صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | فتوای چند تن ازمراجع عظام تقلید درباره طواف درمطاف فلزی جدید
بازدید این صفحه: 5334          تاریخ انتشار: 1392/7/3 ساعت: 02:12:50
فتوای چند تن ازمراجع عظام تقلید درباره طواف درمطاف فلزی جدید

حضرات آیات عظام سیستانی،فیاض، صافی گلپایگانی،روحانی،نوری همدانی ،موسوی اردبیلی، صانعی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی، شبیری و وحید خراسانی به پرسش درباره طواف درپل فلزی جدید پاسخ گفته اند.

موضوع: استفتائی

حضرات آیات عظام سیستانی،فیاض، صافی گلپایگانی،روحانی،نوری همدانی ،موسوی اردبیلی، صانعی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی، شبیری و وحید خراسانی به پرسش درباره طواف درپل فلزی جدید پاسخ گفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از گزارش شفقنا، متن پرسش مطرح شده و پاسخ مراجع  عظام تقلید بدین شرح است:

همانگونه که مستحضر هستید به دلیل ساخت و ساز های ناشی از طرح توسعه مسجد الحرام و عدم امکان انجام طواف در رواق و بام های اطراف کعبه (توسط اهل تسنن و افراد ناتوان) و در نتیجه ازدحام بسیار زیاد در مطاف کعبه، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده که هدف آن افزایش فضای طواف است.
از دیدگاه حضرتعالی آیا انجام طواف های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن مجاز است یا خیر؟

 


بسمه تعالی

اگر سازه جدید از دیوار بام کعبه معظمه کوتاهتر است- هرچنداز سطح بام کوتاهتر نیست- طواف بر آن جایز است و در مورد نماز طواف به تفصیل یاد شده در رساله مناسک عمل شود.

 

 

حضرت آیت الله العظمی فیاض

بسمه تعالی

آری مجاز است

 

 


بسم الله الرحمن الرحیم

پل مذکور چنانچه مساوی یا بالاتر از از بام کعبه معظمه باشد طواف بر روی آن مجزی نیست و افراد ناتوان در صورتی که خودشان نتوانندطواف در ضمن مسجد الحرام بجا بیاورند باید نائب بگیرند .
والله العالم.

 

 

حضرت آیت الله العظمی روحانی

باسمه جلت اسمائه
چنانچه اطراف کعبه که به تازگی ساخته شده است از کعبه پایین تر باشد و کعبه بالا باشد طواف صحیح است و مجاز.همچنین جایز است طواف در دور خانه خدا دورتر از آنچه نوشته شده است(بیست وشش ذراع و نیم) باشد و کافی است.

 


بسمه تعالی

اگر محل طواف از لحاظ ارتفاع بلندتر از خانه کعبه باشد کفایت نمی کند.

 


چنانچه  جمعیت طواف کننده در صحن مسجد به حدی باشد که اتصال بین طواف کنندگان بر روی پل و طواف کنندگان در صحن مسجد( بدون در نظر داشتن فاصله عمودی بین آنان) وجود داشته باشد طواف بر روی آن پل برای عموم افراد جایز است.

 


بسمه تعالی
ج- ظاهرا طواف در طبقه فوقانی مسجد الحرام(ولوبالاتر ازمحل جدید الاحداث در مورد سوال) که طواف فضا و هوای متعلق به بیت باشد،مانند طواف در طبقه پایینی و صحن مسجد الحرم مجزی و صحیح می باشد.چون اسامی ونامهایی همانند مسجد و بیت و مدرسه و رباط، اسامی و اعلامی برای مجموعه از ساختمان و فضا و هوای متعلق به آنها است و محکوم به احکام آنها می باشند.بناء علی هذا، فضای محاذی با بیت الله الحرام و البیت العتیق همانند دیوارها و جدارها و ارکان آن، جزء بیت الله است و همان طور که طواف به دور آنها طواف بیت الله است، پس طواف فضای متعلق به بیت الله در بالا هم طواف بیت الله ومجزی است، و ادعای اینکه بیت الله و یا غیر آن از اسامی و اعلام همانندش مثل مسجد و مدرسه نام ساختمان و بنا است، نه اعم از آن و فضای محاذی متعلق به آنها، ظاهرا ناتمام می باشد که سید نالاستاذ الامام  خمینی (س) مفصلا از آن در اصول 1 بحث نموده و همان معنای اعم و قدر جامع را پذیرا شده که مطابق با تحقیق می باشد و بنابراین مبنا است که تمام احکام مسجد الحرام و مسجد النبی بر آن دو مسجد اشاره شده به نظر فیقه بزرگوار کاشف الغطا(قدس سره) تایید می شود که آن فیقه کم نظیر اگر نگوییم بی نظیر در کشف الغطاء خود در بحث مواقیت فرموده:«الاول : فی ان المواقیت باسرها عبارة عما یتساوی الاسماء من تخوم الارض الی عنان السماء فلو احرم من بئراو سطح فیها- راکبا اوماشیا او مضطجعا و فی جمیع الاحوال – فلا باس به»2 ، و به نظر می رسد که اگر آن فقیه بزرگوار راجع به طواف هم بحث نموده و متعرض آن شده بود، قطعا طواف در طبقات فوقانی را نیز مجزی می دانست.

1.تهذیب الاصول،ج 1ص 56(بحث صحیح واعم،بحث امر رابع).

2.کشف الغطا،مواقعیت الاحرام،المقامالثانی فی احکامها،ص 549.

 


طواف در طبقه‌ی اول سازه‌ی موقت، اشکالی ندارد؛ ولی در طبقه‌ی دوم هرگاه ثابت شود بالاتر از بام کعبه است، جایز نیست؛ مگر در ضرورت. نماز در طبقه‌ی اول، پشت مقام اشکالی ندارد و در طبقه‌ی دوم سازه جز در مقام ضرورت جایز نیست.
 

 

حضرت آیت الله العظمی سبحانی

الف؛ اگر جایگاه جدید بر پایین‌تر از سقف کعبه قرار گیرد، مسلما طواف مجزی خواهد بود و در این قسمت فرقی میان معذور و غیر معذور نیست. ب؛ جایگاه جدید بالاتر از سقف کعبه؛ اما پایین‌تر از دیوار پشت بام کعبه باشد، در این صورت کسانی که معذورند و امکان طواف در کف مسجد یا طبقه‌ی دوم ندارند، برای آن‌ها مجزی است، بلکه می‌توان گفت برای مطلق زایران حتی افراد مختار نیز کافی است، زیرا عرفا می‌گویند؛ طاف بالبیت.

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

 
طواف و نماز طواف افراد توانا و ناتوان بر روی سازه‌ی یاد شده صحیح است، هر چند سطح زمین افضل است.

 

 


ج- طواف بر روی طبقه دوم سازه، صحیح نیست، اما طواف بر روی طبقه اول سازه، در ایامی از سال- مانند ایام شلوغ حج و ماه رمضان- که طواف، در محدوده برای معمول حاجیان، با مشقت شدید، همراه است، اشکال ندارد، ولی در غیر این فرض، صحیح نیست، حتی افرد ناتوان، که طواف برای خصوص آنها، ممکن نیست یا همراه با مشقت شدید است، بایستی برای طواف محدوده نائب بگیرند. در هر صورت، نماز طواف پشت مقام ابراهیم، در سطح مسجد خوانده شود.

 


 
به سه شرط طواف از سازه‌ی فلزی (چه طبقه اول و چه طبقه دوم) صحیخ است: 1. سازه در محدوده مسجد قدیم باشد. 2. بنابر احتیاط حائلی نباشد. 3. ارتفاع سازه از دیوار کعبه پایین‌تر باشد و در غیر این صورت، نایب بگیرد و به احتیاط واجب خودش در طبقه طواف کند.

 









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 139273457
1392/7/3

آخرین مطالب
1392/6/25:  فتوای حضرت آیت الله صافی درباره عضويت در شبكه‌هاي مجازي، مثل فيس بوك
1392/6/25: چند استفتاء از حضرت آیت الله سیستانی
1392/6/21: فتوای حضرات آیات موسوی اردبیلی و سیستانی و صانعی درباره طواف درمطاف فلزی جدید
1392/6/9: فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره کار گذاشتن شنود در منزل یا دفتر افراد