صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | 30 روز، 30 نکته در محضر حضرت آیت الله صانعی
بازدید این صفحه: 3646          تاریخ انتشار: 1394/4/22 ساعت: 11:21:51
30 روز، 30 نکته در محضر حضرت آیت الله صانعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از سایت معظم له، مجموعه «30روزه! 30نکته!» نکاتي کوتاه و متنوع از بيانات و رهنمودهای حضرت آيت الله العظمي صانعي(مدظله العالی) مي باشد که به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان به صورت روزانه بر روي سايت معظم له قرار خواهد گرفت.

موضوع: مناسبت


26- در مذمت ترور و آدم کشي!


كيست كه نداند آدم كشى بد است؟ كيست كه نداند خشونت بد است؟ كيست كه نداند مردم آزارى بد است؟ كيست كه نداند ترور انديشه بد است، كيست كه نداند ترور فكر بد است، كيست كه نداند کشتن مؤمن بد است، كيست كه نداند حمله به مردم بد است، كيست كه نداند ایجاد ناامنى بد است. پس همه مي‌دانند اين‌ها جنايت است. اشقى الاولين و الآخرين «عبدالرحمن‌بن‌مجلم مرادى» است. محال است كسى خيال كند وجدان ديني‌اش او را وادار به اين جنايت کرده است؛ براي همين رسول‌الله(ص) فرموده: بدبخت است، ائمّه(علیهم السلام) گفته‌اند: بدبخت است. عقل ما هم مي‌گويد. مگر مي‌شود باور كرد يك كسى براى خدا بيايد مردم آزارى كند؟! بنشيند پيش خود فكر كند نقشه کشيده و آدم بكشد، براى خدا هتك حرمت كند و براى خدا به ديگران توهين كند، محال است. محال است براى جلب رضایت خدا، يك كسى به مؤمني توهين كند.


شب معراج خداوند به پيامبرش فرمود: «مَن أهان لى وَليّاً فَقد بارَزنى بِالمُحارِبة»،[1] « کسي که به يکي از دوستان من توهين کند، مرا به محاربه خوانده است». يك وقت شما دعواى شخصى با يك كسى داريد، این دعواى شخصى به حساب می آید. اما يك وقت دعواى فكرى و دعواى انديشه داريد، دعواى ايمان داريد، این دیگر حسابش جداست.


چرا که قتل یک اندیشه و توهین به یک دانشمند، توهین به علم و بشریت است. قرآن مي‌فرمايد: (وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا)،[2] «و کسي که عمداً مؤمني را مي‌کشد؛ جزاي جهنمي است که در آن جاودان است». اين براى كسى است كه يك مؤمنى را براى ايمان مي‌كشد؛ آنكه مؤمن را براى ايمانش مي‌كشد، توبه ندارد. به قول امروزي‌ها، جريان ايمان را مي‌كشد، شهادت آیت الله شهيد مطهرى يك قتل عادى نيست، شهادت انديشه و فكر اسلامى است، و اين قاتلش توبه ندارد. ترور شهيد بهشتى‌ها و يارانش در انفجار مركز حزب، اين نیز قتل انديشه و فکر است. به طور کلی ترور و به شهادت رساندن هر انسان صاحب تفکر و اندیشه، برخلاف حقوق اولیه انسانهاست و با حقوق بشر و عرف جامعه بشری سازگاری ندارد. اين ترورها حبّ نفس است، تسلّط شيطان است، خوارج نهروان نیز همين طور بودند، خوارج نهروان خودشان به على(علیه السلام) گفتند: حكميت را بپذير! بعد هم به على(علیه السلام) گفتند: تو كافر شدى كه حكميت را پذيرفتى! بعد هم اميرالمؤمنين(علیه السلام) فرمود: بياييد به مردم بپيونديد كارى به شما ندارم، گفتند: نه! ما مي‌ايستيم مي‌كشيم. خوب اميرالمؤمنين(علیه السلام) اينجا ديگر فرمود: من نمي‌گذارم شما بكشيد، نمي‌گذارم شما ناامنى در جامعه اسلامى بوجود بياوريد. تا زماني که مخالفت شما کلامي و بياني است ‌اشکالي ندارد. چون سخن، مجازاتش قتل نيست. بنابراين اگر خوارج على(علیه السلام) را مي‌كشند، حجّت از ناحيه علي(علیه السلام) بر آنها تمام است. چه كسى است كه نفهمد آدم كشى بد است؟! مي‌فرمايد: ( مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا)،[3] هر کسي را بدون آنکه کسي را کشته باشد يا تباهي در زمين کرده، بکشد چنان است که همه‌ي مردم را کشته است». بنابراین هر کسی مرتکب ترور شود و انسانی را به قتل برساند، گناهکار است و میان افرادی که با انگیزه های مختلف اقدام به ترور افراد می کنند، تفاوتی نیست. همه آنها خالد و معذّب در آتش هستند.: ( فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ * الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونها عِوَجًا وَهُم بِالآخِرَةِ كَافِرُونَ).[4] «پس ندا دهنده‌اي ميان آنان آواز مي‌دهد که لعنت خدا بر ستم‌گران باد. همانان که مردم را از راه خدا باز مي‌دارند و آن را کج مي‌خواهند و آنها آخرت را منکرند».


علامه طباطبايى مي‌گويد: (فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ) يعنى در قيامت همه ـ اعم از بهشتي و جهنمي ـ اين حرف را قبول دارند که ستمكاران از رحمت خدا دور هستند، ستم‌كاران به نتيجه نمي‌رسند، ستم‌كاران به هدفشان نمي‌رسند، مردم به ستم‌كاران پشت مي‌كنند و آنها را لعنت و نفرين مي‌كنند. ستم‌كاران چه کساني هستند؟ (الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اﷲِ وَيَبْغُون‌ها عِوَجًا). همانان که مردم را از راه خدا باز مي‌دارند و آن را کج مي‌خواهند.


--------------------------------------------------------------------------------


[1]. وسائل الشيعه ج 2، ص 428، كتاب الطهارة، باب 19، ح 1.


[2] النساء (4)، 93.


[3] المائدة (5)، 32.


[4] الاعراف (7)، 44- 45.

کد خبر: 139442230528
1394/4/22

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن