صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | موسویان: بسیاری مسائل فقهی نیاز به اجتهاد جدید دارد/ احکام فقه باید جنبه کاربردی پیدا کند
بازدید این صفحه: 4126          تاریخ انتشار: 1396/9/4 ساعت: 12:53:29
موسویان: بسیاری مسائل فقهی نیاز به اجتهاد جدید دارد/ احکام فقه باید جنبه کاربردی پیدا کند

موضوع: اخبار

دبیر علمی اولین همایش فقه پژوهی با موضوع دیه، گفت: باید فقه و احکام فقهی مان را با شرایط روز جامعه و با موضوع شناسی درست و واصولی مطرح کنیم تا بتواند پاسخ گوی نیاز مردم باشد و جنبه کاربردی پیدا کند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد موسویان، پیش از ظهر امروز، در اولین نشست از سلسله نشست های فقه پژوهی با موضوع « دیه »، که به همت مؤسسه فقهی فقه الثقلین وابسته به دفتر آیت الله العظمی صانعی و در محل سالن اجتماعات پژوهشکده امام خمینی(ره) مرقد امام راحل برگزار شد، اظهار داشت: مؤسسه فقهی فقه الثقلین، از ابتدای شروع به فعالیت تا کنون، بیشتر تألیفات و کتاب های آیت الله صانعی را با حضور کارشناسان و پژوهشگران، مورد تحقیق و بررسی علمی قرار می دادند و همچنین مجله ای علمی بنام سفیر حیات دارند که سال هاست هر دو ماه یکبار منتشر می شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه فقهی فقه الثقلین افزود: از یک سال پیش به این سمت، اعضای هیئت علمی این مؤسسه به این فکر افتادند که بحث های علمی و گفت وگوهای علمی هم داشته باشند و در همین راستا، نشست علمی دیه از منظر فقه که در حال حاضر در آن حضور داریم، اولین نشست از این مباحث است.

او خاطرنشان کرد: در جلسات نخستی که ما در خدمت فرزند ارشد آیت الله صانعی بودیم، یکی از صحبت ها این بود که دیدگاه های فقهی آیت الله صانعی که دیدگاه های نوین و تازه ای هم هست، بیش از پیش مطرح شود، اما ایشان گفتند ما بنای بر کار تبلیغاتی نداریم و نمی خواهد بحثی درباره دیدگاه های ایشان باشد، بلکه می خواهیم یک بحث علمی در این سلسله نشست ها مورد بررسی قرار گیرد؛ لذا برخی مطرح می کردند که در مقالات ارسالی به سلسله نشست های علمی، دیدگاه های آیت الله صانعی هم مطرح شده یا نه؟ که باید گفت در کل بنای ما مطرح شدن دیدگاه های ایشان نبوده اما برخی از محققان هم در مطالب شان، این دیدگاه ها را مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به برگزاری نشست علمی « دیه » از منظر فقه، و تلاش های صورت گرفته برای برگزاری آن، گفت: از یک سال گذشته به این سمت که تصمیم به برگزاری این نشست علمی گرفتیم، فراخوان مقاله داده شد و بسیاری محققان و پژوهشگران قول دادند مقالاتی به دبیرخانه همایش ارائه دهند که یک تعدادی مقالات رسیده و هنوز منتظریم تعداد دیگری مقالات که وعده داده شده، برسد.

او یادآور شد: بخاطر حساسیت و فراگیری که موضوع « دیه » در جامعه ما دارد، ترجیح دادیم که این سه نشست علمی در نظر گرفته شده علاوه بر قم، در تهران و اصفهان هم برگزار شود تا این مباحث علمی در مکان های مختلف مطرح و از نظریات و آرای شخصیت های بیشتری بهره بگیریم؛ همچنین در نظر داریم در آینده ای نزدیک، یک سلسله نشست را در شهرهای مشهد، تبریز و گرگان برگزار کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آقایان دکتر نجفی، جعفری، فاضل میبدی، تقوی، ارجمندنیا، احمدی، بیگی، کمری و هادی قابل اعضای هیئت علمی مؤسسه فقهی فقه الثقلین را تشکیل می دهند، گفت: بنابر تصمیم دوستان، قرار است که به زودی مقالات ارائه شده به همراه مصاحبه های انجام شده که مدیریت آن به عهده آقای هادی قابل است، در یک کتاب به چاپ برسد.

او با بیان این که انتخاب موضوع « دیه » برای این نشست علمی، به دلیل مسائل مطرح شده پیرامون آن است که بسیاری از آنها نیاز به اجتهاد جدید دارد تا نیازهای جامعه پاسخ داده شده و جنبه کاربردی پیدا کند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(رض) در یکی از سخنان خود اشاره داشتند که زمان و مکان دو عنصر مهم در اجتهاد است؛ یعنی مسئله ای که در گذشته دارای حکمی بوده ممکن است در نظامات و زمان جدید، حکم جدیدی پیدا کند؛ بدان معنا که ممکن است یک موضوع که در گذشته یک حکمی داشته، با شناخت دقیق روابط سیاسی، اقتصادی روز، قهرا حکم جدیدی داشته باشد و بطلبد.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان با بیان این که مسئله « دیه » از مسائلی است که مردم انتظار دارند حوزویان نسبت به این مسئله ورود بیشتری داشته باشند، گفت: باید فقه و احکام فقهی مان را با شرایط روز جامعه و با موضوع شناسی درست و واصولی مطرح کنیم تا بتواند پاسخ گوی نیاز مردم باشد و جنبه کاربردی پیدا کند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پایان گفت: موضوع « دیه » از موضوعات چالش بر انگیز در فضای جامعه ما محسوب می شود و هر از گاهی مباحثی چون دیه زن و مرد، دیه ماه های حرام و … مطرح می شود و بالاخره باید این مباحث و شبهاتی که وجود دارد مطرح شده و پاسخ داده شود.

کد خبر: 139694305375
1396/9/4

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن