صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   حضرت آیت الله سبحانی: سودجویی از مردم امر شرعی نیست
بازدید این صفحه: 3842          تاریخ انتشار: 1395/3/1 ساعت: 14:07:11
  حضرت آیت الله سبحانی: سودجویی از مردم امر شرعی نیست

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: اطبا سنتی می‌توانند اندوخته‌های روایی را در اختیار شما و در مقابل شما نیز اندوخته‌های علمی خود را در اختیار آنان قرار دهید.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید پنج‌شنبه در دیدار محمود خدادوست مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از اساتید و انجمن طب سنتی ایران اظهار داشت: تقسیم کار راز موفقیت است و اگر هر فردی بخواهد در همه کارها ورود پیدا کند مانع پیشرفت و واپس گرایی است و در حدیثی از امام علی(ع) داریم که ایشان ما را به تقوای الهی و نظم سفارش می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه باید کارها بر طبق تخصص و آگاهی افراد تقسیم شود، افزود: اگر شخصی که تخصص ندارد در حوزه ساختمان سازی ورود پیدا کند هم از کار خود وا می‌ماند و هم آن کار را خراب کرده است و در طب هم به همین شکل است و باید با دید تخصصی به آن نگریست.

آیت الله سبحانی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند «عارف به زمان خود باشید» گفت: شخصی که از شرایط حاکم بر زمان آگاه باشد مورد هجوم شبهات قرار نمی‌گیرد هم اکنون جهان در حال تغییر و پیوسته در حال پیشرفت در علوم مختلف است که یکی از این علوم طبابت است ما نیز نمی‌توانیم خود را از این پیشرفت بریده بدانیم در عین حال که باید از اندوخته‌های دینی علمای خود استفاده نماییم از علم روز دنیا نیز باید بهره گیریم.

او بیان کرد: اگر کسی بخواهد طب را منحصر به یک بخش و از بخش‌های دیگر غفلت کند با کلام امام صادق(ع) سازگار نیست بلکه باید از دانش دیگران نیز بهره گرفت و آن‌ها نیز از دستاوردهای اسلامی ما استفاده کنند.

این استاد حوزه با اشاره به این که طب سنتی از زمان شیخ الرئیس این سینا و پیش از ایشان نیز وجود داشته و پدیده‌ای است که خداوند به بشر عطا کرده است، گفت: ایران نیز سهمی در این طب دارد و بزرگان ما در این راستا فعالیت‌ها کردند و کتاب‌ها نوشته‌اند اما این به آن معنا نیست که تنها یک کتاب ابن سینا را جلوی خود بگذاریم و طبق آن طبابت کنیم مسلماً خلاف است زیرا استفاده از دارو شرایط و موانعی دارد که جای دیگر نوشته شده و باید از آن‌ها نیز استفاده کنیم.

او با بیان این که سودجویی از مردم امر شرعی نیست، اظهار داشت: افرادی که ضامن سلامتی مردم هستند باید مانند دیگران دوره‌های لازم را بگذرانند و طبق شرایط، موانع و مقتضیات برای افراد دارو تجویز کنند.

آیت الله سبحانی با بیان این که طب اسلامی در کنار طب مدرن می‌تواند به عنوان دست واحد عمل کند اضافه کرد: اطبا سنتی می‌توانند اندوخته‌های روایی را در اختیار شما و در مقابل شما نیز اندوخته‌های علمی خود را در اختیار آنان قرار دهید.

او با بیان این که دست به دست هم دهید تا این علم در کشور پیشرفت کند، گفت: باید توجه داشت که علم دینی ما فراموش نشود زیرا ما روایت طب را داریم که بخشی از آنها در بحارالانوار است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: روایات طبی دو قسم است یک سری حکم مطلق است و برای تمام مکان و شخصیت‌ها یکسان و قابل اجراست و بخشی روایات اهل بیت(ع) مربوط به محیط خاص است که مرحوم شیخ صدوق که خود گردآورنده روایات است این نکته را تأیید می‌کند.

او گفت: از کسانی که در حوزه طب اسلامی فعالیت می‌کنند بخواهید تا به صورت متحد با شما عمل کنند و تک روی‌ها آثار خوبی ندارد با در نظر گرفتن خواست و احترام به اطبا سنتی طوری عمل کنید که آنان نیز به شما بپیوندند.

کد خبر: 139531305181
1395/3/1

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن