صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | دولت ها باید اقتصاد را به مردم بسپارند و خود بعنوان ناظر عمل نمایند
بازدید این صفحه: 4870          تاریخ انتشار: 1392/7/30 ساعت: 02:00:53
 حضرت آیت الله شیرازی:
دولت ها باید اقتصاد را به مردم بسپارند و خود بعنوان ناظر عمل نمایند

جمعی از مسئولان مرکز فرهنگی المنتظر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از طیف های مختلف اعم از اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان فرهنگی شهر واسط عراق در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و مورد استقبال معظم له قرار گرفتند

موضوع: سخنرانی

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از سایت معظم له، جمعی از مسئولان مرکز فرهنگی المنتظر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از طیف های مختلف اعم از اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان فرهنگی شهر واسط عراق در روز پنج شنبه چهارم ذی الحجة الحرام 1434ق (18/7/1392ش) در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و مورد استقبال معظم له قرار گرفتند.


مرجع عالیقدر در این دیدار ضمن ایراد نکات مهم درباب ولایت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام و برپایی با شکوه دهه فرخنده غدیر در اقصی نقاط جهان فرمودند: عراق سرزمین امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام است و آن حضرت در دوران حکومت ظاهری ـ که حدود پنج سال ادامه داشت ـ از عراق و مشخصاً از شهر کوفه بر جهان اسلام فرمانروایی کردند و این در حالی بود که ایشان عالی ترین حاکم اسلامی بر گستره ی اسلامیِ آن روزگار که اروپا، آفریقا و آسیا را شامل می شد بشمار می رفتند.

مقام منیع فقاهت و مرجعیت افزودند: گستردگی این حکومت در حالی بود که در دوران کوتاه حکومت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام دشمنان فراوان داخلی و خارجی، سه جنگ بزرگ جمل، صفین و نهروان را در سطح گسترده ای بر آن حضرت تحمیل کردند که زمان زیادی از دوران پنج ساله حکومت آن حضرت را در بر گرفته بود.

مرجع عالیقدر افزودند: علی رغم تمام آن مشکلات، به ویژه جنگ هایی که یکی از آن، برای درهم پیچیدن تاریخ (و نه یک حکومت کافی) بود، مولایمان امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام شگفت ترین، با شکوه ترین و زیباترین داستان ها در دو زمینه ی پر اهمیت اقتصاد و سیاست، در تاریخ بر جای گذاشتند که دنیا در گذشته به خود ندیده و به خواب نیز نخواهد دید، چندان که همانند آن را در حال حاضر، حتی در آزاد ترین کشورها نمی توان یافت؛ مطلبی که در منابع تاریخی شیعی و آثار غیر مسلمانان کاملا بدان تصریح شده است.

مرجع عالیقدرسپس به نمونه ای از رفتار شکوهمند حکومتی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در عرصه ی اقتصاد اشاره کرده و فرمودند: یکی از سخنان امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه این است که می فرمایند: «هیهات أن یغلبنی هوای، ویقودنی جشعی إلی تخیِّر الأطعمة، ولعل بالحجاز أو الیمامة من لا طمع له فی القرص ولا عهد له بالشبع؛ دور باد که هوای [نفس] من بر من چیره شود و زیاده خواهی [و لذت جویی] مرا به انتخاب خوارک ها [ی لذیذ و گوارا] بکشاند، در حالی که شاید در حجاز و یمامه (که در آن روزگار اقتصاد چندان خوبی نداشتند) فردی باشد که امید به یافتن گرده ی نانی نداشته و یک وعده غذای سیر نخورده باشد».

این که امام علیه السلام فرمودند: «لعل؛ شاید» به همین معنا نظر داشتند، نه آن که به وجود چنین فردی مطمئن باشند.

مرجع عالیقدر ادامه دادند: امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در طول تاریخ و تا امروز دشمنانی قسم خورده داشته و دارند و آنها به خیال خود به آن حضرت خرده گرفته اند و می گیرند، غافل از آن که این موارد از فضایل آن حضرت است، نه موارد اشکال. به عنوان مثال می گفتند: «فیه دعابة؛ در او شوخ طبعی وجود دارد» یعنی تندخویی و چهره درهم کشیدن در او دیده نمی شد و لذا این فضیلت را بر آن حضرت خرده می گرفتند. همین دشمنان و نکوهش کنندگان نتوانستند بر سخن پیش گفته ی امیرمؤمنان امام علی علیه السلام خرده بگیرند و ـ مثلاً ـ بگویند: نه، چنین نیست، بلکه سکوت کردند، زیرا خوب می دانستند که مردم در حکومت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در رفاه و آسایش روزگار می گذراندند.

مرجع عالیقدر افزودند: به حاکمان امروز، به ویژه سران کشورهای فوق العاده ثروتمند توجه کنید و ببینید احدی از آنان می تواند چنین ادعایی داشته باشد و با اطمینان خاطر از عدم وجود گرسنه ای در گستره ی حکومتی خود سخن بگوید!

مرجع عالیقدر در ادامه به نمونه های دیگری از تعامل سیاسی و حکومتی حضرتش با مردم سخن گفته و فرمودند: آزادی، مهم ترین عنصری است که در چارچوب تعاملِ حکومت با مردم قرار دارد.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی سپس خطاب به میهمانان حاضر فرمودند: عراق معتمدانی را جز شما ندارد، پس در راه تربیت و تهذیب جوانان عراق بر پایه ی اصول و فرهنگ امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام بکوشید و تنها دوستی معیار نباشد و این امر مهم را بدانید که ولایت و سرسپردگی آن حضرت واجب است.

بکوشید تا جوانان عراق، امیرمؤمنان حضرت علی بن ابی طالب علیهماالسلام را بشناسند و دریابند که حضرت چه دانش آسمانی و فرهنگ انسانی و قرآنی را ترویج و گسترش دادند. اگر جوانان عراق به چنین مرتبه ای از شناخت برسند، نه تنها عراق یا منطقه که تمام جهان را اصلاح خواهند کرد. این بخش، مهم ترین مسئولیت و وظیفه ی شماست، پس در نسبت و سطح مسئولیت خود بیندیشید و آنچه از گرفتاری و تنگنا که در این راه به شما می رسد با صبوری تحمل کنید که خدای متعال می فرماید: «وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ» پس صبر کنید و درگذرید تا عراق و جهان را به سوی فردایی روشن پیش برید.

مرجع عالیقدر سپس به پیشرفت برخی کشورها در عرصه ی اقتصاد اشاره کردند و فرمودند: در جنگ دوم جهانی بیشتر کشورها و ملت ها نابود شدند ولی یکی از کشورهای آسیای شرقی و یکی از کشورهای اسلامی که نام آنها را نمی برم بیشترین صدمه را دیدند. به راستی پس از پایان یافتن جنگ، آن کشور آسیای شرقی چه کرد؟

آن کشور [خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته] به بخشی از نامه ی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر ـ نامه 53 ـ که در سال 38 هجری هنگامی که او را به فرمانداری مصر انتخاب کرده نوشتند عمل کرد، بدین معنا که تجارت، به ویژه صادرات و واردات را در دست مردم آزاد گذاشته و دولت فقط به عنوان ناظر عمل کرد تا مبادا در حق مردم اجحاف شود.

در واقع دولت آن کشور تجارت را به مردم سپرد و بدین ترتیب در عرصه ی اقتصاد پیشرفت قابل توجه و چشمگیری به دست آورد.

در مقابل، آن کشور اسلامی به همان حال مانده است، زیرا ـ با کمال تأسف ـ در عمل، حتی به یک کلمه از آن نامه گران بهای امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام عمل نکرده است.

مسأله ی تأسف بار این است که غالب جوانان ـ چه محصل، چه دانشجو، چه از دیگر طبقات ـ این را نشنیده اند و از آن ناآگاهند. بر شماست که در راه ساختن عراق نوین به وسیله ی جوانان بکوشید و بدانید که با برخوردارکردن آنان با فرهنگ امیرمؤمنان علیه السلام می توانید به این هدف برسید.

این کار مهم ترین مسئولیت امروز شما به شمار می رود و مهم ترین ارمغانی است که به آینده ی عراق، آینده ی اسلام، آینده ی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آینده ی منطقه و جهان تقدیم خواهید کرد.

توجه داشته باشید که فرهنگ، سیره و تاریخ امیرمؤمنان علیه السلام تا به امروز بی مانند بوده و هست.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در خاتمه برای موفقیت روز افزون میهمانان و رسیدن شان به قله ی ایفای این مسئولیت دعا کردند.

کد خبر: 139273030749
1392/7/30

Share

آخرین مطالب
1392/7/27:  حضرت آیت الله شیرازی: / غدیر فرهنگ دانش، آزادی و صلح بر پایه عقل است
1392/7/25: بیانیه دفتر حضرت آیت الله شیرازی بمناسبت دهه فرخنده غدیر
1392/7/8: ﺁﺛﺎﺭ حضرت ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ کتاب تبریز
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن