صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | دستورالعمل های 10 گانه حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حوزه های علمیه
بازدید این صفحه: 3648          تاریخ انتشار: 1393/6/16 ساعت: 08:55:29
دستورالعمل های 10 گانه حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حوزه های علمیه

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: 10 وظیفه کلی برای حوزه های علمیه در شرایط کنونی متصور هستیم که شامل ابعاد گوناگون حفظ و تقویت اسلام و نظام اسلامی می شود.

موضوع: حوزه

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا؛ این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد اظهار کرد: علم و دانش در اسلام اهمیت فراوانی دارد؛ پایه آفرینش حضرت آدم(ع) بر دانش بوده است و این امر دیدگاه قرآن و اسلام را به علم و دانش نشان می دهد.

او افزود: قرآن کریم می فرماید خداوند علم اسماء را به آدم آموخت و او چون این علم را داشت مسجود فرشتگان قرار گرفت یعنی برتر از فرشتگان آسمان، مقام آدم و انسان است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: علم اسماء در حقیقت علم آفرینش بوده است و بنابراین آدم عالم به اسرار جهان هستی شد و مقامی والا یافت.آیات مربوط به علم و دانش در زمانی نازل شدند که عرب جاهلی به علم اهمیتی نمی‌ داد.

او با بیان اینکه از همه بخشنده تر خداست و هستی ما از اوست گفت: مقام علم و دانش در نزد پروردگار عالم بسیار والاست.گفته شده اگر در زمان غیبت، دانشمندان و عالمانی نباشند که از دین خدا دفاع کنند و بندگان خداوند را از دام های شیطان نرهانند، همه از دین خدا خارج و مرتد می شوند.

در نظام جمهوری اسلامی، تقویت اسلامی بودن و جمهوری بودن بر عهده همگان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های عالم در روایات اسلامی گفت: عالمان حقیقی آن دسته از دانشمندانی هستند که عملشان، سخنانشان را تصدیق کند؛ حوزه های علمیه در این عصر و زمان وظایف سنگینی دارند؛ به طور کلی حمایت از مسائل فرهنگی جامعه اسلامی یکی از این موارد است که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند یکی از ارکان و پایه های نظام اسلامی، مسائل فرهنگی هستند که البته این مسائل در حال کمرنگ شدن هستند و نهادها یکی پس از دیگری مسائل فرهنگی را از خود دور می کنند.

او خاطرنشان کرد: یکی از حراست های دانشگاه ها اعلامیه داده بود که مسائل فرهنگی بر عهده ماست در حالیکه این امر صحیح نیست؛ در نظام جمهوری اسلامی، تقویت اسلامی بودن و جمهوری بودن بر عهده همگان است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تمام نهادها در مقابل مسائل فرهنگی بدون استثناء مسئولیت دارند گفت: وقتی این احساس مسئولیت کمرنگ شود، حوزه های علمیه مسئولیت سنگین تری خواهند یافت تا مانع از تزلزل مبانی دینی شوند و دین، قرآن، مکتب اهل بیت(ع) و نظام اسلامی حفظ شود.

ضرورت پرورش و تربیت مفسران قرآن در حوزه های علمیه

این مرجع تقلید به مصادیق مسائل فرهنگی در جامعه اشاره کرد و افزود: پرداختن به فقه سنتی که پایه مرجعیت، اقتصاد، سیاست و همه مسائل زندگی است یکی از وظایف حوزه های علمیه است؛ پاسخگویی به مسائل مستحدثه هم به دلیل تغییر موضوعات در عصر و زمان ما ضروری است و حوزه های علمیه باید به آن توجه داشته باشند.

او با بیان اینکه رفع شبهات سومین وظیفه حوزه های علمیه است گفت: طلاب و روحانیون باید به شبهات روز آگاه باشند و به آنها پاسخ دهند، لازم است گروهی از طلاب به زبان آموزی بپردازند و چه خوب است آموزش مکالمه زبان عربی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود.

آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت پرورش و تربیت مفسران قرآن در حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: قرآن علم بی پایان است و باید مسائل روز را از آن استخراج کرد و تنها به تلاوت، حفظ و تجوید آن نپرداخت.

برخی مظاهر باطل در شهرستان ها فعال شده اند

استاد حوزه علمیه قم خواستار پرورش پژوهشگران و خطبای شایسته در حوزه های علمیه شد و گفت: این افراد می توانند اسلام را در ابعاد مختلف حفظ کنند؛ استفاده از همه ابزارهای نوین برای فرستادن پیام دین به همه نقاط جهان هم ضروری است.

او با بیان اینکه سایت های اینترنتی یکی از ابزارهای روز به منظور گسترش دین اسلام و پاسخگویی به شبهات محسوب می شوند گفت: لازم است مبلغان دینی و روحانیون به شهرستان ها هم مسافرت کنند و در آنجا ساکن شوند زیرا برخی مظاهر باطل در شهرستان ها فعال شده اند و اگر حوزه های علمیه و عالمان آن مناطق تقویت شوند رخنه از سوی دشمنان ممکن نخواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی خواستار تربیت اساتید لایق و شایسته برای همه شهرها و حوزه های استانی شد و عنوان کرد: قضات لایق هم مورد نیاز کشور است زیرا مشکلات مختلفی در این زمینه و این روزها به وجود آمده و یکی از طرق حل این معضل، تربیت قضات با ایمان و لایق است.

 

کد خبر: 1393616301607
1393/6/16

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن