صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | مسئولان دانشگاه آزاد به حساسیت‌های جامعه توجه کنند
بازدید این صفحه: 2916          تاریخ انتشار: 1393/9/9 ساعت: 23:52:15
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
مسئولان دانشگاه آزاد به حساسیت‌های جامعه توجه کنند

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید حساسیت جامعه را در مورد دانشگاه آزاد اسلامی درک کنند و به آن توجه کنند، دشمنان خارجی روی دانشگاه‌ها متمرکز شده‌اند و در حال سم ریختن هستند و باید نظارت به شکلی باشد که جلوی این‌ها گرفته شود

موضوع: دیدار

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له؛

 

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند: دانشگاه از دو جهت اهمیت دارد و زیر نظر است، نخست این که مدیران جامعه اکثراً از دانشگاه هستند و از این رو دانشگاه اهمیت زیادی دارد چون مدیر باید از نظر علمی و دینی و تعهد اخلاقی و اسلامی درست پرورش یابد.

ایشان افزودند: جهت دوم تأثیر دانشگاه این است که دشمنان قصد تاثیرگذاری در جامعه از طریق دانشگاه را دارند و غیر از خدماتی که دانشگاه به جامعه می‌دهد، ممکن است در صورت غفلت آسیب‌های دشمن از طریق دانشگاه به کل جامعه سرایت کند.

معظّم له تصریح کردند: علما روی دانشگاه حساس هستند و دلسوزی می کنند و به آن اهمیت می‌دهند. اگر چند مرتبه وزیر علوم به مجلس آورده شد و مجلسیان آن را قبول نکردند، این را نباید حمل بر خط و خطوط کرد بلکه باید به این نکته توجه کرد که مجلس نسبت به دانشگاه حساس است و اهمیت می دهد و خوشبختانه عاقبت به خیر شد.

ایشان تأکید کردند: دانشگاه آزاد بیش از دانشگاه‌های دیگر به دلایل سیاسی و اجتماعی و دلایل دیگر زیر ذره بین است،مسائلی که در دانشگاه آزاد وارد می‌شود با مسائل دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است، به ویژه که هم دانشگاه است، هم آزاد است و هم اسلامی.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حساسیت جامعه روی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید حساسیت جامعه را در مورد دانشگاه آزاد اسلامی درک کنند و به آن توجه کنند.

معظّم له با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید علم افزودند: اگرچه اساتید محترم و دانشجویان عزیز باید در مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر کنند اما نباید سیاست زده شوند و کار اصلی خود یعنی تولید علم را انجام دهند. دانشگاه‌ها باید فوق جناح‌ها فکر کنند و در مسائل سیاسی، مصلحت کل جامعه را در نظر بگیرند.

معظّم له تأکید کردند: نسبت به مسائل اخلاقی حساسیت زیادی روی دانشگاه آزاد است. از برخی شهرستان‌ها پیش ما آمدند و گفتند از وقتی دانشگاه آزاد در شهرستان ما ایجاد شده است، مشکلاتی پدید آمده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل اخلاقی در دانشگاه آزاد خاطرنشان کردند: باید بازرسی مستقل از نظر حضور و غیاب، اساتید، مسائل اخلاقی و دینی و اسلامی و دیگر مسائل در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد صورت گیرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: دشمنان خارجی روی دانشگاه‌ها متمرکز شده‌اند و در حال سم ریختن هستند و باید نظارت به شکلی باشد که جلوی این‌ها گرفته شود و اگر یک نفر فارغ التحصیل متعهد باشد، در جامعه مثمر ثمرات زیادی می‌شود.

معظّم له با اشاره به مثالی از یک پزشک متعهد تصریح کردند: پزشکی نقل می‌کرد که بیماری به من مراجعه کرد و حتی پول ویزیت نداشت و مبتلا به دیفتیری بود و من پول دارو را هم به وی دادم زیرا گفتم خدا که می‌داند که جان او در خطر است و اگر من به او کمک نکنم روز قیامت چه جواب بگویم.

ایشان تأکید کردند: در هر مکانی، افراد متعهد مملکت را آباد می‌کنند و افراد غیر متعهد برعکس عمل می‌کنند از این رو باید افراد متعهد را تربیت کرد تا مملکت را بسازند

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: برخی از خانواده‌های فقیر هستند و علی رغم رتبه‌های بالایی دارند که پول ادامه تحصیل ندارند و گاهی به ما نیز مراجعه می‌کنند. استعدادهای فوق العاده، از ذخایر نفت و طلا بالاتر هستند و باید به این استعدادها و کل خانواده‌های محروم کمک کرد.

معظم له افزودند: در کمک کردن به خانواده‌های محروم نباید حساب و دخل و خرج را کرد بلکه وقتی به جای برسند، اعلام می‌کنند که فلان کشف علمی از دانشگاه آزاد اسلامی برآمده است و این خود ارزش زیادی دارد.

ایشان با اشاره به سابقه ایران و اسلام در تأسیس دانشگاه تصریح کردند: دانشگاه در دورانی که اروپا در قرون تاریک وسطی به سر می‌برد، در ایران و جهان اسلام توسط ابو علی سیناها و دیگران تأسیس شد و آن‌ها این را از ما اقتباس کردند، اما اخیراً دانشگاه از غرب به کشور ما آمد و صبغه غربی پیدا کرده است و علومی که از غرب منتقل می‌شود، در بستر دانشگاه به ایران منتقل می‌شود.

معظّم له تاکید کردند: غربی‌ها فرهنگ انحرافی خود را از طریق علوم غربی به ما صادر می‌کنند و نمونه آن را در ترجمه یک کتاب جامعه شناسی و تحریف بحث مذهب برای دانشگاهیان نقل کرده‌ام. اگر چه علم گمشده انسان مؤمن است و باید هر جا هست، آن را به دست آورد، اما گاهی فرهنگ انحرافی خود را در کتب علمی ما جاسازی می کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: باید مترجمین در این جا دقت کنند و وسواس به خرج دهند. کتابی از نویسنده ای آمریکایی به نام دیل کارنگی در مورد مشکلات روحی بود که ما این کتاب را که عموماً کتاب خوبی بود، مسلمان کردیم یعنی مثال‌های آن‌ها را اصلاح کردیم و اکنون از دفتر ما به نام راه غلبه بر نگرانی‌ها منتشر می‌شود و متقاضیان زیادی دارد.

ایشان افزودند: نباید تنها به ترجمه قناعت کنیم بلکه باید تولید علم در صدر توجه قرار گیرد. بحمدالله استعدادهای خوبی در این مملکت ما وجود دارد و باید به آن‌ها توجه شود.

معظّم له تصریح کردند: مراسم مذهبی که در دانشگاه‌ها و در اعیاد و سوگواری و مراسم اعتکاف و مانند آن برگزار می‌شود، دانشگاه را بیمه می‌کند. باید یک برنامه ریزی در این قسمت صورت گیرد تا جوانان عملاً با مسائل اسلامی آشنا شوند.

ایشان در پایان بیانات خود افزودند: توصیه دیگر ما بومی گزینی است و دختران به شهرهای نزدیک یا شهر خودشان منتقل شوند تا سبب رفع نگرانی خانواده‌ها ‌شود.

کد خبر: 139399302156
1393/9/9

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن