بازدید این صفحه: 4966 تاریخ انتشار: 1392/11/30 ساعت: 02:44:32
فتوای چند تن از مراجع عظام تقلید درباره اعدام در ملاء عام
آیا اجرای حدود در ملاء عام از ضروریات اجرای حدود و جزو لاینفک آن است یا می توان حدود را در ملاء خاص نیز اجرا کرد؟
منظور از ملاء عام در شرع مقدس چیست؟...
موضوع: استفتائی
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛
حضرات آیات صانعی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و شبیری زنجانی به پرسش در مورد اعدام در ملاء عام پاسخ دادند.
متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
آیا اجرای حدود در ملاء عام از ضروریات اجرای حدود و جزو لاینفک آن است یا می توان حدود را در ملاء خاص نیز اجرا کرد؟
منظور از ملاء عام در شرع مقدس چیست؟
آیا توصیه یا نهی از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود شده است؟ با توجه به آنکه بعضا ممکن است تماشای برخی صحنه ها نظیر اعدام بر روی روح و روان کودک تاثیر مناسبی نداشته باشد، آیا میتوان از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود ممانعت به عمل آورد؟
بسمه تعالی
به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله ) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.
|
بسمه تعالی
باید اجرای حددرحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود.
|
الف - دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود. ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود.
|
بسمه تعالی
بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند.
|
- وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست.
- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است.
|
حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی
1.اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد
2.ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد.
|
کد خبر: 13921130499
1392/11/30
|