صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   انتقاد حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از غفلت حوزویان نسبت به علوم حدیث
بازدید این صفحه: 3403          تاریخ انتشار: 1395/3/1 ساعت: 13:52:44
  انتقاد حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از غفلت حوزویان نسبت به علوم حدیث

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به نخستین جشنواره حدیثی ثقه الاسلام کلینی گفت: متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای معرفت و بینش غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدردان آن نیستند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«الحمدللّه الّذی لا یبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعمائه العادّون و لا یؤدّی حقّه المجتهدون، و الصّلوه و السّلام على من أرسله رحمه للعالمین محمّد المصطفى و على آله الطّیبین الطاهرین سیّما بقیّه اللّه فی الأرضین.

با عرض سلام و تبریک و تهنیت به مناسبت اعیاد سعیده شعبانیه و به ویژه میلاد مسعود حضرت خاتم الأوصیاء بقیّه الله فی الأرضین عجّل الله تعالى فرجه الشریف، به اساتید، طلّاب محترم و فضلاء گرانقدر حاضر در این همایش مقدّس؛ عرایضی خدمت بزرگواران تقدیم می‌کنم:

دین مبین اسلام از آغازین زمان نورافشانی تا به امروز و تا عصر ظهور و الى یوم القیامه، بر دو رکن عظیم و متین استوار بوده و هست، و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند.

این دو رکن خلل ناپذیر: قرآن مجید، وحی اصیل الهی و معجزه خالده‌ای است که برهان حقّانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است، و دیگر در کنار و همراه قرآن، سنّت و حدیث و علوم مأثوره از شخص حضرت رسول صلّى الله علیه و آله و اوصیاء اهل بیت آن حضرت علیهم الصّلوه و السّلام است.

قرآن و سنّت و حدیث همه حقایق است و همه حقایق، در قرآن و حدیث است. آثار نبویه، معارف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، کتب شریفه اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحار الانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده‌ها بلکه صدها اصل و کتاب همه ذخائر گرانبهائی هستند که از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند؛ و عالم از بهره‌مندی از این آثار و این احادیث، حکمت و موعظه و درس‌های بی شمار، سیر و ترقّی دارد و به سوی کمال و رشد حرکت می‌نماید.

به طور مثال و بمناسبت عنوان بزرگ این همایش، عرض کنم که ثقه الإسلام کلینی رضوان الله تعالی علیه، آن رجل عظیم و شخصیت آگاه در ارتباط با یکی و تنها یکی از خطبه‌های امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام که در آغاز باب جوامع التوحید کافی آن را روایت نموده است؛ می‌فرماید: «هی کافیهٌ لمن طلب علم التّوحید إذا تدبّرها و فهم ما فیها، فلو إجتمع ألسِنَه الجنّ و الإنس، لیس فیها لسانُ نبیّ علی أن یبیّنوا التّوحید بمثل ما أتی به بأبی و اُمّی، ما قدروا علیه و لو لا إبانته علیه السّلام ما عَلِمَ النّاس کیف یسلکون سُبلَ التّوحید».

تراوش این علوم از بیت نبوی صلّی‌الله علیه و آله از آیات عظیمه‌ی نادره و دلایل شافیه‌ی کافیه بر وجود خداوند متعال است و باید قدردان این معارف گرانسنگ و بی‌نظیر بود.

امّا متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای معرفت و بینش غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدردان آن نیستند و چه بسا به مکتب‌هایی نظر دوخته باشند که جز ظلمات و سرگردانی کسی را به جایی رهنما نیستند.

و این همایش و محفل عزیز و اجتماع ارزشمند، از همین جهت که در راستای تمسّک به این معارف والا تشکیل شده است، مورد کمال تقدیر و تجلیل است.

حقیر، دست همه‌ی سرورانی را که در تشکیل این برنامه عالی زحمت کشیده‌اند، می‌بوسم و امیدوارم خدمات و تلاش‌های همگان، موجب مسرّت قلب ولیّ دوران حضرت صاحب الزّمان مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء گردد.

والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

۸ شعبان المعظّم ۱۴۳۷

لطف الله صافی»

کد خبر: 139531305176
1395/3/1

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن