صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله فیاض تجلیل از وحدت اسلامی است
بازدید این صفحه: 3585          تاریخ انتشار: 1393/5/23 ساعت: 03:29:30
حجت الاسلام والمسلمین عظیمی:
تجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله فیاض تجلیل از وحدت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی، دبیر کنگره بزرگداشت مقام علمی حضرت آیت الله العظمی فیاض در گفت وگو با خبرنگار شفقنا، در ارتباط با اهمیت معرفی شخصیت علمی حضرت آیت الله العظمی فیاض بیان کرد :

موضوع: حوزه

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛ حجت الاسلام والمسلمین عظیمی، دبیر کنگره بزرگداشت مقام علمی حضرت آیت الله العظمی فیاض در گفت وگو با خبرنگار شفقنا، در ارتباط با اهمیت معرفی شخصیت علمی حضرت آیت الله العظمی فیاض بیان کرد :

در ابتدا برای اهمیت موضوع حدیثی از معصوم (ع) وجود دارد که «تجهزوا بلعلم والادب» فرموده که مجهز کنید خود را به علم و ادب. «فاینهو یکرم و ان لم ینتصب» علم در پیشگاه خدا و انسان و دین خدا جایگاه و ارزش دارد.  و این لم ینتصب اگرچه این عالم منتسب به قومی و کشوری نباشد. «و یکرم و فان کان فقیرا» عالم مورد کرامت است و گرامی است پیش خدا اگرچه فقیر باشد. « و یکرم فان کان حدیثا» و این عالم در دین خدا و در نظام خلقت خدا جایگاه بس والایی دارد اگرچه این عالم حدیث باشد یعنی جوان باشد. پس علم و دانش، تخصص در همه رشته های زندگی بشریت مخصوصا نظام دینی، مذهبی و معنوی بشریت جایگاه مخصوصی را دارد اگر چه این عالم منسوب به قومی و نژادی و کشوری و قدرتی نباشد همچنین ولو فقیر و نادار و مستضعف مادی و جوان باشد.

در اواخر سال 1391 جمعی از علما و طلاب قم و مشهد و سرانجام نجف اشرف تصمیم گرفتند که از مقام علمی این فقه عالی قدر در افغانستان تجلیل به عمل آورند به دلیل اینکه مقام علمی حضرت آیت الله العظمی فیاض در حوره های علمیه نجف اشرف و ایران و افغانستان اگر نگوییم بی نظیر است کم نظیر می باشد. تقریبا در 65 سال اقامت در نجف اشرف و در محظر مرجع عظیم الاقدر مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی تلمذ کردند و به مقام والایی از علم در فقه و اصول رسیدند که همه بزرگان در حوزات علمیه ایران و عراق به علم و دانش آقای فیاض قناعت دارد و آثار ایشان را در حلاقات دروس خارج فقه و اصول مورد استفاده قرار می دهند.

با این وجود ایشان با این جایگاه در بین عوام و تودهای مردم و حتی برخی از طلاب شناخته شده نیست و فقط خواص و مراجع تقلید ایشان را می شناسند. بنابراین برآن شدیم در زادگاه وی افغانستان که مردم نیازمند دانش های ابتکاری وی در استنباط و اجتهاد هستند همانند مسائل مربوط به زنان، بانک و بانکداری اسلامی و مسائل طبی از فتوای منحصر به فرد وی استفاده نمایند و با تجلیل از ایشان معرفی و ترویج شود و جایگاه علمی وی تبین گردد.

این کنگره در تاریخ 23 اسد در خیمه لوی جرگه برگزار خواهد شد. و دلیل برگزاری این تجلیل در افغانستان این است که اسلام و مرجعیت مال همه امت اسلام است اما هر شخصیتی مال کشوری است و هر کشور تشخصات خود را دارد. مثلا امام خمینی با آن دیدگاه بلند وقتی مبارزه  با طاغوت را مطرح کرد بستر تطبیق اهداف وی در کشور ایران بود. بنابراین فقط خداوند باری تعالی است که تشخصات ندارد و غیر از خدا همه داری تشخص می باشد.

با توجه به عظمت شخصیت حضرت آیت الله فیاض برآن شدیم که بهترین جای ممکن در افغانستان که در خور تجلیل از ایشان را داشته باشد یعنی خیمه لوی جرگه که در آن تصمیمات کلان 32 میلیون نفوس افغانستان گرفته می شود را درنظر گرفتیم.

این کنگره برآن است که بری از هرگونه اختلافات قومی نژادی و حتی مذهبی، فقط برای تجلیل از یک عالم اسلامی که منادی وحدت اسلامی است تجلیل کنیم. همچنان که نظریات ایشان برای همه امت اسلامی است نه مخصوص شیعه.

این کنگره به همت تمام اقشار افغانستان اعم از علما، رهبران سیاسی  و تاجران و حاجی صاحبان کشور تدویر شده است. مثلا هزینه کاری دفتر کنگره را حاجی نبی خلیلی و هزینه چاپ و نشر کتاب های ایشان را استاد محقق و ترجمه این آثار را استاد سرور دانش و محمد جواد برهانی و مابقی هزینه ها را به همت مومنین برآورده شد و همین حمایتها این کنگره را به پیش برده و حتی کوچکترین عنادی از سوی هیچ نهادی الحمدالله در این ارتباط وجود نداشته و همه مشوق برگزاری آن بودند.

مثلا حضرت آیت الله محسنی در این ارتباط فرمودند که حضرت آیت الله فیاض با فقر و کمبود مادی اما با اراده قوی به این جایگاه رسیدند و دوست من هستند و باقی خواهند ماند و به وجود ایشان افتخار می کنم  و تجلیل از ایشان باید به نحو شایسته ای انجام شود.

بنابراین تجلیل از ایشان یکی از تنها نمونه هایی مورد توافق همه  جناح های سیاسی و مذهبی و فرهنگی کشور است. و این معلول شخصیت حضرت آیت الله فیاض که مورد قبول همه سلیقه ها و شخصیتها و فضلای افغانستان است می باشد.

در این راستا شخص رئیس جمهور در طی ملاقاتی که با ایشان داشتیم بسیار ابراز علاقه کردند و حتی مکان برگزاری کنگره خیمه لوی جرگه را با تمام امکانات در اختیار ما قرار دادند و ما این مکان را با شعارهای متنوع و جدید که از آثار حضرت آیت الله استخراج شده مذین نمودیم که توسط برادر بزرگوار و دانشمندمان حاج آقای حلیمی صورت گرفته است که این شعارها همه با تکیه بر حفظ وحدت امت اسلامی چاپ شده است و برابری و برادری را در کشور اسلامی تاکید می کند.

در پایان باید عرض کنم که در هر جامعه تحرک و حیات آن مستلزم شخصیت ها و بزرگان و دانشمندان آن است. بنابراین فلسفه برگزاری این کنگره تجلیل از بزرگان این کشور می باشد که این موضوع فقط برای حضرت آیت الله فیاض نیست بلکه زیربنا و فرهنگی شود برای برای تجلیل از بزرگان این آب و خاک که نام این کشور را سربلند کردند و وظیفه ماست که مفاخر خود را به مردم خود و دنیا معرفی نماییم و با این کار اعتماد به نفس مردم خود را بالا ببریم و به جامعه امید را هدیه بدهیم.

و در پایان تشکر می کنم از سایت وزین شفقنا افغانستان که در راستای اطلاع رسانی این کنگره ما را یاری می کند.

کد خبر: 1393523301410
1393/5/23

Share

آخرین مطالب
1393/5/19: کنگره بزرگداشت مقام علمی حضرت آیت الله فیاض برگزار می شود
1392/9/5: طلبه باید این گونه باشد: نکاتی مهم از حضرت آیت الله فیاض خطاب به طلاب
1393/7/21: غدیر خم در منابع شیعه و اهل سنت
1392/6/16: درسهای آیت الله فیاض از روز یکشنبه آغاز می شود
1392/4/15:  توصیه های مهم حضرت آیت الله فیاض به طلاب: / دروغ نگویید،سریع ادعای اجتهاد نکنید،استقلال حوزه را حفظ کنید و...
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن