صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله جوادی آملی: تمام اختلاف بین موحد و ملحد این است که ما ابراهیمی فکر می‌کنیم
بازدید این صفحه: 3957          تاریخ انتشار: 1395/2/28 ساعت: 09:02:33
حضرت آیت الله جوادی آملی: تمام اختلاف بین موحد و ملحد این است که ما ابراهیمی فکر می‌کنیم

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: تمام اختلاف بین موحد و ملحد این است که ما ابراهیمی فکر می‌کنیم، ولی آنها اینگونه نمی اندیشند! آنها انسان را تا گور و مرگ خلاصه می‌کنند و ما می‌گویم مرگ اول راه است.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در پیام تصویری به همایش علمی پژوهشی علوم انسانی قرآن‌بنیان با بیان اینکه دانشگاه، زمانی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد، اظهار داشت: « اساس دانشگاه را دانش تشکیل می دهد در نتیجه دانشگاه، زمانی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد و ما علم دینی داشته باشیم، اما اینکه علم دینی در عالم وجود دارد را چه کسی باید جواب بدهد؟ مساله هستی شناسانه را باید از علمی که موضوع آن هستی شناسی است سوال کرد و در میان همه علوم، فلسفه تنها علمی است که توان پاسخ به این سوال را دارد که آیا علم دینی داریم یا نه؟! چرا که فلسفه از هست و نیست صحبت می کند و سایر علوم از باید و نباید.

او ادامه داد: اگر فلسفه کج راهه نرفت و الحادی نشد و به سوی الهی شدن پیش رفت و خدا و وحی و دین را ثابت کرد اول خود را الهی و زنده کرده است و ثانیا به همه علوم دیگر رنگ الهی و دینی خواهد زد. فهم این مطلب دو برکت دارد، فلسفه را زنده می‌کند و فلسفه الهی می‌شود و دیگر اینکه همه علوم را دینی می‌کند.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: هر علمی موضوعی دارد؛ اگر موضوع علمی فعل انسان باشد این علم می تواند دینی یا غیر دینی باشد اما اگر موضوع علمی، فعل خدا باشد آن علم قطعا دینی خواهد بود. لذا اگر کسی در دانشگاه درباره زمین، جرم، نور و غیره که فعل خداست بحث کرد بحث او دینی خواهد بود. در این نگرش همانطور که حوزه های علمیه متولی تفسیر قول خداست، دانشگاه نیز متولی تفسیر فعل خدا خواهد بود و به همین ترتیب ما اساسا علم غیر دینی نخواهیم داشت. حال که فلسفه فتوا داد که علم دینی داریم عقل و نقل دو چراغ هستند که ما را به آن مفهوم می‌رسانند و عقل چراغی است که گاهی به دست حکیم و گاهی به دست فقیه است.

او با تذکر این نکته که «عقل در مقابل شرع نیست بلکه عقل در مقابل نقل است»، بیان کرد: راه و صراط را تنها خداوند وضع می کند و عقل و نقل به عنوان دو چراغ و سراج تنها می توانند مسیر شرع را روشن و کشف کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پیام گفت: قرآن بر خلاف علوم بشری  انسان را حیوان ناطق معرفی  نمی کند بلکه قرآن، انسان را حی متاله می داند، از دیدگاه قرآن، انسان بیش از داشتن نقاط مشترک با حیوان با فرشتگان نقاط مشترک دارد، قرآن که بنیان علوم انسانی را دارد ثابت می‌کند انسان موجود ابدی است،  اگر در جامعه این فرهنگ رواج یابد که انسان با فرشتگان وجه اشتراک فراوان دارد و موجودی است ابدی که مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد لذا باید ره توشه ابدی تهیه کند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او بیان داشت: علوم انسانی زمانی می تواند قرآن محور باشد که انسان را حی متاله بدانیم و قرآن را منبع اصلی استخراج مبانی و مواد علمی در نظر بگیریم.

آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی پیام خود به ظرفیت بالای علمی علوم انسانی اسلامی از حیث منبع اشاره کرد و اظهار داشت: علوم غربی فاقد منبع الهی است اما این منابع در اختیار ما هست تا بتوانیم از این منابع وحیانی، مبانی و مواد علمی مورد نیاز خود را تامین کنیم. در بخش مبانی علوم انسانی کلید به دست عدل است یعنی همه مبانی باید عدل‌مدار و عادلانه باشد. عدل یعنی هر چیزی را سر جای خود بگذاریم. ما می‌گویم که جای اشیاء و اشخاص را اشیاء آفرین و اشخاص‌آفرین باید بیان کند، اما آنها می‌گویند که خود ما جای اشیاء و اشخاص را تعیین می‌کنیم! تمام اختلاف بین موحد و ملحد این است که ما ابراهیمی فکر می‌کنیم، ولی آنها اینگونه نمی اندیشند! آنها انسان را تا گور و مرگ خلاصه می‌کنند و ما می‌گویم مرگ اول راه است.

کد خبر: 1395228305170
1395/2/28

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن