صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تاکید حضرت آیت الله سبحانی بر بومی سازی و تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها
بازدید این صفحه: 4121          تاریخ انتشار: 1395/3/5 ساعت: 09:42:36
تاکید حضرت آیت الله سبحانی بر بومی سازی و تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی سبحانی ضمن تاکید بر بومی سازی در دانشگاه ها گفت: تحقق این مساله سبب کم شدن هزینه و نیز حکومت فرهنگ واحد در ان منطقه می شود.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین وی با اشاره به سابقه ۱۴۰ ساله این وزارتخانه در ایران اظهار داشت: اگر به کتابهایی که چاپ سنگی دارند، مراجعه شود، امضای اعتمادالسلطنه وزیر دوره ناصری را در پای آنها خواهید دید و به دلیل همین قدمت، از شما توقع و انتظار بیشتری می رود.

او با اشاره به گزارش دکتر فرهادی در خصوص میزان التزام دانشجویان به مساله معاد گفت: باید ۱۰ درصدی که ایمان و علاقه به خداوند و معاد ندارند شناسایی و به صورت غیرمستقیم ترغیب شوند اما به گونه ای نباشد که اینها انگشت نما شوند و یا کسانی که تارک الصلوه هستند را به طرق مختلف تشویق و ترغیب شوند تا این نقیصه هم برطرف شود.

آیت الله سبحانی عنوان کرد: باید مراقب باشید این تشویق و ترغیبها ایجاد تنش نکند بلکه رحمت ایجاد کند؛ گاهی یک فرد با یک کلمه منقلب می شود.

او به مساله پیشرفت علوم اشاره کرد و گفت: تفکیک جنسیتی اولین مساله موثر در پیشرفت علوم است یعنی جایی که جنسی واحد باشد، توجه به علم صد در صد است.

این مرجع تقلید به دانشگاه حضرت معصومه(س) به عنوان نمونه دانشگاه موفق در عرصه تفکیک جنسیتی اشاره و تصریح کرد: تفکیک جنسیتی به این معناست که محلی مخصوص دانشجویان مونث و محلی مخصوص دانشجویان مذکر قرار دهید.

او ادامه داد: اگر می گوئیم تفکیک جنسیتی درواقع خدمتی به این دو جنس است تا مشغول علم و دانش باشند و الّا اسلام به هر دو قشر مذکر و مونث یکسان به عنوان انسان کامل نگریسته و حتی آخرین توصیه پیامبر در بستر بیماری مساله نساء بود.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: انجام این تفکیک نیازمند شجاعت است بنابراین در این راه به سخن های بیهوده گوش ندهید و اقدام لازم را انجام دهید.

او در ادامه به مساله اسلامی کردن علوم انسانی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی باید صد در صد اسلامی باشد چون آنچه که از غرب ترجمه شده به دانشگاهها می آید با مبانی ما سازگاری ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به محتوای کتابهای درسی دانشگاهها به ویژه در جامعه شناسی گفت: امروز، استادی که مساله تکامل انواع را به صور مختلف برای دانشجویان مطرح می کند نباید آن را به صورت قطعی بگوید و یا استادی که مساله علوم انسانی را می گوید باید مومن واقعی به مساله باشد. به قول استاد شهید مطهری استادی که الهیات تدریس می کند باید روح او دینی و الهی باشد و در این صورت بر دانشجو تاثیرگذار خواهد بود.

او با تصریح به اینکه در ریاضیات انسانی را برای تدریس انتخاب کنید که به تمام معنا مومن باشد، افزود: این سخن به آن معنا نیست که اساتید، لزوما معمّم باشند بلکه باید فلسفه علمی که تدریس می کند را به تمام معنا بداند.

آیت الله سبحانی در پایان سخنان خود بر بومی سازی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: بومی سازی از سویی سبب کاهش هزینه برای دانشگاه و دانشجو شده و از سویی دیگر باعث حاکمیت فرهنگ واحد در آن منطقه می شود.

کد خبر: 139535305205
1395/3/5

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن