صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   حضرت آیت الله جوادی آملی :حوزه وقتی زنده است که از محدوده تنگ و مداربسته فقه و اصول بگذرد
بازدید این صفحه: 3815          تاریخ انتشار: 1395/3/1 ساعت: 14:05:30
  حضرت آیت الله جوادی آملی :حوزه وقتی زنده است که از محدوده تنگ و مداربسته فقه و اصول بگذرد

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: هنوز که هنوز است نتوانستیم کتابی در حدّ رساله و کفایه بنویسیم و این نشانه عقب افتادگی و نهال فروشی حوزه است.
به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام زمان(عج) اظهار داشت: از القاب برجسته حضرت مهدی(عج)، بقیه الله است و شاگردانی که در دامنه این قلّه به سر می برند نه تنها سهمی از بقیه اللهی دارند، آنها اولوا بقیه اند.
او ادامه داد: تعبیر قرآن از جامعه علما، فقها، حکما و محققان این نیست که آنها عالم هستند یا باقی هستندبلکه به همان دلیل که قرآن حرف اول و آخر را می زند برای عالمان دین مقامی قرار داده است که گرچه به حسب ظاهر، خبر است اما درواقع، انشاء است یعنی بکوشید اولوا بقیّه بشوید.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: شاگردان ولی عصر کسانی هستند که مظهر هوالباقی و مظهر بقای الهی و نایب بقیه الله باشند و در محدوده ولایت، ولیّ بقیه الله باشند و در حوزه شاگردان آن حضرت جزو اولوا بقیّه باشند و ماندنی باشند.
او تصریح کرد: جامعه ای ماندنی است که فکر ماندنی داشته باشد؛ فکری که با بنای عقلا و عرف و امثال ذلک است که اگر از محدوده شریعت بگذریم و به چین و ژاپن برسیم همین حرفهاست، این دیگه بقیه الله نیست.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر می خواهید فکر عمیق علمی پیدا کنید باید دهها سال، حرفهای دیگران را جمع کرده، به عرض دیگران برسانید، تعامل متقابل بین شما و دیگران باشد و عرضه تشخیص حق از ناحق را داشته باشید و آن حق را تحقیق کرده و به حق برسانید تا بشوید باقی و در مرحله بعد اولوا بقیه تا بتوانید جامعه را زنده کنید.
او ابراز کرد: حوزه وقتی زنده است که از محدوده تنگ و مداربسته فقه و اصول بگذرد پس باید آیه محکمه، فلسفه و کلام، اخلاق، تفسیر داشته باشیم تا فریضه عادله و بعد سنت قائمه شود.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مسئولیت اصیل جامعه روحانیت، انقلاب فرهنگی است، به سخنانی در نهج البلاغه و نیز کتاب مرحوم کلینی در این زمینه اشاره کرد و افزود: اگر بر جاهلان، تعلم واجب است ، بر عالمان، تعلیم واجب است و این تعهد فرهنگی است.
او به خطبه شقشقیه هم اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امیر در این خطبه دو تعهد بر عهده عالمان می گذارد و می فرماید:«عالمان دین، فقیهان، اولوالالباب و اولوالابصار باید مراقب باشند مشکل فقر و ستم از جامعه رخت بر بندد».
این مفسّر قرآن کریم ادامه داد: اگر دو حدیثی که در کافی و نهج البلاغه از نظر تعهدعلّی گرفته شده که جامعه علما و فقها موظفند جهل زدایی کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی در خطبه شقشقیه آمده است، نباشد، چه علمایی و چه علماء الباقون؟ اینکه به تعهد خود عمل نکرده است.
او یادآور شد: وظیفه علمای دین این است که فقر، ربا و بیکاری را برطرف کرده و از ظلم و تهدید و جلوگیری از حرّیت و آزادگی ممانعت کنند و این قولی است که علما به خداوند دادند.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: امروزه سخن از انقلابی بودن حوزه و جامعه است که سخنی حق است اما در انقلاب نیازمند یک میدان انقلاب و میداندار هستیم. حضرت علی(ع) فرمود: «ما میدان انقلاب هستیم، بشتابید تا میدان انقلاب را نبسته اند، قبل از اینکه خشک شود، بشتابید که میدان آن، علی(ع) و اولاد علی(ع) است.
او ادامه داد: وقتی میدان انقلاب و رهبران انقلاب مشخص شد، باید حرفهایی با شرح صدر مطرح کرد که اگر شرح صدر در مسائل عقلی باشد، این انقلاب فرهنگی است که همه را درمان می کند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه بخش وسیعی از دین الآن متروک است، گفت: مدیریت حوزه باید فرهیختگان و مستعدّان را شناسایی نماید و نهال فروشی نکند؛ خود فضلا هم باید بدانند طلبه همین که فاضل شد و رسائل و مکاسب را یکی دوبار گفت، سینه وجب کند که این یک وجب سینه و این همه علم! تازه طلبه شدی و اول درس خواندن توست.
او با بیان اینکه ما در برابر کسانی خاضع هستیم که واقعا استعداد خاص دارند و رسیدن به آنها مشکل است، تاکید کرد: هنوز که هنوز است نتوانستیم کتابی در حدّ رساله و کفایه بنویسیم و این نشانه عقب افتادگی و نهال فروشی حوزه است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حوزه مجتهدپرور رکن دین است گفت: از اینجا نظام اسلامی و حکومت اسلامی پیدا می شود و مدیریت یعنی مدیریت عقلی و علمی.
او با بیان اینکه در قرآن«لقوم یعلمون» می گوید، بیان داشت: ما قائم به علم مانند امام خمینی و قائم به عقل مانند شهید مدرّس می خواهیم؛ مشکل حوزه را لقوم یعلمون و لقوم یعقلون حل نمی کند بلکه القائم بالعلم و القائم بالعقل حل می کند.
استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر موظفیم چشم و گوش خود را حفظ کنیم با همان معیار و بالاتر موظفیم جامعه را حفظ کنیم چون ما مسئولیم.
او با بیان اینکه بسیاری پیامبر و ائمه معصومین را دیدند و حتی پشت سر آنها نماز خواندند، گفت: دیدن پیامبر و امام، مشکلی را حل نمی کند همه تلاش ما و شما باید این باشد که حضرت شما را ببیند.
آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: در مساله دین و سیاست نظرات مختلفی بیان شده که برخی دین را قبول دارند، ولی سیاست را قبول ندارند که نظر آنها همان نظر خوارج است؛ بخشی دیگر دین را منکر می شوند و بخش سوم دین و سیاست را مجزا از هم می داند و بخش دیگر این است که دین، سیاست را دارد ولی همه فشارهای سیاست را به روی دین می گذارد تا میز خود را محفوظ بدارد؛ رای دیگر آن است که سیاست تابع دین است و دین نیز تمام شئوون سیاست را راهنمایی می کند که این نظر ،نظر امام و مراجع و همان مسیر ائمه(ع) است.

کد خبر: 139531305180
1395/3/1

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن