صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله مکارم شیرازی: فرهنگ اسلامی به دانشگاهها تزریق شود
بازدید این صفحه: 3790          تاریخ انتشار: 1395/3/5 ساعت: 09:23:34
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: فرهنگ اسلامی به دانشگاهها تزریق شود

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر دوری دانشگاهها از تفکرات جناحی تاکید کرد و گفت: فکر جمعی باید جایگزین تفکر حزبی و جناحی شود.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه وزارت علوم از مهمترین وزارتخانه هاست یعنی خمیرمایه بقیه وزارتخانه هاست.

او افزود: سرمایه عظیمی دست شما داده شده که باید هم از آن خوب نگهداری کنید و هم ثمرات خوب آن بهره برداری کنید چون اگر استفاده صحیح و بهینه از آن شود، جامعه را از جهات زیادی بی نیاز می کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت وزارت علوم بیان داشت: دانشگاه به صورت فکری از غرب به ایران آمده است؛ قبلا دانشگاههای اسلامی زیاد بود و از شرق به غرب می رفت و کتاب اندیشمندان مسلمان چون بوعلی سینا به غرب می رفت.

او ابراز امیدواری کرد: نهضت علمی اسلامی را که در قرون گذشته بوده مدون کرده و در دانشگاهها تدریس شود تا حس خودباوری و اعتماد به نفس در ما تقویت شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: ما باید فرهنگ غربی را از دانشگاهها و علوم گرفته و فرهنگ اسلامی را به دانشگاهها تزریق کنیم و الّا غربیان فرهنگ خود را از طرق مختلف بر دانشجویان ما می خواهند حاکم کنند.

او افزود: مسائل علوم انسانی باید بیشتر مورد توجه واقع شود و لذا به این علوم باید بیشتر اهمیت داد چون غربی ها براحتی افکار مادی گرایانه خود را می توانند جاسازی کرده و به خورد دانشجویان دهند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه مساله مهمی است؛ گفت: قبل از انقلاب سعی در تقابل حوزه و دانشگاه بود و این فکر را در دانشگاهیان نهادینه کرده بودند که حوزویان متحجّر هستند و به ما هم می گفتند دانشگاهیان نیروی سرخ هستند اما بحمدلله در انقلاب هردو قشر، دست به دست هم دادند تا انقلاب به پیروزی رسید.

او با بیان اینکه به نزدیکی حوزه و دانشگاه باید اهمیت داده شود، افزود: باید برنامه ریزی کرد که وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر شود.

این مرجع تقلید بر دوری دانشگاهها از تفکرات جناحی تاکید کرد و گفت: دانشگاه نباید جناحی باشد چون جناحی بودن با کیان دانشگاه سازگار نیست. تفکر جمعی باید جایگزین تفکر جناحی شود و این نیازمند تلاش شماست.

او در عین حال خواستار همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دیگر مزارتخانه ها و نهادها به منظور ورود با برنامه فارغ التحصیلان دانشگاهها به بازار کار و اجتماع شد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر تفکیک جنسیتی در دانشگاهها تاکید کرد و ابراز داشت: دانشگاه حضرت معصومه(س) مدت  ۸ سال از تشکیل آن می گذرد؛ براساس نامه هایی که به ما نوشته اند، در این ۸ سال نه تنها یک مساله غیراخلاقی از آن گزارش نشده بلکه پیشرفت تحصیلی آنها هم بیشتر شده است.

او تصریح کرد: اگر این فکر و این اندیشه حمایت شود هم نتیجه خوبی به بار خواهد آورد و هم یکی از نقاط قوت شما در دوران وزارت علوم خواهد شد.

این مرجع تقلید به مساله فرار مغزها هم اشاره کرد و بیان داشت: جوانان با استعداد بالا و این نبوغ مهمترین سرمایه جامعه هستند بنابراین باید تدبیری اندیشید و مشوقهایی در نظر گرفت که این استعدادها از دست شما فرار نکنند.

او بر آموزش علوم کاربردی به دانشجویان تاکید کرد و گفت: باید علومی که فردای فارغ  شدن از دانشگاه، مورد نیاز جامعه خواهد بود به دانشجویان آموزش داده شود و الا یکسری تئوری و نظریه که در بازار خریداری ندارد، پس چرا بکاریم؟

آیت الله مکارم شیرازی همچنین به بحث آزاداندیشی در دانشگاهها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: آزادی اندیشه یکی از مسائل اصلی ما در اسلام و قرآن است اما خط قرمزهایی هم داریم و معتقدیم بشر آزادی در چارچوب سعادت و ترقی دارد و باید یکسری قیودی را بپذیرد.

او اضافه کرد: کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها باید به خطوط قرمز توجه کنند تا مبادا این کرسی ها منجر به طغیان اندیشه و عبور از خط قرمزها نشود.

این مرجع تقلید همچنین به فضاهای مجازی ناسالم هم اشاره کرد و بیان داشت: این فضاها ۹۰ درصد دنیا را به محلهای آلوده تبدیل کرده اند. بالاخره باید فکری کرد تا این فضاهای مجازی اصلاح شود. گرچه علم و دانش است اما در مسیرهای نادرست از آن استفاده می شود.

او خاطرنشان ساخت: باید تحقیق شود آیا این فضاهای مجازی اثر منفی در پیشرفتهای علمی داشته است؟ مبادا دانشجویان گرفتار این فضاها شوند و از علوم و دانش عقب بمانند. باید آسیبها شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده تکفیر اشاره کرد و گفت: تنها در میدان جنگ و سیاست نمی توان به عمر تکفیر پایان داد بلکه در فکر و اندیشه باید ریشه آن را زد.

کد خبر: 139535305200
1395/3/5

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن