیه می‌کنند.

این مرجع تقلید افزود: سفیری به ایران آمده است. با زن مسلمانی خوش و وش کرده‌اند. فتوای بزرگان این بود که آقای زانی را باید کشت چه محسن و چه غیر محسن. و زن مسلمان را اگر محسن است رجم کنید. مدرک هم یک روایت است. می‌خواستم این حکم را بگویم اما جرات نکردم تا اینکه در جامع المدارک دیدم. خبر واحد را به بنای عقلاء حجت می دانیم. همین بحثی را که آقای محقق مطرح کردند. خبر واحد را عقلا در چنین مواردی حجت نمی دانند.

آیت الله صانعی خطاب به همه علما گفت: یک راه را عرض می‌کنم که همه علماء توجه کنند. تمام انسان‌های غیر مسلمان را از بسیاری از حقوق محروم می دانیم چون آنها را کافر می دانیم. یک آیه که پنج تفسیر دارد را علم می کنیم که این نمی تواند استاد دانشگاه شود اما می توان او را به جنگ بُرد. کافر کیست؟ تمام آیاتی که کفر را آورده عذاب را هم آورده است و عذاب برای کسی است که حجت بر آن تمام است و الا قبح عقاب بلا بیان است. کافر برای فرهنگ اسلام نقشه می کشد با اینکه می داند به حق است بنابراین انسان ها یا مسلم یا غیر مسلم یا کافرند. کافر از حقش محروم شده است نه غیرمسلم.

آیت الله صانعی در پایان گفت: علما از مطرح کردن نظرات با فقه سنتی ابایی نداشته باشند. ملامت همیشه بوده است. آقای درچه‌ای، استاد آقای بروجردی است. وقتی فوت می کند مسجدش را آب می کشند که هوای مسجد را پاک کنند. یکی از این افراد با کلاهش با از مسجد نو برداشته و با آن سنگی که سید روی آن درس می داده آب کشیده و بعد می پرسد آیا با این کار به وظیفه ام عمل کرده ام یا نه.

کد خبر: 1396930305385
1396/9/30

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن