صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | گزارش کامل از دیدارهای فرمانده جدید ناجا با علما و مراجع تقلید در قم/ تاکید مراجع عظام تقلید بر برخورد نیروی انتظامی با پدیده بدحجابی
بازدید این صفحه: 3096          تاریخ انتشار: 1394/3/23 ساعت: 09:43:50
گزارش کامل از دیدارهای فرمانده جدید ناجا با علما و مراجع تقلید در قم/ تاکید مراجع عظام تقلید بر برخورد نیروی انتظامی با پدیده بدحجابی

برخی مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم در دیدارهای جداگانه با فرمانده جدید ناجا ضمن بیان این مساله که بی حجابی و بدحجابی زیبنده جامعه اسلامی نیست بر برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی تاکید کردند.

موضوع: دیدار

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل  از شفقنا؛

دفتر حضرات آیات عظام صافی، سبحانی، مکارم، نوری و سبحانی امروز میزبان سردار اشتری فرمانده جدید نیروی انتظامی بود که عمده محورهای سخنان مراجع عظام و علمای اعلام پیرامون جدی گرفتن حجاب در جامعه اسلامی و برخورد با هنجارشکنان در این زمینه بود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: صحنه های خلاف ارزشهای اسلامی نباید در مملکت مشاهده شود

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار فرمانده جدید نیروی انتظامی کشور ضمن تقدير و تشكّر از سردار اشتری و هيئت همراه، اظهار داشت: خدمت در نيروي انتظامي كه شغل بسيار شريفي است، عبادت مي‌باشد و بايد نيروهاي انتظامي و نظامي خود را سربازان حضرت امام زمان (عج) بدانند و در مسير رضايت ايشان حركت كنند.

او در قسمتي از توصيه‌هاي مهمّ خود به نيروي انتظامي افزود: نيروي انتظامي از ابتدا حافظ ارزش هاي انقلاب اسلامي بوده و بايد باشد. اين نيرو، با تقديم شهداي بزرگواري، دِين خود را نسبت به اسلام ادا نموده است. آن‌طور كه حقير از اول تا امروز ديده‌ام، نيروي انتظامي هميشه در خطّ صحيح اسلام و اصول مقدّس انقلاب بوده است و اگر نواقصي وجود دارد، بايد هرچه زودتر برطرف شود.

این مرجع تقلید دربخش ديگري از سخنان خود، با ابراز تأسّف شديد از مشاهده برخي صحنه‌هاي خلاف شرع در جامعه بيان داشت: نبايد در مملكت، صحنه‌هايي را ببينيم كه خلاف ارزش‌هاي اسلامي و اصول اوليه انقلاب باشد. جلوگيري از مفاسد و صحنه‌هاي ضدّ اسلام و خلاف شرع مانند كنسرت‌ها، وظيفه نيروي انتظامي و سازمان‌هاي ديگر نظام اسلامي است.

او ادامه داد: اين‌جانب همان‌طوري‌كه از حضور مستمرّ نيروي انتظامي و نيروهاي ديگر انقلاب براي حفظ ارزش‌هاي اسلام خرسند و خوشحال هستم، براي حضور بعضي از ارگان‌ها كه از ارزش هاي انقلاب فاصله گرفته و صحنه‌هاي خلاف شرع را ترويج مي‌كنند، نگران هستم.

آیت الله صافی در پايان اين ديدار، نهادهاي مختلف را به همكاري با نيروي انتظامي فراخواند و بيان کرد: بايد قدردان و شاكر امنيّتي كه امروز در مملكت بحمدالله تعالي وجود دارد بوده و خداي بزرگ را بر اين نعمت بزرگ سپاسگزار باشيم. كار شما براي آسايش و امنيّت مردم عبادت است و همه ارگان‌ها هم بايد براي ايجاد و حفظ امنيت با شما همكاري كنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: وحدت از عناصر کلیدی تقویت امنیت در جامعه است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: آنچه حرف نخست را در جامعه می زند امنیت است و قرآن کریم هم ناظر به همین موضوع روایات فراوانی دارد.

او افزود: امینت است که موجب ظهور و بروز و تقویت فعالیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می شود و به همین دلیل نیروی انتظامی که مسئول حفظ امنیت در جامعه است وظیفه ای بس سترگ بر عهده دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کار نیروی انتظامی در سراسر کشور بسیار خطیر و مهم است گفت: تاکنون کارنامه خوبی از ناجا شاهد بوده ام و می بینیم که نیروی انتظامی با موفقیت و قدرت نسبت به وظایف خود اهتمام داشته و البته باید همینگونه هم باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه حفظ امنیت فیزیکی و اخلاقی از جمله وظایف نیروی انتظامی است و ناجا باید در هر دو این ابعاد تلاش کند چه اینکه برخی دیگر از دستگاه ها هم هستند که دارای وظایف چندگانه می باشند و از آن جمله می توان به شهرداری ها اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه نیروهای انتظامی در برخوردهای خود باید ادبیات شایسته ‌ای را بکار گیرند عنوان داشت: برخورد خوب و مناسب و همراه با قاطعیت از سوی پلیس امری اساسی و مهم محسوب می شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برگزاری دوره ‌های بصیرت در نیروی انتظامی اقدام شایسته است است خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره ‌ها باید با جدیت دنبال شود و همچنین از تشریفات و مسائل غیر مهم هم پرهیز گردد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب فرمانده جدید نیروی انتظامی دارای نکات برجسته و مهمی است گفت: در این حکم همه مسائلی که باید انجام شود مد نظر قرار گرفته که شما نیز برای اجرای آن باید برنامه داشته باشید که تشکیل کارگروه نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

او عنوان کرد: وحدت اقشار مختلف یکی از مهمترین و کلیدی ترین عناصر تقویت امنیت در جامعه به ویژه در شرایط کنونی است بنابراین برخی از دولتی ‌ها به گونه ‌ای سخن بگویند که در تضاد با برنامه ‌های ناجا باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به طرح مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ ها گفت: اگر زنان وارد ورزشگاه نشوند چه اتفاقی می افتد که یک عده این قدر اصرار دارند؟

این مرجع تقلید با تاکید بر پرهیز از بیان مسائل غیر ضروری در جامعه عنوان داشت: لازم است این مسأله را قبول کنیم که نیروی انتظامی هم وظیفه حفظ امنیت ظاهری و هم حفظ امنیت اخلاقی را بر عهده‌ دارد.

او درباره مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 نیز خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که غربی ‌ها مثل کودکان هر روز دنبال بهانه ‌های جدیدی را مطرح می کنند نباید در داخل موجب اختلاف شویم.

آیت الله مکارم شیرازی در خاتمه با بیان اینکه اقدامات نیروی انتظامی در سطح جامعه، ذخیره ای برای آخرت پرسنل این نهاد است گفت: کار شما عبادت است و ما نیز دعا می ‌کنیم بتوانید در انجام وظایف  خود به توفیقات بیشتری دست یابید.

 

حضرت آیت الله سبحانی: برخی به دنبال از بین بردن قبح بد حجابی در اطراف حرم حضرت معصومه هستند

حضرت آیت الله العظمی سبحانی نیز در دیدار فرمانده جدید ناجا با اشاره به روایت «نعمتان مجهولتان الصحه و الامان» اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در این حدیث می فرمایند دو نعمت در زندگی انسان ‌ها وجود دارد که مردم ارزش آن را در نمی یابند؛ در واقع اینجا منظور آن است که تنها در صورتی انسان این دو نعمت را از دست بدهد قدرش را می داند و آن دو نعمت صحت و سلامتی و امنیت هستند.

او افزود: حقیقت آن است که تا امنیت در جامعه حکمفرماست هیچ کس قدرش را نمی داند ولی به محض شروع ناامنی، همه به فکر امنیت افتاده و قدردانش می شوند و در می یابند که چه نعمت بزرگی داشته اند و حال از آن محروم شده اند.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه ایمان دارای آثار فراوانی است که یکی از آنها امنیت اجتماعی است گفت: افراد با ایمان اعمال و آثار خود را دارای بازتاب اخروی می ‌دانند و بر همین اساس گرایش به اعمال خلاف هنجارهای اجتماعی در میان آنها کمتر است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این امر عامل داخلی مهمی در تأمین امنیت به شمار می رود به همین دلیل انبیاء آموزنده آن به بشریت بوده ‌اند.

او با اشاره به اینکه نیروی انتظامی به عنوان عامل خارجی تأمین امنیت مطرح است خاطرنشان کرد: عوامل داخلی هرچند اکثریت مردم دیندار بوده و عامل داخلی به نحو کامل در جامعه حکمفرما باشد به تنهایی نمی ‌توانند مشکلات جامعه را برطرف کنند.

آیت الله سبحانی گفت: در واقع باید گفت نیروی انتظامی مکمل موقعیت انبیای الهی است زیرا پیامبران به اندازه خود در جوامع کار کرده ‌اند و اثرات خود را گذاشته‌ اند و این وظیفه پلیس در جامعه دینی است که امنیت را به نحو تمام و کمال در جامعه برقرار سازد.

این مرجع تقلید قانون را عامل تعیین کننده و مشخص کننده دایره مسئولیت ها دانست و تصریح کرد: چنانچه مزاحمتی در کار نباشد بهتر است تا نیروی انتظامی فراتر از وظیفه خود عمل کند.

او با بیان اینکه پرداختن به مسأله حجاب مهم ‌تر از پرداختن به رباخواری است عنوان داشت: دلیل این امر آن است که حجاب نماد جمهوری اسلامی است و امروزه، بد حجابان به نظام دهن کجی می ‌کنند.

آیت الله سبحانی افزود: رباخواران کاری به نظام ندارند و برای کسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌ خورند اما این افراد بد حجاب هستند که عملشان بدتر از رباخواران است.

او ادامه داد: توجه به حجاب در نظام جمهوری اسلامی جزو آرمان ‌های بنیان گذار کبیر انقلاب بود و ایشان نسبت به این مساله تاکید فراوانی داشتند و امروز هم نیروی انتظامی باید بحث حجاب را مورد توجه جدی قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی معاندان و بدخواهان نقشه هایی برای ترویج بد حجابی در قم دارند گفت: دیده می شود افرادی با پوشش های بد و نا مناسب به قم اعزام می شوند تا اطرف حرم مطهر و با تردد خود، قبح این کار را از بین ببرند.

او با بیان اینکه واضح است٬ افرادی که به دنبال از بین بردن قبح بد حجابی در اطراف حرم حضرت معصومه (س) هستند جزو کسانی به شمار می روند که از سوی خارجی ها حمایت می شوند عنوان داشت: چنانچه نیروی انتظامی چند بار با این افراد برخورد جدی داشته باشد این مسأله در شهر مقدس قم تکرار نخواهد شد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی: گسترش بدحجابی و بی حجابی در جامعه دینی پذیرفته نیست

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نیز در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس دارای وظایف و کارکردهای مختلفی است که یکی از مهمترین آنها تامین امنیت است اظهار داشت: در این زمینه تاکنون عملکرد خوبی را از سوی نیروی انتظامی شاهد بوده ایم.

او افزود: فعالیت های موثر و مستمر نیروی انتظامی در دوره های مختلف قابل تحسین است؛ بدانید که فعالیت های شما نوعی عبادت محسوب می شود زیرا تلاشی که در راستای تامین امنیت جامعه دینی می کنید این ارزش را دارد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه عدم وجود امنیت در برخی از کشورهای منطقه یکی از مشکلات این مناطق محسوب می شود گفت: در عین حال می بینیم که به واسطه فعالیت نیروی انتظامی تا امروز ایران از نعمت امنیت برخوردار است.

این مرجع تقلید ادامه داد: پس از فتنه 88 به 20 استان سفرهایی داشتم و در هر یک از این سفرها نیز دیدارهای مختلفی با اقشار گوناگون برگزار کردم که از آن جمله می توان به نخبگان، مسئولان، دانشگاهیان و عموم مردم اشاره کرد؛ برخورد چهره به چهره با مردم می تواند تاثیر زیادی در تاثیرگذاری سخنان داشته باشد و نیروی انتظامی هم باید به این ظرفیت مهم توجه کند.

او با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر و توجه به ارزش ‌ها جزو اصول راهبردی جامعه دینی محسوب می شوند عنوان داشت: در این بین حجاب در میان مردم یکی از ارزش ‌هایی است که مردم باید آن را رعایت کنند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه عفاف و حجاب به یک معنا نبوده و تفاوت هایی با یکدیگر دارند گفت: این امکان وجود دارد که برخی عفیف باشند اما در ظاهر حجاب را رعایت نکنند یا عکس این موضوع هم صدق می کند بنابراین نمی توان سریع قضاوت کرد و گفت هر فردی که بد حجاب است، عفاف هم ندارد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: گسترش بدحجابی و بی حجابی در جامعه دینی پذیرفته نیست و باید از این امر جلوگیری کرد.

او با تاکید بر اینکه پرسنل مراکزی که با دولت در ارتباط هستند باید حجاب را رعایت کنند افزود: آغاز حفظ حجاب از دولت سبب می ‌شود مردم نیز به رعایت حجاب اسلامی رو بیاورند و به تدریج فرهنگ حجاب در جامعه نهادینه شود.

آیت الله نوری همدانی عنوان داشت: در صدا و سیما نباید فیلم ‌هایی که چهره واضحی از سر و صورت زنان را نشان می‌ دهد پخش شود، زیرا تماشای این فیلم ‌ها ممکن است برای زنان اثرات مخربی داشته باشند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم امنیت مرزها و داخل کشور پرداخت و افزود: این مهم بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده و الحمدلله فعالیت ‌های نیروی انتظامی بسیار گسترده است که امیدواریم در این مسیر کارکنان موفق تر از گذشته عمل کنید.

او در پایان گفت: بدانید که فعالیت های شما نوعی عبادت است و به دست شما، امنیت و آرامش در کشور پایدار شده است.

 

کد خبر: 1394323303605
1394/3/23

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن