صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   حضرت آیت الله مکارم شیرازی: حقیقت تقوا با روزه و تعلیمات قرآن آشکار می شود
بازدید این صفحه: 3593          تاریخ انتشار: 1395/3/1 ساعت: 13:58:58
  حضرت آیت الله مکارم شیرازی: حقیقت تقوا با روزه و تعلیمات قرآن آشکار می شود

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت:ارتباط زیادی بین ماه مبارک رمضان و قران وجود دارد که مردم از آنها بی خبرند و ما وظیفه داریم تا در این ماه مبارک این رابطه را به مردم بهتر و بیشتر برسانیم.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا؛ این مرجع تقلید شامگاه روز چهارشنبه در سیزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شده بود، با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: سه آیه در قرآن کریم وجود دارد که رابطه ی بسیار نزدیکی با ماه مبارک رمضان دارد.

او ادامه داد:آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره که ابتدا دستور به روزه می دهد و سپس ویژگی های این ماه را بیان می کند، آیه ۲ سوره مبارکه قدر که به شب های قدر در ماه رمضان اشاره می کند و نتیجه می دهد که قرآن در ماه رمضان نازل شده است و آیه ۳ سوره دخان، این سه آیه است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود:در این رابطه بحث های زیادی بین مفسران وجود دارد، اول آنکه آیا آغاز نزول قرآن در این ماه بوده است یا کل قرآن کریم در این ماه نازل شده است، دوم آنکه آیا نیازهای هر ساله در ماه رمضان آن سال نازل شده است، سوم آنکه آیا به آسمان ها نازل شده است یا قلب پاک پیامبر خدا و… مبحث هایی است که مفسران به آن می پردازند.

او ادامه داد:رابطه ماه مبارک رمضان با قرآن کریم پیام های فراوان دارد، اینکه این رابطه چه مطالبی را میخواهد به روزه داران برساند یک موضوع اصلی است که متاسفانه کنار رفته است و به جای آن بحث های فرعی جلو آمده است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به وظایف مسلمانان در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان جدا از برنامه عملی، یک برنامه آموزشی گفتاری تقوا نیز قرار داده شده است که آن قرآن کریم است؛ این دو دست به دست هم می دهند و افراد را تربیت می کنند، به معنی دیگر حقیقت تقوا با روزه و تعلیمات قرآن آشکار می شود.

او بیان کرد:خوشبختانه در سال های اخیر ابتکاری از شهر قم شروع شد که بسیار باعث خوشنودی بود، اینکه در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان روزی یک جزء قرآن را به صورت ترتیل قرائت می کنند و در پایان ماه به یک دوره کامل می رسد بسیار حرکت خوبی بود که جای شکرگذاری دارد اما متاسفانه این کافی نیست.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد:اهل سنت که می گویند قرآن کریم رابطه ای با شیعیان ندارد همین برنامه راهم ندارند، و خوشخبتانه این موضوع نشان می دهد که رابطه ی شیعیان با قرآن بسیار قوی تر است اما کافی نیست و باید جلوتر برویم و قرآن را به عنوان نسخه عمل در نظر بگیریم؛ برای مثال در کنار همان روزی یک جزء قرآن کریم می تواند ۵ دقیقه تفسیر هم باشد تا مردم بیشتر با مفاهیم و پیام این کتاب آسمانی آشنا شوند و آنرا درک کنند.

او ضمن تاکید بر اینکه مردم را باید با حقایق قرآن آشنا کنیم، اضافه کرد:وظایف بسیاری بر دوش مفسران قرآن و علما وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به قرائت قرآن، تدبر در قرآن، عمل به قرآن و نشر قرآن اشاره کرد، و باید بر این موضوع همواره تاکید داشت که هیچ یک از علما و اساتید تفسیر نباید در یک مرحله متوقف شوند و باید به این اصول چهارگانه عمل کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: در ماه رمضان سال گذشته ۳۰نفر از اساتید برجسته تفسیر قرآن به استان ها رفتند که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی داشته است و امسال این تعداد تقریبا دو برابر خواهد شد و این جای خوشحالی دارد.

او ادامه داد:ما در قرآن کریم هزاران آیه درباره توحید و معاد داریم که اگر تعدادی از همین آیات را زنده کنیم و به مردم بیاموزیم حقیقت بزرگی آشکار می شود، و این حقیقت بزرگ نیازمند یک مراقبت دائمی و در هر مکان و زمان است؛ بدون شک اگر این دو موضوع باور شود چهره جامعه تغییر پیدا خواهد کرد چراکه بسیاری از ظلم ها، تجاوز ها، خیانت ها و… براثر این اتفاق می افتد که جزای آن را نمی دانیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۱۶۴ سوره بقره افزود:خداوند متعال با ۷ چیز خودرا در این آیه نشان داده است که هرکدام از آنها بحثی طولانی را بدنبال دارد و این نشان دهنده آن است که گاهی یک آیه توحیدی می تواند به تنهایی تمام مباحث توحید را بیان کند و برماست تا این موضوع را بشکافیم و برای مردم بیان کنیم.

او ادامه داد:مردم اگر با قرآن کریم آشنا شوند، آن را میفهمند و عاشق آن می شوند، بدون شک اساتید قرآن وظیفه بسیاری سنگینی در مقابل قرآن دارند که تا ادا شدن آن فاصله ی بسیاری باقی مانده است.

استاد حوزه های علمیه در پایان بیان کرد: هرمجلس قرآن باید نکته ی تازه ای را به مخاطب خود یاد بدهد، اگر روزی ده بار قرآن را قرائت می کنید باید روزی ده نکته نیز یاد بگیرید.

کد خبر: 139531305178
1395/3/1

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن