صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تاکید حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر توجه به سنتهای اسلامی در شهرسازی: در شهرسازی نباید غرق در غرب شویم
بازدید این صفحه: 4320          تاریخ انتشار: 1395/3/5 ساعت: 10:00:55
تاکید حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر توجه به سنتهای اسلامی در شهرسازی: در شهرسازی نباید غرق در غرب شویم

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر رعایت سنت ایرانی اسلامی در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: نباید در شهرسازی غرق در غرب شویم و سنت ایرانی اسلامی خود را فراموش کنیم.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا ، این مرجع تقلید در دیدار اعضای شورای عالی استانها با اشاره به اهمیت مشورت در قرآن کریم ابراز کرد: مشورت تا جایی از اهمیت برخوردار است که خداوند والدین را به مشورت در شیرگرفتن فرزند از شیر مادر توصیه می کند.

او تشکیل شورای عالی استانها را گامی موثر در انتقال تجربیات شوراهای مختلف شهر و روستا به یکدیگر دانست و گفت: این انتقال تجربیات و در کنار هم بودن باعث می شود شوراها درک بهتری از مسائل داشته و با صدای واحد خواسته های خود را به مجلس و دولت اعلام کنند.

آیت الله مکارم شیرازی بر رعایت حقوق اقشار ضعیف جامعه تاکید و ابراز کرد: شورای شهر و شهرداری بودجه مستقلی ندارد و از طریق کمک مردم اداره می شود و لذا باید مراقبت کرد در این کمک گرفتن به قشر ضعیف فشار وارد نشود.

او بر فرهنگسازی نسبت به فعالیتهای شوراها تاکید کرد و افزود:  باید مردم را با فعالیتهای شورای شهر آشنا کرد تا بدانند هزینه ای از آنها گرفته می شود منجر به افزایش خدمات شهری و آبادانی شهر می شود.

این مرجع تقلید همچنین به ساخت و سازهای مزاحم هم اشاره و بیان داشت: برای این مسئله باید برنامه ریزی کرد تا این ساخت و سازها برای مردم ایجاد مزاحمت نکند.

او در ادامه سخنان خود توجه اعضای شورا را به اهمیت ساخت مساجد در شهرها و شهرک های تازه احداث جلب نمود و گفت:  باید قبل از اجرای نقشه شهرک به این مسائل اهمیت داده شود و نباید از این مسئله غفلت کرد ولی متاسفانه کوتاهی هایی در این زمینه صورت گرفته و غفلت هایی شده است. بعضی ها شهرک می سازند بعد می آیند برای ساخت مسجد  و مدرسه کمک می گیرند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: موضوع دیگر پارکینگ است وقتی پول برای ساخت پارکینگ گرفته می شود برای ساخت همان هزینه نمی شود و حتی بعضی ها اول مجوز ساخت پارکینگ می گیرند و بعد به عنوان سالن اجتماعات از آن استفاده می کنند. باید به این مسائل نظارت جدی تری شود.

او توجه به سنت های ایرانی اسلامی را در شهرسازی خواستار شد و تاکید کرد: نباید ساخت وسازها شکل و شمایل غربی پیدا کند، وقتی در لندن آجر روی آجر می خواهند بگذارند از شهرداری اجازه می گیرند چون بر رعایت سنت در شهر سازی تاکید دارند پس ما هم نباید در شهرسازی غرق در غرب شویم و سنت ایرانی اسلامی خود را فراموش کنیم.

این مرجع تقلید شوراها را به پرهیز از جناح بازی و باندبازی توصیه کرد و گفت: مسئله مهم این است که شوراها نباید گرفتار مسئله جناحی و باند بازی شود بلکه باید مستقل عمل کنند چون در وابستگی به جناح خاص، هدف این می شود که این جناح، جناح دیگر را از صحنه خارج کند و دیگر زمانی برای خدمت رسانی باقی نمی ماند.

تعامل شورا با دولت و اطلاع رسانی به مردم از نکات دیگری بود که آیت الله مکارم شیرازی، اعضای شورای عالی استانها را نسبت به آن  توجه داد و افزود: کارهایی که می کنید به گوش مردم برسانید  تا مردم فکر نکنند این پولهایی که از آنها برای خدمت به شهر گرفته می شود در کجا هزینه می شود.

او اهمیت دادن به مراکز و مسائل فرهنگی را از جمله مواردی دانست که شهرداری ها باید به آن توجه کنند و گفت: باید برای احیاء دین  و مسجد هزینه کرد؛ اگر مراکز دینی درست باشد امنیت و آرامش درست خواهد بود اما اگر مردم از ارزشها فاصله بگیرند، امنیت هم از بین خواهد رفت.

کد خبر: 139535305210
1395/3/5

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن