صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | 30 روز، 30 نکته در محضر حضرت آیت الله صانعی
بازدید این صفحه: 3561          تاریخ انتشار: 1394/4/20 ساعت: 11:06:01
30 روز، 30 نکته در محضر حضرت آیت الله صانعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از سایت معظم له، مجموعه «30روزه! 30نکته!» نکاتي کوتاه و متنوع از بيانات و رهنمودهای حضرت آيت الله العظمي صانعي(مدظله العالی) مي باشد که به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان به صورت روزانه بر روي سايت معظم له قرار خواهد گرفت.

موضوع: مناسبت

24- اسلام، مخالف فقر و تنگ نظري است


اين حرف هاي غلط و تنگ نظري ها كه بعضي مي‌گويند: بايد فقير بود و گرسنگي را تحمل کرد، با روح اسلام مخالف است، اسلام دين (رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً)،[1] است، يعني در همين دنيا هم از خدا حسنه مي‌خواهيم. اسلام ديني است كه يکي از بزرگان اصحاب آمد خدمت امام صادق(صلوات‌الله و سلامه عليه) وگفت: من بعد از كشته شدن مروان منتظرم كه شما چه دستوري مي‌دهيد، كاسبي را رها كردم، اينقدر هم پول دارم كه تا آخر عمر بنشينم و زندگی کنم و نيازي هم به كاسبي ندارم. حضرت(علیه السلام) فرمود: برو كاسبي كن، بچه هايت را براي بعد از خودت دشمن خودت قرار نده. اسلام با زهد و بي رغبتي و عدم دلبستگی به دنيا موافق است، اما با فقر مخالف است، نبايد دايم به جامعه بگوييم آقا كم نظر باش، دايم بگوييم به كم اكتفا كن، گرسنگي را تحمل کن، نه این طوري نيست. زهد خوب است، اما بايد گفت: زياد به دست بياور، زياد فعاليت كن! اميرالمؤمنين(صلوات الله و سلامه عليه) هزار بنده را با كدّ يمين و عرق جبين خود، خريده و در راه خدا آزاد كرد. در آن دوراني كه به‌ ايشان ظلم روا شده، مي‌رود و قنوات احداث مي‌كند، ولي آنها را براي فرزندانش يا ديگران وقف مي‌كند. اين كه ما رسم داريم جامعه را به کم داشتن و کم کار کردن ترغيب مي‌کنيم که نمي‌خواهد در مال خود وسعت بدهيد، از معارف اسلامي نيست. بعد هم به اميرالمؤمنين(علیه السلام) مثال مي‌زنيم! اين درست اما خودش مي‌فرمايد مي‌توانم بهترين لباس را تهيه كنم، اما زهد من، حكومت من، اقتضا مي‌كند كه من بيشتر دسترنجم را به ديگران بدهم و خودم به کم اكتفا كنم.


بنابراين فقر را در جامعه ترويج نكنيد، در جامعه زهد را ترويج كنيد، و زمينه كمك و ياري به همديگر را به وجود بياوريد، براي ديگران شغل‌ ايجاد کنيد. نه اينكه دايم بنشينيم و بگوييم کم کار کنيد، کمتر بخوريد! و از اين حرف‌هايي كه اوائل انقلاب مي‌گفتند و شعارهايي مي‌نوشتند، که گاهي حالا هم متأسفانه از اين حرف‌ها زده مي‌شود. امام هيچوقت از اين شعارها در كلماتش استفاده نمی کرد بلکه امام هميشه دنبال اين بود كه وضع اقتصادي مردم خوب بشود.


شما در باب زكات نگاه كنيد؛ از پول زكات مي‌شود براي انسان محتاج خانه، ماشين، وسايل زندگي و امکانات ديگر فراهم کرد نه اينکه فقط به نان بخور و نميري اکتفا کرد. به هر حال آگاه باشید، اسلام تنگ نظري ندارد، و با فقر و فقير پروري مخالف است، اسلام دين زهد است، زهد به معنای استفاده بیشتر رساندن به مردم. اسلام، دين مخالف تجملات و تشكيلات بي مورد است؛ اسلام، دین زندگی بانشاط است نه زندگی غم و اندوه.


--------------------------------------------------------------------------------


[1] البقره (2) ، 201.

کد خبر: 139442030519
1394/4/20

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن