صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | آیت الله مظاهری تشریح کرد: نظر مرحوم آیت الله خویی پیرامون ولایت فقیه
بازدید این صفحه: 4644          تاریخ انتشار: 1395/6/7 ساعت: 06:58:04
آیت الله مظاهری تشریح کرد: نظر مرحوم آیت الله خویی پیرامون ولایت فقیه

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله مظاهری گفت: مرحوم آقای خوئی هم در اوایل در مسأله ولی فقیه شک و شبهه ای داشت ولی در اواخر عمرشان وجوب وجودی ولی فقیه را با نوشتن دو جلد کتاب مفصل توضیح داد، ایشان ولی فقیه را در کتاب خود به عنوان یک ضرورت می دانست و به شدت از آن دفاع می کرد، حتی در نظر داشت در زمان صدام با همراهی مردم عراق این ولی فقیه را در کشور عراق معرفی و جا بیندازد ولی به دلیل عدم همراهی مردم نتوانست.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) اصفهان برگزار می شود، اظهار داشت: دلیل اصلی حکومت خداوند بر جهان هستی مالکیت او است.

او در ادامه تفسیر سوره توحید و با تشریح توحید افعالی افزود: برای باور توحید افعالی، ریاضت ها و عبادت های زیادی نیاز است، نیاز است انسان در رابطه اش با خداوند به مقام عبودیت و در رابطه با مردم به مقام ایثار، گذشت و فداکاری برسد و با این کارها به پایین ترین مرتبه از توحید افعالی دست پیدا کند.

آیت الله مظاهری با اشاره به اقسام توحید افعالی ابراز کرد: توحید در خالقیت و توحید در ربوبیت مورد بحث واقع شدند و چیزی که امروز می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، توحید در حکومت است که از اقسام توحید افعالی محسوب می شود.

او با توجه به آیه پنجاه و هفتم سوره انعام که می فرماید «…إِنِ الْحُکْمُ إِلا لِلَّهِ…» ادامه داد: این آیه می گوید حکومت تنها مخصوص ذات خداوند است، حکومتی که سرچشمه اش مالکیت خداوند روی همه اجزای است، به خاطر این عدم مالکیت است که هیچ موجودی روی موجود دیگر بدون اذن خداوند نمی تواند حکومت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با استناد به آیه معروف «اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسَولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم» افزود: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از جانب خداوند به عنوان حاکمان روی زمین معرفی شده اند، به دلیل اینکه خداوند مالک عالم وجود است همه باید در پذیرش حکومت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مطیع صد در صد امر الهی باشند.

او با اشاره به خطاب خداوند به حضرت داوود(ع) اذعان کرد: خداوند به حضرت داوود(ع) می فرماید «انی قد جعلت لناس حاکما» ولی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به عنوان حاکمان مطلق معرفی کرده است، چرا که عمل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) صد در صد به جا و دقیق است.

آیت الله مظاهری ادامه داد: بعضی از علمای شیعه معتقد هستند که این حکومت از جانب اهل بیت(ع) به فقیهان جامع الشرایط داده شده است، فقیهانی که وجود آنها چه در زمان حضور اهل بیت(ع) و چه در زمان غیبت لازم بوده است و مردم مأمور به تبعیت از آنها بوده اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: این که غیر از اهل بیت(ع) ولایت فقیه وجود دارد را همه فقها قبول دارند ولی در محدوده این ولایت اختلافات نظری وجود دارد.

او وجود ولی فقیه را جزء الزامات یک جامعه دانست و ابراز کرد: زمانی که علما در حل مسأله ای به بن بست می رسند، یک حاکم اسلامی که در گذشته به سلطان معروف بوده و الآن تحت عنوان ولی فقیه مطرح است، وجوب وجودش احساس می شود.

آیت الله مظاهری با استناد به روایات معصومین(ع) افزود: در زمان حضور امام صادق(ع) افرادی تحت عنوان فقیه در نقاط مختلف جهان از طرف امام تعیین می شدند برای پاسخ گویی به سؤالات مردم و حل و فصل مشکلات آنها و امام صادق(ع) راجع به آنها می فرمودند، رد کردن این مجتهدان، رد کردن من است، رد کردن من همان رد کردن رسول خداوند است و رد کردن رسول خداوند به منزله رد کردن خدا محسوب می شود.

او گفت: پیروی کردن از ولی فقیه زمانی که دسترسی به معصوم(ع) نباشد واجب است، حال این عدم دسترسی می تواند در زمان حضور معصوم باشد یا می تواند در زمانی باشد که امام معصوم(ع) در غیبت به سر می برند.

این مرجع تقلید با اشاره به نظر امام خمینی(ره) تشریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) قبول نداشتند که این اولی الامر ولی فقیه را شامل می شود، می گفتند اولی الامر فقط اهل بیت(ع) را شامل می شود و دلیل وجوب ولی فقیه به عنوان رهبر جامعه واضح است و نیاز نیست بخواهیم با آوردن ولی فقیه در محدوده اولی الامر، از وجوب وجود او حمایت کنیم.

او توضیح داد: مرحوم آقای خوئی هم در اوایل در مسأله ولی فقیه شک و شبهه ای داشت ولی در اواخر عمرشان وجوب وجودی ولی فقیه را با نوشتن دو جلد کتاب مفصل توضیح داد، ایشان ولی فقیه را در کتاب خود به عنوان یک ضرورت می دانست و به شدت از آن دفاع می کرد، حتی در نظر داشت در زمان صدام با همراهی مردم عراق این ولی فقیه را در کشور عراق معرفی و جا بیندازد ولی به دلیل عدم همراهی مردم نتوانست.

آیت الله مظاهری در پایان با یک جمع بندی کلی اظهار کرد: پس حکومت از جانب خداوند به پیامبر(ص)، از جانب پیامبر(ص) به اهل بیت(ع) و از جانب اهل بیت(ع) به ولی فقیه تفویض شده است، پس پیروی از دستورات ولی فقیه در اصل پیروی از دستورات خداوند است.

کد خبر: 139567305285
1395/6/7

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن