صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   حضرت آیت الله جوادی آملی: راه آموختن علم از درون به روی همه باز است
بازدید این صفحه: 3904          تاریخ انتشار: 1395/3/2 ساعت: 06:48:29
  حضرت آیت الله جوادی آملی: راه آموختن علم از درون به روی همه باز است

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اگر زنی مدیر منزل بود و وظیفه مادری و شوهرداری به عهده او بود باید بداند که ممکن است فرصت برخی تحصیلات از او گرفته شود، اما آن راه درون به روی همه ما باز است.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از دانش آموختگان جامعه الزهرا، در سخنانی با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان اظهار داشت: امیدواریم خدای متعال بهترین عیدی میلاد ختمی امامت یعنی امام مهدی موجود موعود را برای ما، معرفت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام قرار داده و توفیق عمل صالح طبق دستورات آن حضرت را به همه ما عنایت فرماید.

او در ادامه همگان، به ویژه بانوان دانش پژوه را به استمرار پیمودن مسیر علم آموزی توصیه کرد و گفت: همه ما ماموریم که راه علم آموزی را تا آخر عمر خود ادامه دهیم و این راه برای همگان باز است.

آیت الله جوادی آملی اذعان داشت: ممکن است برخی بگویند که آقایان این فرصت را دارند که تا پایان عمر علم بیاموزند و قلم به دست باشند اما این فرصت مقدور بانوان نیست در حالی که این فکر، فکر تامی نیست.

او ابراز کرد: آموختن علم و دانش دو راه دارد؛ راه اول راه حس و تجربه است که یک راه عمومی است اما راه دیگر که شاید مقدور همه نیز نباشد راه علم آموزی از طریق طهارت روح و تزکیه نفس است که هم اثر بخش تر است و هم علمی که از این راه نصیب انسان می شود، علم حقیقی است.

این استاد حوزه با اشاره به شیوه علم آموری انبیاء الهی بیان کرد: انبیاء آمدند  تا در کنار راه تجربی راه دیگری نیز برای کسب علم به بشر بیاموزند و بگویند که تنها راه عالم شدن راه چشم  و گوش و سایر حواس نیست که اگر انسان یکی از این حواس را از دست داد از علمی که از طریق آن حس نصیب انسان می شود نیز محروم شود، بلکه اگر کسی تقوای روح و طهارت روح را از دست داد، علم ناشی از آن را نیز از دست خواهد داد.

او خاطرنشان کرد: طبق بیان انبیاء اگر کسی تقوای روح و طهارت روح داشته باشد، علم ناشی از آن را نیز به دست خواهد آورد،  لذا همانطور که یک استخر ممکن است از دو راه پر آب شود؛ یکبار از طریق آبی که از خارج به داخل آن میریزند و یک راه اینکه یک چشمه از درون او بجوشد و او را پر آب کند. انسان نیز باید بداند که کسب علم دو راه دارد راه درون و راه بیرون و بسیاری از بزرگان در کنار بهره گیری از راه های بیرونیِ کسب علم، اساس علمشان را از راه درون کسب کردند.

آیت الله جوادی آملی افزود:خدای سبحان انسان را بی سرمایه خلق نکرده است بلکه به انسان فطرت سالم و آگاهی داده است که انسان باید از او بهره ببرد؛ این تفکر که خانم ها نمی توانند راه علمی را ادامه دهند درست نیست؛ اگر زنی مدیر منزل بود و وظیفه مادری و شوهرداری به عهده او بود باید بداند که ممکن است فرصت برخی تحصیلات از او گرفته شود، اما آن راه درون به روی همه ما باز است. بسیاری از احادیثی که درباره فضایل عالمان بیان شده است اختصاصی به زن و مرد ندارد و همه را شامل می شود

او تاکید کرد: باید قرآن کریم، دعاها و مناجاتها را مدرسه علمی بدانیم؛ این دعاها درس است و می تواند بسیاری از مشکلات زندگی ما را حل کند چرا که طبق بیان امام صادق علیه السلام باید در عصر غیبت از خدای خود بخواهیم تا جایی که در توان فهم و درک بشر است خود را به ما معرفی کند چون اگر خدا را نشناسیم خلیفه خدا را نیز نخواهیم شناخت و با حس و تجربه به تنهایی نمی توان مستخلف عنه را شناخت.

این مرجع تقلید در پایان ابراز داشت: ما باید بکوشیم که بقیه الله باشیم؛ گرچه ائمه در درجات نهایی بقیه الله هستند و بالذات بقیه الله می باشند اما این راه برای همه ما باز است که تا آخر عمر در مسیر علم و دانش بکوشیم و مصداق بقیه الله شویم.

کد خبر: 139532305190
1395/3/2

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن